Når kunden snupper konsulenten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.


Stop: Kunden må ikke ansætte konsulenthusets medarbejdere. Det står skrevet sort på hvidt i de fleste kontrakter. Alligevel sker det jævnligt, og konsulenthusene er så godt som hjælpeløse i situationen.

De er helt kolde, vi har jo reelt set ingen sanktionsmuligheder. Sådan beskriver en partner i et af de større danske konsulenthuse kundernes reaktioner, når de konfronteres med brud på en ikke-ansættelses-klausul.
Ifølge partneren, der har ønsket at være anonym, skaber det uro i forhold til kunden.
- Det er irriterende, fordi der ligger en aftale mellem kunden og os om, at de ikke går efter de konsulenter, der har arbejdet på deres projekt. Konsulenterne er vores vare og vores produktionsapparat, og det er ærgerligt, når de forsvinder over til kunden. Det skaber turbulens i vores organisation, siger han.
En rapport fra analysehuset Kennedy Information dokumenterer, at konsulentbranchen er på vej ind i et opsving. Derfor har konsulenthusene sat fokus på at rekruttere nye hoveder, lyder det i rapporten - men samtidig lokker kundevirksomhederne med attraktive tilbud til de erfarne konsulenter. Ifølge rapporten, "The Global Consulting Marketplace 2004-2006", bør konsulenthusene derfor være mindst lige så opmærksomme på at holde fast i de erfarne folk, som med god ret kan være trætte af branchen efter en periode med nedtur, usikre job og faldende lønninger.
Rigtige venner
Konsulenthusene mister jævnligt konsulenter, og stort set altid uden de juridiske konsekvenser, kontraktklausulerne lægger op til. Forklaringen er enkel: Juridiske efterspil giver meget sjældent glade kunder, og det er de færreste konsulenthuse, der vil risikere uvenskab på grund af en ansat, der forsvinder.
Hos Accenture nikker man genkendende til problemstillingen.
- Jeg kender ikke til nogen eksempler på, at et brud på ikke-ansættelses-klausulen har ført til juridisk efterspil. I stedet tager man typisk en snak med kunden. Det er klart, at vi ikke kan leve af, at vores konsulenter bliver ansat hos kunden. Det ved kunden godt, men vi forklarer det alligevel. Samtidig er det svært at bevise, at en kunde har fisket dine konsulenter. Det kan også være konsulenten, der aktivt har søgt ansættelse hos kunden, og så er sagen ikke så klar, siger administrerende direktør Jakob H. Kraglund. Han mener ikke, at kontraktmæssige manøvrer er den rigtige metode til at holde på konsulenterne.
- Man kan selvfølgelig arbejde med at få skrevet endnu strammere i kontrakterne, at det ikke må ske, men den vej tror jeg ikke rigtig på. Det bedste, man som konsulenthus kan gøre, er at sørge for, at de ansatte er glade og tilfredse, hvor de er. Det skal ske samtidig med, at man knytter kunden tættere til sig. Jo bedre man arbejder sammen, jo mere forstår og respekterer man også hinandens forretninger, siger han.
Han peger også på, at der er en vis ambivalens i branchen over for problemet.
- På den ene side er det irriterende, når det sker. På den anden side er der potentiale til, at det kan blive et plus. Hvis konsulenten har været glad for at være hos Accenture, har man lige pludselig en god ambassadør ude hos kunden.
Stabilitet
Også hos Capgemini mister man af og til konsulenter til kunderne.
- Der er altid en vis tilnærmelse fra kunder til konsulenter, og vi ser en gang imellem, at en af vores konsulenter skifter over. Kunderne kan typisk tilbyde mere stabilitet. De kan tilbyde et meget veldefineret arbejdsområde, og hvis det er det, man vil, så har man truffet en beslutning om ikke at være konsulent længere, og så skal vi ikke holde på vedkommende. Udfordringen ved konsulentstillingen er jo netop en masse forskellige projekter, siger Morten Kjær, der er vice-administrerende direktør hos Capgemini.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere