Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
Hop: Nye udfordringer og forudsigelige arbejdstider fik A.T. Kearney-konsulenten Mike Dranov til at tage springet fra konsulentverdenen over i TDC. Det skete, efter at han havde arbejdet på en række projekter for teleselskabet.
Af Line Ørskov
Gennem 2004 arbejder A.T. Kearney-konsulenten Mike Dranov på en række strategiske projekter hos TDC. Han har tidligere været på projekter i virksomheden, kender den efterhånden godt og kan lide kulturen. Den 3. januar 2005 er Mike Dranov ikke længere ansat hos A.T. Kearney, men hos TDC, der har ansat ham som afdelingschef for en underafdeling af selskabets koncernindkøbsdivision.
- De mennesker, jeg mødte, var fagligt dygtige og inspirerende at arbejde sammen med. Så i efteråret 2004 begyndte jeg at overveje, at TDC godt kunne være en arbejdsplads for mig. Jeg søgte ikke aktivt, og det var en svær situation, for jeg var meget glad for at være hos A.T. Kearney, men på et tidspunkt opstod der noget nær det perfekte match for min profil, siger han.
Hos TDC var stillingen som afdelingschef i afdelingen Projekter og Systemer, en underafdeling til selskabets koncernindkøbsdivision, blevet ledig i efteråret. Med sine otte års erfaring som strategi- og systemkonsulent og med speciale i telekommunikation var stillingen som skræddersyet til Mike Dranov. Han og TDC var stadig underlagt en kontraktklausul mellem TDC og A.T. Kearney om, at teleselskabet ikke ansætter konsulenterne. Spørgsmålet om, hvorvidt det var TDC, der henvendte sig til Mike Dranov i forbindelse med stillingen, eller omvendt, er derfor en smule følsomt.
- Det var nok mest en blanding. I min daglige gang herude kom jeg til at tale med direktøren om løst og fast. Jeg var også rekrutteringschef hos A.T. Kearney, og i den forbindelse kom stillingen på tale i en almindelig sparring. Vi diskuterede generelt, hvem der kunne være interessant til stillingen. Så var det, det dukkede op i samtalen, at det kunne jeg nok være.
Og at komme uden om klausulen viste sig ikke at være et problem.
- Jeg var godt klar over, at der var en ikke-ansættelses-klausul, og at sagen derfor var en smule problematisk. Men jeg talte med A.T. Kearney om det, og der var reelt ingen problemer. Beskeden fra dem lød, at de selvfølgelig var kede af, at jeg ville skifte, men at de hellere ville have mig siddende hos TDC og være glad, end at jeg skulle fastholdes mod min vilje hos dem.
Jeg kan hente ungerne
I en tid, hvor mange konsulenthuse er på rekrutteringstogt, og hvor fastholdelse af de gode medarbejdere har stort fokus hos konsulenthusene, er det store spørgsmål: Hvad kan kunderne tilbyde, som konsulenthusene ikke har?
For Mike Dranov handlede skiftet til TDC om mere end gode kollegaer og en attraktiv kultur.
- For mig handlede springet over til kunden meget om at få lov til at følge ting helt til dørs. Som konsulent er man med til at lægge strategien og implementere den, men så stopper det også der. Som ansvarlig i virksomheden har man derimod som opgave at sørge for, at den er implementeret helt korrekt. Man bliver ved med at følge projektet, man har driftsansvar og kan løbende optimere det. Fokus er ikke kun selve ideen eller forandringen, og det tiltalte mig meget.
Også ønsket om at blive en bedre leder trak hos Mike Dranov.
- Uddannelsessiden hos TDC fokuserer meget på, hvordan man bliver en bedre leder og får bedre kundeforståelse. TDC's interne uddannelse af ledere er nok et af de bedste lederprogrammer, der findes i dag. Dette var vigtigt for mig. Uddannelsessiden for konsulenter fokuserer mere på det personlige, på hvordan man bliver bedre til projektgennemførsel, og det er meget afhængigt af, hvilken type projekt man arbejder på lige nu.
Og så er der selvfølgelig spørgsmålet om arbejdstiden. Mike Dranov, der er far til to, understreger, at han for så vidt ikke arbejder mindre som afdelingschef hos TDC, end han gjorde som konsulent, men at arbejdet er blevet mere struktureret.
- Som konsulent arbejder man i perioder under væsentligt tidspres, og det kan i de perioder være svært at planlægge, for man ved dybest set ikke helt, hvad der dukker op. Kunderne kræver fleksibilitet fra konsulenterne, og det er der ikke noget odiøst i. Det er præcis det, de betaler for, men det betyder også, at hvis der opstår en ny problemstilling, så skal alle mand kaste sig over det. Hvad jeg oplever hos TDC er, at man kan planlægge tiden meget bedre. Når man har lagt sine opgaver i kalenderen, holder det typisk stik. Det betyder, at jeg rent faktisk kan kigge i kalenderen og sige: Jo, om 14 dage kan jeg godt hente ungerne inden klokken fem.
Billedtekst:
- Det var en svær situation, for jeg var meget glad for at være hos A.T. Kearney, men på et tidspunkt opstod der noget nær det perfekte match for min profil, fortæller tidligere konsulent Mike Dranov, der skiftede til en stilling som afdelingschef i TDC.
Foto: Torben Klint
Boks:
De eftertragtede konsulenter
Dygtige konsulenter gør kunderne glade. Men en gang imellem bliver kunde og konsulent så glade for hinanden, at konsulenten siger ja tak til et permanent job i kundens stald. Konsulenthusene forsøger med jura, kontrakter og klausuler at gardere sig mod at miste dygtige medarbejdere, men kan i virkeligheden ikke gøre så meget, når situationen opstår. For hvilket konsulenthus ønsker at genere en kunde og holde på en medarbejder, som dybest set helst vil væk?