Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. november 2004.
Spørg ikke til størrelsen af it-budgettet. Spørg til forretningen. For det er forretningens projekter, der skal finansiere it og ikke omvendt. Derfor har Legos it-direktør, Jan Amtoft, et udviklingsbudget på nul kroner. Som sådan er Legos nulløsning et symptom på en tendens mod, at virksomhedernes it-funktion i stigende omfang skal opfattes som serviceleverandør og forretningspartner.
Den tid lakker mod enden, hvor it-afdelingen lever i autonomi som et økonomisk drænrør med gigantisk volumen. Ude af stand eller uden vilje til at værge for sig, når allehånde ustrukturerede forlangender vælter ind fra forretningen. I praksis kommer it-afdelingerne til at konkurrere med eksterne leverandører om virksomhedernes opgaver, hvilket stiller nye krav til it-cheferne. Nogle kommer ligefrem til at optræde som direktør med eget SE-nummer.
Men den kommercielt orienterede it-afdeling får i tilgift en ny og spændende identitet, der rækker ud mod verden frem for at hænge fast i en indadvendt selvforståelse som kedelig stabsfunktion. Det er godt for karrieren, og det er godt for selvfølelsen. For virksomheden, der betaler it-afdelingens lønninger, er det - som det hedder på jysk - heller ikke så ringe endda.
Arne R. Steinmark
chefredaktør
Computerworld