Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den BioTech d. 4. september 2003.
FORRETNING: Kun to danske biotekvirksomheder har meldt sig til Biotechnica-messen i Hannover, der er verdens største af sin art. Topo Target og Bavarian Nordic foretrækker smalle konferencer frem for handelsmesser.
Når messebyen Hannover i oktober for 13. gang lægger areal til Biotechnica International Trade Fair for Biotechnology, bliver det med deltagelse af mere end 1.000 biotekvirksomheder fra hele verden.
Tre kinesiske virksomheder hører til de nye gæster, ligesom Indien og Portugal også er repræsenteret for første gang - Portugal med hele ni virksomheder. Især de asiatiske lande øger tilstedeværelsen. Således sender Taiwan 14 selskaber af sted mod to sidste gang.
USA skærer ned fra 36 til 26 virksomheder, og blandt europæiske virksomheder er der samlet set også en nedgang at spore. Mens Tyskland ikke overraskende i kraft af sin status som værtsland præsenterer 727 virksomheder, er Danmark et af de europæiske lande, der er dårligst repræsenteret med kun to virksomheder i år mod seks for to år siden. Messen afholdes hvert andet år og er sammen med den amerikanske BIO det største mødested for biotekindustrien. Målgruppen er virksomheder med op til 250 ansatte.
"Målet er at føre virksomhederne sammen i job- og partnertræf. Der bliver lagt mere vægt på serviceydelser end på salg af apparater," siger Stephan Kühne, bestyrelsesmedlem i Deutsche Messe AG, der er arrangør.
Tvunget ud af busken
Ifølge Stephan Kühne har de svære finansielle tider for biotekvirksomheder tvunget dem ud af busken som serviceleverandører. Således møder eksempelvis de to tyske virksomheder Metanomics og Vivotech Biomedical Technologies op for at finde kunder til blandt andet diverse diagnostiske kits og til celledyrkning, hvilket er
sidegeschæfter til deres primære forskning og produktudvikling.
"Vi har etableret teknologier og processer, som vi ud over selv at bruge sælger til hospitaler og industrien. Samlet set bruger vi omtrent 30 pct. af vores ressourcer til den slags service, som vi betragter som lidt af en cashcow. Jeg ser det også som et tegn på, at biotekvirksomhederne endelig er blevet bedre købmænd," siger Arno Krotzky, der er adm. dir. for Metanomics.
Samme pointer lyder fra Manfred Nilius, der er iværksætter og adm. dir. i Vivotech Biomedical Technologies. Han står desuden over for at skulle hente anden-runde venturekapital og kan nu på grund af en stigende omsætning på celledyrkning og diagnostiske kits selv lægge ti pct. af finansieringen. Ifølge Manfred Nilius hjælper det gevaldigt på ventureselskabets velvilje.
"Vi skal alligevel producere antistoffer til os selv, så vi kan lige så godt udnytte overkapaciteten til eventuelle kunder," siger Manfred Nilius, der forventer at få 20 nye kontakter på messen, hvoraf mindst fem skal blive til rigtige kunder.
Ingen dansk fællesstand
Trine Lacoppidan, hvis firma Dimex i Hellerup fungerer som messens danske repræsentant, forklarer, at Dimex i samarbejde med Copenhagen Capacity har forsøgt at samle ti virksomheder til en dansk fællesstand, men at det trods prisnedslag fra 70.000 til 40.000 kr. pr. virksomhed ikke var muligt. Invitationer er forgæves sendt ud via bl.a. Medicon Valley Accademys og FBID's netværk.
"Mange af de danske virksomheder svarer, at messen er for generel, og at det på trods af væsentlige afslag i prisen stadig er for dyrt. De prioriterer de små og specifikke konferencer i stedet," siger hun.
Det gælder bl.a. biotekvirksomheden Topo Target i Symbion:
"Vi vælger typisk mere videnskabelige konferencer. Det skal helst været noget med cancer eller nye trends inden for drug discovery, hvis vi skal lokkes," siger direktør i Topo Target Birgitte Søkilde, der oplyser, at selskabet ikke sælger serviceydelser endnu, men at det måske er noget, selskabet med tiden vil vurdere nærmere.
Også den noget større danske virksomhed Bavarian Nordic har trods tilstedeværelse i Tyskland fravalgt Hannover-messen. Elizabeth Dempsey Becker, der er kommunikationschef, forklarer:
"Biotechnica er en god messe, men alt for generel til os. Vi fokuserer på konferencer om vaccineudvikling og infektionssygdomme - de områder, vi selv arbejder med. Desuden er vi nødt til at prioritere vores ressourcer og kan derfor ikke gå til alle de spændende arrangementer, der er."
Billedtekst:
Dr. Arno Krotzky tager som CEO for Metanomics til Hannover-messen for at finde kunder til virksomhedens sidegeschæft. "Det er dumt ikke at gøre det, for der er ikke noget så godt for en virksomhed som at have sine egne penge. Jeg fornemmer, at vi er ved at blive bedre købmænd i biotekindustrien," siger han.