Succes på et vigende marked

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.


Sønderborg-selskabet Telebilling har midt i telebranchens krise skabt sorte tal på bundlinien ved at levere takseringssystemer og hoste dem efter en ASP-model.

I Sønderborg ligger hovedkvarteret for en virksomhed, der på få år har fået sorte tal på bundlinien ved at levere services til den kriseramte telebranche. Der er tale om virksomheden Telebilling, der i år springer ind på 12. pladsen på Top 100-listen over de dygtigste virksomheder. Som navnet siger, leverer Telebilling systemer til taksering af og afregning for teletrafik.
Selskabet blev stiftet i oktober 1996, men det har haft størst vækst i kriseårerne siden 1999.
- På sin vis har det været en fordel for os, at vi ikke for alvor har prøvet andet end de nuværende konjunkturer. Vi har fra begyndelsen været klar over, at vi måtte styre efter indtjeningen og ikke, som mange gjorde i væksttiderne, efter omsætningen, siger direktør Niels Duedahl fra Telebilling.
De mindre og de stores nicher
To tredjedele af Telebillings omsætning ligger i Tyskland, og foruden Danmark opererer selskabet i Norge, Luxembourg og Østrig. Kunderne er på den ene side forholdsvis nystartede mobilselskaber eller Mobile Service-providers, kabeltv-operatører eller ISP'er. På den anden side dækker selskabet nichemarkeder for store teleselskaber. Telebilling står således for regningssystemet på TDC's udlandstjeneste til storkunder 1045 og for koncernens satellittelefoni, for TDC's norske datterselskab InterNordias aktiviteter samt for regningerne fra det TDC-ejede TeleFona.
- Vi lever i kølvandet på dereguleringen på teleområdet, derfor er det vores held, at vi er startet i Danmark, der var et af de steder, hvor området blev liberaliseret tidligst. Liberaliseringen danner grundlag for de nye selskaber, og den skaber en konkurrencesituation, der får de store teleselskaber til at koncentrere sig om deres kerneforretninger og overlade nicheområder til selskaber som os, siger Niels Duedahl.
Kundernes størrelse hænger dog også sammen med, at Telebilling bygger sine afregnings- og billingssystemer på Navision-software, der i den nuværende udgave arbejder optimalt med op til en halv million telekunder. Derimod vil et system, der er baseret på et kabeltv-net, hvor der udveksles færre trafikoplysninger, have op til tre millioner kunder. Kommende udgaver af Telebillings systemer vil kunne betjene flere kunder.
Til gengæld betyder det, at Telebilling baserer sine systemer på Navision, at kunderne får et ERP-system med indbygget CRM-salgs- og marketingsystem. Desuden kan systemet, der i høj grad bygger på standard-løsninger, indføres hurtigt. Telebilling regner med en implementeringstid på 12 uger.
- Microsofts overtagelse af Navison er et kæmpe løft for os. Dels gør den det meget lettere at forklare kunder ude i verden, hvad Navison er, dels bliver produktfladen bredere, siger Niels Duedahl.
ASP-model
Telebillings system kan enten hente trafikoplysningerne direkte fra switchene, eller - hvis der er tale om en Service Provider, der sælger telefoni på et andet teleselskabs net - benytte taksttelegrammerne fra leverandørselskabet. Selskabet tilbyder at køre billing-systemerne som hostede ASP-ydelser (Application Service Provider). De nordiske kunder hostes i Sønderborg, mens de tyske kunder betjenes fra Saarland. Ud over hostingen ligger Telebillings indtjening på softwarelicenser.
Næste skridt er at komme ud på det sydeuropæiske marked, og senere står Østeuropa for tur.
- Vi har fået meget hjælp fra de danske ambassader til at få kontakt til de rigtige kunder. Jeg tror, det er en mulighed, IT-branchen bør være mere opmærksom på, når de vil ud i verden, siger Niels Duedahl.

Note:
Teknologisk smørhul
Sønderborg har i mange år været et teknologisk smørhul med industrikoncernen Danfoss som kommcercielt lokomotiv og ingeniøruddannelsen som intellektuelt fundament. Senest er Center for Sofware Innovation blevet udnævnt til et af de fire IT-kompetencecentre i Videnskabsministerens jysk-fynske IT-satsning.

Billedtekst:
- På sin vis har det været en fordel for os, at vi ikke for alvor har prøvet andet end de nuværende konjunkturer. Vi har fra begyndelsen været klar over, at vi måtte styre efter indtjeningen og ikke omsætningen, siger direktør Niels Duedahl fra Telebilling.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere