Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. marts 2002.
Dangaard Telecom er flyttet over i hallen med mobilleverandører og operatører samtidig med, at selskabet skifter fra at være distributør til at blive serviceleverandør.
Hannover: Dangaard Telecom har som mange andre udstillere skiftet hal i år som led i en større rokade blandt udstillerne. Cebit har en anden sammensætning, end messen havde for nogle år siden: De store maskiner er gledet i baggrunden til fordel for det bærbare, det håndholdte og det trådløse. Rokaden har medført, at Dangaard er flyttet fra distributørerne over til leverandører og operatører i hal 12.
Flytningen er et billede på, hvordan vi har ændret os som firma, siger direktør Michael Køehn fra Dangaard Telecom.
Dangaard er i dag i langt højere grad gået over til at prækonfigurere telefonerne og sætte telefonerne op til en given WAP-portal.
- Vi ser, at bliver telefonerne prækonfigureret, så bruger folk dem mere. Det svarer lidt til, at mange pc-brugere aldrig når til at ændre startsiden i deres browser, siger Michael Køehn.
Dangaard klargør dels software i telefonen, dels tjenesterne på SIM-kortet. Her arbejder selskabet sammen med den såkalte SIM-kort-brooker ALG. I modsætning til SIM-kortproducenter som GemPlus, Slumberger eller delvist danske XpondCard, går en SIM-kort-brooker ud på markedet og finder eller bestiller de bedst egnede kort til den ønskede vifte af tjenester.
-ÊDer kommer til at gå et stykke tid før applikationerne på SIM-kortene og tjenesterne i telefonerne bliver så enkle at sætte op, at alle kan gøre det. Samtidig koncentrerer mobilselskaberne sig om kernekompetencerne og outsorcer i stigende grad service på telefoner, siger han.
Dangaard har lejet 180 kvadratmeter, hvor selskabet skal møde sine kunder fra 13 lande, og helst skabe nye kontakter.
Billedtekst: Dangaard Telecom har 160 kvadratmeter i hallen, hvor mobilleverandørerne og -operatørerne holder til.