Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. marts 2002.
Den koreanske producent har undgået det tilbageslag, der har ramt de fleste mobilleverandører ved at satse på det eksklusive.
Hannover: Den koreanske elektronikproducent satser på det modeprægede, businessfolket og de teknofile, der bare må have al den sidste nye teknologi. Sidste år havde Samsung en vækst på mobilområdet på 37 procent - i et år hvor stort set alle andre gik tilbage og skar ned.
- Vi fik fremgang ved at satse på det eksklusive og sofistikerede, og på de teknologiske erfaringer, vi har gjort på verdens mest avancerede mobilmarked - det koreanske, siger direktør Sang Jin Park fra Samsungs mobildivision.
Koreanerne har allerede gennem det sidste års tid haft adgang til 144 kbit/s over mobilnettet. Og her til sommer bliver hastigheden på mobile dataoverførsler i Korea yderligere sat i vejret.
Samsungs nye telefoner er typisk klaptelefoner, hvor der kommer et forholdsvis stort farvedisplay frem, når man åbner telefonen. Flere af dem har dog også et mindre display i lukket tilstand. Flagskibet for selskabets telefoner på det europæiske marked hedder SGH-V100. Det er en GPRS-telefon, som er specielt forberedt til at kunne modtage streaming video i form af musikvideoer, nyhedsklip eller lignende. Den har TFT-LCD-skærm (Thin Film Transistor LCD), der kan vise op til 65.000 farver, og som er lettere at se i sollys.
Hertil har den MPEG4-dekoder, stereolyd og er Java-baseret. Samsung lancerer flere modeller, hvori de nævnte teknologier i større og mindre udstrækning indgår - og flere af modellerne er små fikse ting, der er specielt designet til at blive væk i en dametaske.
Billedtekst: SGH-V100, der bliver Samsungs GSM-flagskib det næste års tid, er en GPRS-telefon, som er særlig forberedt for streaming video.