Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. februar 2002.
Takket være grundig forberedelse og test tog det kun 11 dage for Novo Nordisk IT at installere Office XP på 6.500 pc'er.
Grundig forberedelse og Microsofts Systems Management Server gjorde det muligt for Novo Nordisk IT A/S at installere 6.500 kopier af Office XP på blot 11 dage. Blot tre procent af maskinerne gav problemer.
Office XP var en del af en større klient-opgradering. Klienterne, omkring 9.000 i alt, kørte alle Windows 2000 og Office 2000 og skulle opgraderes af sikkerhedshensyn.
Sune Andersen, funktionschef hos Novo Nordisk IT, der har det overordnede ansvar for installationen, fortæller:
- Hvis det ikke var på grund af sikkerhedsproblemerne, havde vi ikke opgraderet. Vi var ramt af "I love you"-virusen som alle andre. Vi har også set et par af efterårets vira, uden at det dog gav seriøse problemer. Konklusionen var at vi behøvede mere sikkerhed på klienten. Pakken, vi endte med at installere, indeholdt ud over Office XP også Internet Explorer 5.5, Windows 2000 SP2 og 15 sikkerhedspatches.
Gratis Office XP
Da man alligevel skulle i gang med at opgradere alle klienter besluttede man også at installere Office XP.
- Projektet gik ud på at opdatere vores Windows 2000-klienter med Service Pack 2 med mere.
Men i stedet for at opdatere Office 2000 valgte vi at lægge Office XP på, da ekstraarbejdet var minimalt, fortæller Sune Andersen.
Men havde Office XP-opgraderingen ikke været gratis på grund af deres Enterprise-agreement, var den nok ikke kommet med i pakken.
- De benefits, der er i Office XP, lægger ikke op til, at man skal bruge penge på det, hvis man allerede har Office 2000. Forskellen på de to Office-versioner er meget lille. For eksempel har vi har pt. ingen planer om at bruge smarttags, siger han.
Grundig forberedelse
Det, der mere end noget andet gjorde det muligt at opgradere så mange pc'er så hurtigt og med så få problemer, var den grundige forberedelse.
- Vi startede helt tilbage i sommerferien med at lave pakken. Den skal testes med 40 speciel-programmer, hvilket gøres i samarbejde med systemejerne og brugerne. Det tager cirka 1.000 testtimer. Så tester vi standardprogrammer som for eksempel Coreldraw og ordbøger - programmer som mange hos os har installeret. Den er der over 20 af.
En af de ting, man gør meget ud af hos Novo Nordisk IT, er at sørge for, at så mange af pc'erne som muligt er ens. På trods af at de har ansvaret for over 10.000 brugere, skal de kun slås med 13 forskellige hardware-konfigurationer. Men nogle af disse er naturlig nok hurtigere end andre.
- Software-versioner på alle maskiner er ens. Hvis en applikation ikke kører på vores langsomme maskiner, bliver den ikke installeret. Så vi lavede også hastighedstest på vores langsomste maskine, som er en 233 MHz-maskine med 128 MB ram. Det virkede fint, så vi har ikke haft nogle hardware-omkostninger, hovedsageligt fordi der allerede sad så meget ram i maskinerne.
Totrins raket
Når pakken er testet grundigt begynder de at lægge planer for, hvordan selve udrulningen skal ske.
- Vi laver også store planer om, hvordan udrulningen skal foregå, så det ikke overbelaster netværket. 14 dage før brugerne får pakken sender vi dem en mail. Den glemmer de fleste, så dagen inden selve installationen sender vi dem endnu en mail med beskrivelse af, hvad der skal ske.
For at være sikker på at alt virker som det skal, starter udrulningen hos Novo Nordisk IT selv.
- Vi testede først installationen hos 100 mennesker hos os selv. Så fik samtlige 550 ansatte hos os selv den installeret og endeligt hos restens af Novo Gruppen.
Men da alt så ud til at virke, gik det til gengæld også rigtig stærkt. Op til 2-300 installationer i timer.
- Vi startede den 3. december og den 17. var vi færdige med 6.500 maskiner. De restende lod vi vente til efter jul, da vi ikke kunne være sikker på, at folk var på arbejde.
Billedtekst: Sune Andersen har haft det overordnede ansvar for installationen af de mange Office XP-pakker. Foto: Torben Klint