Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
IT-Branchen har i længere tid kigget nærmere på branchens bedste sælgere. Fem slap gennem nåleøjet og kan kalde sig IT-Branchens Supersælger 2001.
Siden foråret har vi i avisen her løbende opfordret læserne til at sende forslag om kandidater til titlen som IT-branchens bedste sælger.
Indrømmet: Det er knebet gevaldigt med forslag fra læserskaren. Faktisk har vi selv støvet de supersælgere op, som vi har beskrevet i artikelserien.
Det skal dog ikke forhindre os i at præsentere de fem, vi har fundet værdige som kandidater til titlen "IT-Branchens Supersælger 2001".
Nu kunne man jo fristes til at tro, at branchen er fuldstændig støvsuget for supersælgere. Men det er langt fra tilfældet. Tværtimod er det begrænsede antal kandidater snarere et udtryk for, at de gode sælgere er medarbejdere, man som chef helst ikke fortæller konkurrenterne alt for mange detaljer om. Eller udtryk for, at man som chef ikke ønsker at fremhæve den sælger, der omsætter for enorme summer men har svært ved at leve op til resten af de kvaliteter, der kendetegner en god medarbejder, som bedst i virksomheden.
- Jeg har ikke lyst til at kalde den sælger i virksomheden, der sørger for den største omsætning, for virksomhedens bedste, fordi han er typen, der ikke gider at tage kosten og feje gulvet som kollegerne gør, som en kilde forklarer til IT-Branchen.
De fem supersælgere, vi fremhæver her på siden, kan alle kalde sig "IT-Branchens Supersælger 2001", og bliver hver især præmieret med tre flasker god rødvin.
Billedtkst: Kenneth Svensson, TopNordic. Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset
Troværdigheden er i top
- Kenneth vader ind i folk med træsko på. Han har et godt væsen og får næsten altid ordren. Kenneth er spydspidsen i forhold til kunden og står altid til rådighed, lyder chefen, Lars Andersens, karakteristik af medarbejderen Kenneth Svennson, der arbejder i TopNordics afdeling i Nørresundby.
Billedtekst: Mikkel B. Hansen, NEM Computer.
Blæksprutten stak næsen frem
- Mikkel er en NEM-mand. Han har været her i så lang tid, at han kender vores produktsortiment fuldt ud og ved, hvad vi kan påtage os. Og så er han ligesom os andre lidt af en nørd, der stadig kan begejstres som et lille barn, hver gang der kommer et nyt spændende produk, siger marketingdirektør Ulrik Holm Nielsen fra NEM Computer om salgschef Mikkel B. Hansen.
Billedtekst: Henrik Engstrøm, Ravenholm Computing.
Sælger på sund fornuft
- Vi har ikke brug for en her-og-nu sælger, der ikke tænker langsigtet. Netop Henrik Engstrøms evne til at sætte sig ind i, hvad kunden har brug for på længere sigt, gør ham til en god sælger, siger Klaus Hansson fra Ravenholm Computing, om Key Account Manager Henrik Engstrøm, der har været ansat i virksomheden i seks år.
Den gode sælger har hår på brystet
- Lars er en garvet rotte i branchen. Han har hår på brystet, har prøvet en masse, er faglig dygtig og troværdig. Han har evnen til hurtigt at trænge igennem til ledelsen i den enkelte virksomhed, fortæller Claus Moldow fra Aston, der er chef for Key Account Manager Lars Grubach, der arbejder på Astons Vejle-kontor.
Billedtekst: Lars Grubach, Aston.
Foto: Lars Lindskov
Billedtekst: Mille Lindskrog Knudsen, Edb Gruppen. Foto: Palle Peter Skov
Kobberbryllup med firmaet
- For Mille tæller gode resultater mere end alt andet. Hun er kanongod og har en utrolig viden om kundernes forretning, fortæller divisionsdirektør Bjarne Aarup fra Edb Gruppen om markedschef Mille Lindskrog Knudsen, der er ansvarlig for salg af Aspekt/4 og hardware fra IBM til kunder i trælastbranchen. Arbejdspladsen er Edb Gruppen i Kolding, og i sommer kunne hun fejre tolv-et-halvt år med firmaet.