Artikel top billede

Telestyrelse revser DanID efter NemID-nedbrud

DanID informerede offentligheden for sent om timelangt nedbrud, mener IT- og Telestyrelsen, der nu forlanger en redegørelse.

PBS, der nu hedder Nets, får nu en irettesættelse af IT- og Telestyrelsen efter gårsdagens total-nedbrud på NemID. 

Over en million danskere oplevede, at de var ude af stand til at tilgå et hav af digitale services på nettet - herunder netbanker og offentlige myndigheders hjemmesider.  
 
Chefen for IT- og Telestyrelsens center for Digital Signatur, Palle H. Sørensen, fortæller til Computerworld, at han er utilfreds med det tempo, som DanID informerede borgerne i efter nedbruddet.    
 
Han understreger, at han ikke kan udtale sig om tempoet af selve fejlrettelsen på hos DanID, fordi han endnu ikke er blevet informeret af Nets eller DanID om årsagen til problemet. 
 
Informerede om nedbrud for sent
Imidlertid slår han fast, at informationstempoet over for offentligheden var for langsomt. 
 
"I lyset af det her, har jeg sagt til DanID's ledelse, at vi nu skal prøve at evaluere denne sag med henblik på, dels hvordan vi hurtigere kan informere omkring sådanne ting her, i det hele taget sikre, at beredskabet fungerer, og at de processer og procedurer, som er omkring det, bliver tilstrækkelig gode og bliver efterlevet," siger Palle H. Sørensen.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at han selv først blev bekendt med nedbruddet torsdag klokken 20.15, da han blev ringet op af Ekstra Bladet.  
 
Herefter ringede han selv DanID op for at blive orienteret om nedbruddet og sikre sig, at der blev meldt noget ud offentligt.
 
"Det gjorde der så. Lidt sent, må jeg erkende," siger Palle H. Sørensen. 
 
Venter på redegørelse
Efterfølgende har Palle H. Sørensen bedt DanID om en redegørelse om forløbet, som virksomheden sammen med underleverandører er ved at kigge nærmere på.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at DanID i visse tilfælde kan risikere en bod ved nedbrud. Det bestemmes af en kompliceret model, som blandt andet ved hjælp af supporttider og svartider afgør, om NemID har levet op til servicemålene i kontrakten.  
 
"Vi får en månedsrapport, og via et sindrigt regnesystem finder vi ud af, om de har levet op til kravene eller ej," siger Palle H. Sørensen, der understreger, at IT- og Telestyrelsen i øvrigt har et godt samarbejde med DanID.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere