Computerworld News Service: "I fremtiden vil vi se en hel masse applikationer til salg og teams, der arbejder i felten," siger Stephen Drake, der er analytiker hos analysefirmaet IDC.
Han mener stadig, at BlackBerry vil blive brugt til BI, men han tror samtidig, at flere virksomheder vil udvikle applikationer til enheder som Apples iPad og til de nye kraftige telefoner som for eksempel HTC Evo, der desuden har en high definition-skærm, som gør det nemmere at køre analyser på den mobile enhed.
I mellemtiden har software-udbyderne fornyet deres mobile BI-tilbud, og flere af de største business intelligence-leverandører er begyndt at tage nye skridt på området:
SAS tilføjede et mobilt instrumentbræt i april, SAP introducerede for nyligt versioner af virksomhedens BusinessObjects Explorer til iPhone og iPad, og i juni kunne IBM fremvise et forbedret interface til selskabets Cognos Go Mobile BI-produkt.
Forbedrer kundeforholdet
Derudover er området begyndt at tiltrække opstartsvirksomheder som Del Mar, det californiske Mellmo og Leapfactor, som kører en cloud-baseret tjeneste, der kan gøre BI til virksomheder tilgængeligt på smartphones.
Stephen Drake pointerer, at netværksteknologien desuden er ved at være godt med. Det er en vigtig udvikling, eftersom "man ikke kan anvende mobil BI på et 2G-netværk. Det plejede at være sådan, at man så de her ting og sagde 'det ser rigtig godt ud i demonstrationen, men er det virkelig noget, jeg kommer til at bruge?' Nu er svaret ja," siger Stephen Drake.
Samir Sakpal, der er analytiker hos Frost & Sullivan, forudser, at mobil analyse vil bevæge sig ud over nichemarkederne, som den finansielle sektor, og blive et helt almindeligt forretningsværktøj, eftersom det kan hjælpe virksomhederne med to ting:
"Det forkorter beslutningsprocessen og øger kundeservice-kvaliteten."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen
Læs også:
Nu kommer business intelligence til din smartphone
Sådan styres lufthavnen med business intelligence
Mobil business intelligence tjekker rengøringen