Google oversvømmet af klager over Gmail

Gmail-brugere vrede over, at Gmail ufrivilligt gør dem til spammere.

Artikel top billede

Computerworld News Service: En del Gmail-brugere har oplevet, at Googles webmail-service sender samme besked flere gange og dermed gør brugerne til ufrivillige spammere, som risikerer at irritere venner, bekendte og forretningskontakter.

Det begyndte tirsdag, og brugerne har allerede lagt beslag på adskillige sider i Gmails Help Forum med klager over problemet, som både går ud over brugerne selv og modtagerne af deres mails.

I denne tråd svarer en medarbejder fra Google, som identificerer sig selv som MrEvan, at virksomheden er i fuld gang med at undersøge problemet.

Google arbejder på problemet

"Tak for jeres rapporter. Jeg ville bare lige fortælle, at vores ingeniører arbejder på det. Jeg regner med at have flere detaljer i morgen, om hvad der foregår, hvad I kan forvente og hvordan det går fremad i forhold til at løse problemet asap," skrev MrEvan i sit indlæg, som blev lagt op onsdag morgen dansk tid.

Google har ikke umiddelbart nogen kommentarer til sagen.

"Tre modtagere af mine Gmail-beskeder - sendt via Firefox - har fortalt mig, at de har modtaget den samme mail tre eller fire gange. Og de vil have mig til at gøre noget ved det! Gmail, I bliver nødt til at hjælpe mig, for der er tale om vigtige forretningskunder," skriver en bruger i tråden.

Når man læser klagerne, kan man se, at brugerne har anvendt et hav af forskellige styresystemer, browsere og e-mail-klienter.

Problemet ser ud til at være begyndt for flere dage siden, men klagestrømmen blev først rigtig indledt tirsdag.

Problemet forekommer tilsyneladende kun med nogle beskeder og nogle modtagere, men når det sker, så skaber det en svær og pinlig situation for afsenderen, som jo i virkeligheden er helt uskyldig og ikke har mulighed for at løse problemet.

Nogle beskeder bliver genudsendt over en periode på flere dage.

På nuværende tidspunkt handler størstedelen af trådene på de første syv sider af Googles Help Forums sektion "Composing and Sending Messages" om problemet.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S