Læs også: Forbrugerrådet afviser længere mobil-binding
De danske teleselskaber kan binde kunder, når de sælger et abonnement. Det sker ved de såkaldte tilskudsmobiler, hvor kunden betaler et lavt beløb for telefonen, men til gengæld forpligter kunden sig til at være kunde i seks måneder.
Den danske telelovgivning tillader i dag seks måneders binding som det længste, og det skal der laves om på, mener Telias topchef, Jesper Brøckner.
"Vil du have en ny iPhone, kan du få den meget billigere, hvis vi kan lave en længere aftale med dig. Men hvis vi kun må lave en seks måneder lang aftale med dig, så bliver den forholdsvis dyr," siger han.
Det er til skade for både telebranchen og forbrugerne, lyder det fra Jesper Brøckner.
"Så længe vi på privatmarkedet har seks måneders binding, så skal vi bruge en uforholdsmæssig stor andel af vores omsætning på telefoner," siger han.
3's topchef, Morten Christiansen, har også flere gange tordnet imod den seks månders grænse for binding af mobilkunder.
Gammel debat vækket til live
Debatten har kørt længe, og det blev blandt andet foreslået i Højhastighedskomiteens rapport fra januar, at det skulle være muligt for teleselskaber at binde folk i længere perioder. En rapport, der blev udarbejdet af et udvalg nedsat af daværende videnskabsminister Helge Sander (V).
Siden hen er der kommet en ny videnskabsminister til i form af den konservative Charlotte Sahl-Madsen, og Jesper Brøckner vurderer, at hun lytter til branchens syn på sagen. Det har han fornemmet i ministerens IKT-råd, hvor han sidder, beretter han.
"Jeg synes, at der er en lydhørhed for at komme med nogle beviser, men det er klart, at vi som branche har en opgave i at få et bedre image. Det er noget, som vi skal gøre noget ved," fortæller Jesper Brøckner.
Telebranchen kæmper med sit omdømme
For nylig viste en redegørelse, at de danske forbrugere placerer telebranchen i bunden af et tillidsindeks. En placering, som telebranchen indtager igen og igen. Her bliver branchen nødt til at iværksætte nogle initiativer, mener Jesper Brøckner.
"Vi kan gøre det, at der er åbenhed i branchen, at der ikke står noget med småt, så forbrugeren kan se, hvad det koster i hele perioden. Det kan godt være, at du starter op med et tilbud til en krone, men på sigt koster det måske 3.000 til 4.000. Den åbenhed skal vi fremme," siger han.
Jesper Brøckner mener, at der allerede er sket fremkridt de senere år. Samtidig mener han, at selve diskussionen om binding er skæv.
"Der har fejlagtigt bredt sig den opfattelse, at folk er bundet. Men vores datterselskab Call Me har mange produkter, hvor der ikke er binding, og vi har selv Flex i Telia, hvor der heller ikke er binding. Det (længere bindingsperioder, red.) er bare for at give forbrugerne en valgmulighed," siger Telias øverste chef i Danmark.
Jesper Brøckner mener, at danske teleselskaber er dårligere stillet end i lande, vi sammenligner os med, fordi teleselskaberne konstant skal lokke kunder til med tilskudsmobiler.