Annonceindlæg fra Columbus

Sådan undgår du alvorlige problemer ved opdatering af Dynamics 365

Løbende opdatering af Dynamics 365 giver mange fordele, men kan også lægge virksomheden ned, hvis man ikke passer på. Sådan forbereder du dig bedst.

I mange år var virksomhederne vant til, at der gik rigtig, rigtig lang tid mellem større opdateringer til forretningssystemer som Microsoft NAV og AX. Og når der endelig kom ny kode, var det så besværligt og kostbart at implementere den, at mange rutinemæssigt stod over.

”Filosofien var, at if it ain’t broken, don’t fix! Det var helt almindeligt at køre med forretningsløsninger, der ikke ændrede sig væsentligt gennem den samlede levetid,” siger Emmi Gesler Durig, Senior Release Manager, Columbus A/S.

Sådan er det ikke længere.

 

Obligatoriske opdateringer øger risikoen for fejl

I 2019 lagde Microsoft nemlig kursen radikalt om og begyndte at udsende nye opdateringer langt hyppigere. Aktuelt kommer der otte årlige opdateringer til Dynamics 365-løsningerne, og selv om der er en vis valgfrihed, så har Microsoft gjort det obligatorisk at opdatere mindst to gange årligt, så løsningerne ikke sakker teknisk bagud. Det udfordrer virksomhederne på flere felter.

”De cloudbaserede Microsoft Dynamics-løsninger er under konstant forandring. Fejl rettes hurtigt, sikkerheden opdateres og løsningerne udvides hele tiden med ny funktionalitet. Det er en stor fordel for virksomhederne,” vurderer siger Emmi Gesler Durig.

Men de hyppige ændringer øger også risikoen for nedbrud eller forstyrrelser af forretningen. Eksempelvis hvis en opdatering konflikter med en integration eller en 3. partsløsning, man har valgt til.

 

Test og validering tager problemerne i opløbet

”Hvis en opdatering giver komplikationer, kan det skabe store problemer, for Dynamics-løsningen er trods alt virksomhedens nervesystem. Måske forringes performance voldsomt, måske fungerer en central feature pludselig ikke. Måske gør ændringer i den underliggende applikation, at et tilvalgsmodul ikke virker rigtigt. Det kan gå galt mange steder, og vi oplever undertiden, at kunder ringer og er en smule desperate, fordi en opdatering har gjort deres forretningssystem nærmest ubrugeligt,” siger Emmi Gesler Durig.

Derfor er det afgørende at indføre en struktureret, gennemprøvet og transparent proces for test, validering og implementering af opdateringer – teknisk såvel som funktionelt. Herunder at planlægge servicevinduer, så forretningsdrift påvirkes minimalt.

”Det er oplagt nødvendigt for at identificere komplikationer på forkant, så man enten kan finde en løsning nu og her eller kan vælge at udskyde opdateringen,” siger Emmi Gesler Durig.

 

Grundig research mindsker risikoen og øger værdien

Men det er også nødvendigt at gøre sit hjemmearbejde og følge med i Microsofts omfattende univers af blogs og release notes, hvilket er en noget krævende opgave.

”Det er en opgave, vi løser for en del kunder, da en løbende Release Notes Assesment giver sikker viden om, hvad næste opdatering kommer til at indeholder. Hvilke features er på vej, der kan give værdi at aktivere for den enkelte virksomhed – og hvilke features bør man decideret undgå? Og når der kommer bugfixes, som løser et specifikt problem, virksomheden lider under, så vil man også rigtig gerne vide dét. Eksempelvis så man kan prioritere at implementere netop denne opdatering hurtigt,” siger Emmi Gesler Durig.

Hun understreger, at Microsofts Evergreen-program – som de kontinuerlige opdateringer er del af – er med til at gøre Dynamics 365-platformene stærkere, mere fleksible og sikre end deres on-premise baserede forgængere.

”Men det er svært at komme uden om, at hyppig og obligatorisk opdatering af kompleks kode – cloudbaseret eller ej! – kan medføre uhensigtsmæssigheder, som i værste fald kan hæmme en organisation i kortere eller længere tid,” siger hun.

”Derfor er det vigtigt, at have processer på plads til at teste og identificere problemer, før opdateringerne lægges på produktionssystemet. Samt at enten virksomheden selv eller en partner holder øjne og ører åbne, så minimerer den risiko, som reelt er til stede – og at man i øvrigt sikrer, at man drager maksimal fordel af alle de løbende forbedringer, som foretages på forretningssystemet,” understreger Emmi Gesler Durig.

Hvis du er nysgerrig på andre aspekter af hverdagen på Dynamics 365, så har vi samlet en række eksperters bedste råd til, hvordan dit system får de bedste betingelser efter go live. Læs mere her.

 

Columbus Danmark A/S

Som eksperter i detail-, fødevare- og produktionsbranchen, er vores succes udelukkende baseret på at konvertere vores viden til værdi for vores kunder.

Kontaktinfo:

Columbus Danmark A/S

Lautrupvang 6

2750 Ballerup

https://www.columbusglobal.com/da-dk

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg