1 / 14
Tip: Se galleriet i fuld skærm, det giver et bedre overblik. Tryk på fuld skærm i højre hjørne af galleriet.
1. november skal alle danske virksomheder have en digital postkasse.
Men processen har ikke været nem for mange virksomheder - og rigtigt mange har endnu ikke oprettet sig.
Vi har taget rejsen ind i den digitale postkasse med et enkeltmandsfirma for at se, hvordan det egentlig ser ud.
Første del af rejsen starter på Virk.dk hvor en digital postkasse kan oprettes - men først skal der bestilles en medarbejdersignatur, som kan få adgang til postkassen.
2 / 14
Ind med CVR-nummeret og så er vi i gang - dog ikke på en Windows 8 maskine med Explorer 11. Så Chrome blev installeret, for at vi kunne komme videre.
For nemheds skyld blev der bestilt en løsning med NemID og et nøglekort.
To dage efter ankom nøglekortet, men nu manglede den midlertidige adgangskode. Efter 7 dage forsøgte vi at bestille en ny midlertidig, men fik at vide, at en sådan allerede var bestilt. Den ankom efter 8 dage.
Derefter var det bare at oprette signaturen - denne gang på en Windows 7 maskine med Chrome, da vores Windows 8 maskine ikke rigtigt ville, uanset browser.
Med medarbejdersignaturen på plads efter 8 dage var det tid til at oprette selve postkassen.
3 / 14
Nu er medarbejdersignaturen på plads - men i næsten 24 timer fik vi en generel fejlbesked efter indlogningen. Det skete, uanset hvilken maskine vi prøvede med.
Efter cirka 24 timer virkede systemet pludselig igen, og så kom vi i gang.
Det første screenshot er ret tilforladeligt. Det er bare at klikke videre.
4 / 14
Trin 2 er lidt mere kompliceret.
Her skal du vælge, om brugerne skal have adgang til alt, eller om du skal definere, hvilke mapper der skal være adgang til.
Vores eksempel er en lille enkeltmandsvirksomhed, så vi vælger bare fuld adgang.
Tip: Se galleriet i fuld skærm, det giver et bedre overblik. Tryk på fuld skærm i højre hjørne af galleriet.
5 / 14
Så er det tid til en kop kaffe, mens du læser betingelserne.
Lidt irriterende springer man væk fra oprettelsesstien, når man skal læse dokumenterne - og skal til at oprette igen.
Måske er betingelserne tilgængelige et sted på Virk.dk, inden man går i gang med processen, men vi har ikke kunnet finde dem.
6 / 14
Du kan både modtage en mail eller en SMS, hvis der kommer ny post i din digitale postkasse.
Kan du ikke få nok af digital post, kan du også tilføje en ekstra mail-adresse, som du kan få besked på.
Pas på knapperne i bunden, som ligger i den lidt mystiske rækkefølge: Forrige, Næste og Annuller (ja, vi kom til at trykke på den ...)
7 / 14
Efter angivelsen af mail og eventuelt telefonnummer skal du bekræfte indstillingerne.
8 / 14
Med postkassen oprettet skal du angive, hvem som skal have adgang - og bekræfte den indtastede mailadresse.
Vi startede med at bekræfte.
9 / 14
Efter oplevelsen med den lange ventetid på den midlertidige kode var det en glædelig overraskelse, at bekræftelsesmailen lå i indbakken næsten med det samme.
Mailen har to links, hvor det ene bekræfter og det andet sletter din mailadresse. Lidt finurligt, men det lykkedes os at klikke på det korrekte øverste link.
10 / 14
Med mailen bekræftet skal du tilknytte en eller flere brugere til din digitale postkasse.
11 / 14
Adgangskontrollen leder dig videre til et skærmbillede, hvor du skal definere, i hvilket omfang adgangen skal ske.
Vi har kun én bruger tilknyttet virksomheden, så det er en nem beslutning at aktivere de fulde rettigheder.
Har du flere, er det også her, du kan tilknytte flere.
Tip: Se galleriet i fuld skærm, det giver et bedre overblik. Tryk på fuld skærm i højre hjørne af galleriet.
12 / 14
Efter at have aktiveret de fulde rettigheder krævede digital post, at browseren blev lukket - og at der blev logget på igen.
13 / 14
Med browseren genstartet er der adgang til den digitale postkasse.
Og vi har allerede fået en besked, nu går det stærkt!
Et kig under mine tilmeldinger viser i øvrigt, at vi er tilmeldt al slags post som standard - det er fint.
14 / 14
Selve indbakken ser dejligt normal ud. Dog viser beskeden, vi har fået, sig at være temmelig kedelig: Et velkomstbrev.
Men vi er oprettet og kom igennem efter 9-10 dages venten og prøven. Har du ikke allerede oprettet dit firma, er det bare at komme i gang.
(til gadget-nørderne: Er der andre, der har spottet, hvilken mobiltelefon modellen i velkomstbrevet taler i?)
Læs også:
Så længe skal du vente på NemID til digital post