1 / 28
Magnavox Odyssey regnes som den første spilkonsol. Den blev lanceret den 24. maj 1972, men opfinderen, Ralph Baer, begyndte arbejdet allerede i 1966. Spilkonsollen har ingen farver og lyd, men består af 40 dioder og 40 transistorer.
Der kom 12 spiltitler, som blev udgivet på printplader, der kunne monteres i konsollen. Spillene var blandt andet klassikere som tennis, ski og invaders.
2 / 28
Spillet Pong gav Atari blod på tanden til at udvikle en hjemmeudgave af arkadespillet.
I udviklingsfasen gik konsollen under kodenavnet Darlene efter en attraktiv kvindelig ansat i Atari. Det færdige resultat kom til at hedde Home Pong, og konsollen blev lanceret i 1975.
Chippen, der blev anvendt i boksen, var udviklet specielt til Pong-maskinen og den højest ydende chip i et forbrugerprodukt i midten af halvfjerdserne.
3 / 28
Fairchild Channel F var en spilkonsol, der så dagens lys i august 1976, hvor firmat Fairchild Semiconductor introducerede den i USA. Konsollen var den første, hvor det var muligt at skifte spillene via spilkassetter, de såkaldte cartridges.
Channel F blev skabt af Jerry Lawson, der baserede maskinen på Fairchild F8 CPU'en. Den processor var udviklet af Robert Noyce, der senere startede sit eget firma, der kom til at hedde Intel.
Der blev udgivet 26 officielle titler, hvor af diverse pong-kloner og Alien Invasion er blandt de mest kendte.
4 / 28
Atari 2600 kom på markedet i oktober 1977 og adskilte sig med sin mikroprocessor-baserede hardware og spilkassetter, der for alvor gjorde plug-in-princippet populært.
Oprindelig blev den lanceret som Atari VCS (Video Computer System), men maskinens navn blev hurtigt ændret til Atari 2600. Konsollen blev typisk solgt sammen med to joystick og spil.
Der kom mange titler til Atari 2600, blandt andet Breakout, Combat og Pac-Man. Op gennem 80'erne blev navnet Atari synonym med spilkonsol.
5 / 28
ColecoVision var Coleco Industries' andengenerationsmaskine, og den så dagens lys i august 1982. ColecoVision tilbød blandt andet grafik i arkadekvalitet og havde desuden en port, der kunne afvikle spillene fra Atari 2600.
Mellem 1982 og 1984 blev der publiceret 125 titler som ROM-cartridges til konsollen. Der var også et modul med rat og speeder og et modul, der gjorde konsollen til en fuldgyldig computer.
6 / 28
Vectrex blev lanceret i 1982 som en hjemmemodel af arkademaskinerne.
Vektorgrafikken var heftig, og den gav desuden en god 3D-fornemmelse på 9-tommer skærmen. At skærmen var monokrom, blev delvist sløret af en række farvede plastikark, der fulgte med maskinen.
Vectrex fik en relativ kort levetid, og fabrikationen stoppede allerede to år efter. De mest mindeværdige spil var Scramble, Space Wars og det indbyggede Minestorm.
Håndkontrolleren var forsynet med en analog stick og fire knapper på række.
7 / 28
Nintendo Entertainment System (NES) var en 8-bit maskine, der kom til at sætte standarden for spildesign og hånd-controllere.
Den første version gik under navnet Nintendo Family Computer eller bare Famicom. Versionen blev lanceret i Japan i 1983, og den havde noget så avanceret som en indbygget mikrofon. Først tre år senere kom konsollen til Vesteuropa under navnet NES. Nintendo reparerede faktisk denne konsol helt frem til oktober 2007.
Der kom rigtig mange spil til konsollen, og der kan i flæng nævnes klassikere som Super Mario Bros og Zelda.
På tilbehørssiden var Nintendo også fremme i skoene, og der kom blandt andet en lyspistol og en Nintendo Power Glove til konsollen.
8 / 28
Sega Master System var en 8-bit kassette-baseret spilkonsol, der blev udviklet af Sega. Den blev lanceret i 1986. På trods af en bedre hardware-konfiguration end NES, blev Sega-maskinen ikke en rigtig konkurrent til Nintendos lyn.
Den gjorde sig bedst i Europa, men nåede aldrig at blive den direkte konkurrent til Nintendo Entertainment System, som den ellers var tænkt som.
Sega Master System var forsynet med en 8-bit Zilog CPU, og kunne vise hele til 32 samtidige farver.
Et af de mest usædvanlige karakteristika ved Sega Master System var muligheden for at benytte spil på både kassetter og på kort, der lignede kreditkort. Kort-porten kunne ligeledes bruges til at tilslutte tilbehør som 3D-briller.
Kortene blev dog aldrig særlig populære, og muligheden forsvandt da også på de senere udgaver af maskinen.
De mest kendte titler var nok Alex Kidd in Miracle World og Phantasy Star.
9 / 28
Turbografx-16 blev frigivet i Japan i 1987 under navnet PC Engine og i USA i 1989, og den blev starten til cd-drevet på konsolmarkedet.
Maskinen blev kendt for sin imponerende hardware. Turbografx-16 havde blandt andet en 8-bit CPU og en 16 bit-GPU, der gjorde det muligt at vise 512 farve, hvoraf de 482 kunne vises på samme tid.
Desuden lød specifikationerne på stereolyd og komposit-video, og konsollen blev hurtigt forsynet med et cd-drev, der gav mulighed for at udnytte store mængder data, hvilket blev udnyttet i en række spiltitler. Almindelige spil til Turbografx-16 kom på en speciel korttype, kaldet hucard eller eller Turbo Chip, der gav op til 20 megabit lagerplads.
Konsollen blev mest populær i hjemlandet, Japan.
10 / 28
Sega lancerede deres 16-bit Mega Drive i Japan i 1988 som en direkte konkurrent til Turbografx-16. Den var Segas femte konsol med en Motorola 68000 CPU og en 8-bit Zilog Z80 sound controller.
Med en lang række arkade-konverteringer som Altered Beast og Golden Axe blev denne konsol også meget populær i vesten, hvor den blev introduceret i 1990. Den gjorde Sega total dominerende i næsten to år, indtil Nintendo begyndte at røre på sig.
Mega Drive blev solgt i 29 millioner eksemplarer, og den gjorde blandt andet Sonic the Hedgehog til en verdensberømthed. Tilbehør som Mega-CD gav yderligere processorkraft og lagerplads.
11 / 28
Commodore 64GS (Games System) blev lanceret i 1990, men konsollen nåede langt fra den popularitet, som Commodore nød med sine hjemmecomputere. Faktisk var denne konsol et flop. 64GS var bygget op omkring indmaden i hjemmecomputeren og forsynet med en cartridge-port, men uden tastatur.
De fleste spil var versioner af almindelige C64-udgivelse, som blev solgt til skyhøje priser. Det gav Commodore 64GS en kold modtagelse blandt verdens spilleglade publikum.
Desuden blev konsollen presset fra to sider. Både Nintendos og Segas 16-bit-konsoller spredte sig nemlig med lynets hast.
12 / 28
Super Nintendo dukkede sent op på 16-bit-markedet, men blev til gengæld en enorm succes. Konsollen blev sendt på markedet i Japan onsdag den 21. november 1990, og den nåede at blive solgt i næsten 50 millioner eksemplarer i sin levetid, som var den periode, hvor kampen mellem Nintendo og Sega var på sit højeste.
Nintendo formåede med solide spil og teknologi som Super FX-kredsen, der gjorde polygonbaseret grafik mulig, at gøre konsollen yderst interessant for spillere.
CPU'en var en Ricoh 5A22 baseret på en 16-bit 65c816 kerne, og det var Sonys SPC700-processor, der gav 16-bit lyd i 32 kHz.
Spillisten tæller blandt andet Donkey Kong Country, Star Fox og Super Metroid.
13 / 28
CD-i eller Compact Disc Interactive udmærkede sig ved at blive et af de største flop på konsolmarkedet. Den blev lanceret af Philips i 1991, og visionerne var store.
CD-i skulle ikke kun være en spilkonsol, den skulle være et interaktivt mediecenter til eksempelvis karaoke. Prisen var på skyhøje 1.000 dollar, og der blev kun produceret et meget begrænset antal titler til denne konsol. Mange af dem var ikke rigtige spil, men quiz- og karaoke-titler.
CPU'en var på 16-bit, og CD-i kunne vise 16 millioner farver.
Blandt spiludgivelserne var en Mario og tre Zelda versioner.
14 / 28
3DO Interactive Multiplayer var et teknisk vidunder, men samtidig en uhørt dyr konsol med en pris på 700 dollar i lanceringsåret 1993.
Prisen og et overophedet konsolmarked gjorde, at den cd-baserede maskine aldrig fik et gennembrud. Hardwaren var ellers imponerende med en 32-bit 12.5 MHz RISC CPU, opløsning på 640 x 480 og dobbelt-speed cd-drev.
Håndcontrollerne havde endda udgang til høretelefoner.
Blandt de mest populære 3DO-spil var Road Rash og Super Street Fighter Turbo II. Mange af arkadekonverteringerne var desuden rigtig gode.
15 / 28
Commodores tredje forsøg på konsolmarkedet fandt sted i 1993, og var både det bedste og det sidste. Commodore Amiga CD32 var den første 32-bit cd-rom-baserede konsol, der blev frigivet i Europa.
CD32 er baseret på Commodores Advanced Graphics Architecture chipset, og specifikationerne er de samme som i Amiga 1200 hjemmecomputeren. Konsollen kan da også udvides med blandt andet tastatur, floppy-drev og mus, hvilket forvandler den til en pc.
Også denne gang gik det dog galt for Commodore, der gik konkurs allerede året efter. Nogle spil blev det dog til, og mange af dem har full motion video-indhold, der udnytter cd'ens store lagerplads.
Største spilsucceser var Microcosm og Liberation: Captive 2.
16 / 28
Atari, der havde gjort sig kraftigt bemærket på hjemmecomputer-fronten, satsede nu alt krudtet på konsollerne. Det blev i 1993 effektueret i modellen, der bar navnet Jaguar.
Trods sin status som den første 64-bit konsol blev Jaguar aldrig en salgssucces for Atari.
Indledningsvis klarede Jaguar sig godt i konkurrencen med den direkte konkurrent, 3DO, men tabte hurtigt terræn på grund af for få spiltitler og ekstrem hård konkurrence fra Sega Saturn og Sonys første Playstation.
Håndcontrolleren gjorde sig bemærket ved at have ikke mindre end 17 knapper med overlay til forskellige spil.
Nogle af de mest kendte Jaguar-titler var Aliens vs Predators, Wolfenstein 3D og Tempest 2000.
17 / 28
Sega Saturn blev lanceret i 1994, og den blev hurtigt et stort hit i Japan, hvor Sega tidligere havde haft det svært.
Konsollen, der var udstyret med hele to Hitachi SuperH-2 7604 32-bit RISC-processorer, fik det derimod svært i Europa, ikke mindst på grund af, at det var svært for tredjepartsproducenter at programmere spil til konsollen.
Samtidig savnede mange udviklere en god udviklingsplatform, hvilket hæmmede udbredelsen. Konsollen solgte dog i godt 10 millioner eksemplarer.
Da Sega Saturn begyndte at tabe markedsandele, satsede firmaet ret hurtigt på at udvikle Dreamcast.
Nogle af de mest populære titler var Virtua Cop, Panzer Dragoon og Nights into Dream.
18 / 28
Sony Playstation var en 32-bit femte-generationsmaskine, der blev sendt på markedet i 1994, som et resultat af et mislykket samarbejde mellem Sony og Nintendo nogle år tidligere.
Konsollen skulle vise sig at sætte standarden for alle de andre. Playstation blev en bragende succes, hvilket 8.000 spiltitler og mere end 100 millioner solgte konsoller er synlige beviser på. Playstation gjorde desuden begrebet chipping, der gør det muligt at spille piratspil, til en folkesport.
Det kan være svært at fremhæve enkelte titler blandt de mange udgivelser, men mange kan sikkert huske Resident Evil, Final Fantasy VII og Gran Turismo.
Produktionen af PS1 fortsatte helt frem til 2006.
19 / 28
Virtual Boy var Nintendos tredje stationære konsol, og den udmærkede sig på flere punkter, hvilket billedet tydeligt afslører.
Konsollen havde form som et par store briller, som man skulle iføre sig, hvilket skulle give spilleren en god 3D-fornemmelse. Det betød dog samtidig, at man kun kunne spille én ad gangen. Samtidig var konsollen batteridrevet, og den blev derfor ikke opfattet som en 'rigtig' spillemaskine.
Virtual Boy skabte stor debat i medierne, da mange mente, at modellen var skadelig for både syn og hjerne. Nintendo satte derfor den maksimale spilletid til 15 minutter.
Konsollen solgte kun 770.000 enheder. Det mest solgte spil var Mario Clash.
20 / 28
Pippin blev lanceret i 1996, og var produceret af firmaet Bandai og udviklet af Apple. Den var baseret på en 66 MHz PowerPC 603 prosessor, der var indbygget 14.4 kbit/s modem, styresystem og hastigheden på cd-drevet var på 4x.
Apples forsøg på at få fodfæste på konsolmarkedet floppede dog totalt. Pippin blev produceret i 100.000 eksemplarer, men der blev kun solgt 42.000, og der refereres ofte til konsollen som branchens største fiasko.
I maj 2006 fik Pippin en placering som nummer 22 på PC World Magazines liste over de 25 dårligste tech-produkter gennem tiden.
21 / 28
Nintendo 64 så dagens lys i 1996, og den blev med sine farvestrålende håndcontrollere og udvidelsesplads til mere hukommelse en meget populær maskine.
Konsollen har med sin 93.75 MHz NEC VR4300 en CPU-hastighed, der er flere gange hurtigere end den, der sidder i Playstation eller Sega Saturn.
Begrænsninger i grafikken og den lave lagerplads, der skyldes det kassettebaserede system til spil, gjorde dog, at mange udviklere vinkede farvel til Nintendo og i stedet overgav sig til Sonys hastigt voksende Playstation.
Der kom dog nogle rigtig gode titler til konsollen. Super Mario 64 var et kæmpe spring frem inden for platformspil, og The Legend of Zelda: Ocarina of Time regnes af mange for det bedste spil nogensinde.
Nintendo 64 blev solgt i 33 millioner eksemplarer, så den var en solid succes for Nintendo.
22 / 28
Med konsollen Dreamcast trak Sega de spilleglade med ud på nettet. Året var 1998, og konsollen var forsynet med et modem på 33 kbit/s i Europa og Japan og 56 i USA.
Der blev solgt 10 millioner enheder, men da Playstation 2 blev lanceret 16 måneder senere, faldt interessen for Dreamcast, der blev Segas sidste spilkonsol.
I dag producerer Sega spil til de andre konsoller og pc. Sega er blandt verdens største inden for sit felt.
Der er lavet godt 300 officielle spil, og spilproduktionen foregår faktisk stadig til Dreamcast. Shenmue, Crazy Taxi og Sonic Adventure hører til blandt de mest solgte.
23 / 28
Playstation 2 (PS2) er Sonys efterfølger til Playstation, og den udgave blev lanceret i Japan 4. marts 2000, mens europæerne pænt måtte vente et halvt år længere. I Danmark blev den introduceret med en prisseddel på knap 4.000 kroner.
PS2 er det bedst sælgende konsol til dato. Der er langet knap 140 millioner enheder over disken, og antallet af spil nærmer sig 2.000 forskellige titler. Produktionen af spil fortsætter mindst frem til 2010.
PS2 er forsynet med en 64-bit "Emotion Engine-CPU" med en clock-frekvens på 294.912 MHz, har indbygget netkort og dvd-drev, hvilket gør den i stand til at fremvise almindelige dvd-film på fjernsynet. Der er fremstillet et hav af tilbehør til den populære konsol.
Som det var tilfældet med forgængeren, er chipping af PS2 stadig en nationalsport. Det mest populære spil er det kontroversielle Grand Theft Auto: San Andreas, der er solgt i over 17 millioner kopier.
24 / 28
Nintendo GameCube er den fjerde konsol fra Nintendo, og konsollen fik premiere i Japan den 14. september 2001.
Det 128-bit-baserede system, der er bygget op omkring IBM's 485 MHz "Gekko" PowerPC-processor, er indmaden i den første konsol fra Nintendo, der ikke bruger spil-catridges, men i stedet benytter mini-dvd'er som lagermedie til spillene.
GameCubes specifikationer er ikke overvældende, men Nintendo havde også brugt kræfterne på at få skabt en mere udviklervenlig arkitektur end den, der var til Nintendo 64.
Den mission lykkedes, og den farverige konsol var en rimelig succes for Nintendo, som har solgt på den gode side af 20 millioner enheder.
Der har ligeledes været gang i spiludviklingen, hvor antallet overstiger 600 titler. Det mest solgte spil er Super Smash Bros. Melee, der er blevet langet over disken seks millioner gange.
25 / 28
Xbox er en spilkonsol produceret af Microsoft i 2001. For en gang skyld blev den ikke introduceret i Japan først, men i USA.
Den var Microsofts første forsøg på spilkonsol-markedet, og da Xbox'en blev udgivet, startede en regulær konsolkrig mellem Microsoft, Sony og Nintendo.
Xboxen var den første udbredte konsol, der havde en indbygget harddisk til opbevaring. Samtidig satte Microsoft nye standarder for online-spil med deres Live-tjeneste, hvorfra man blandt andet kan downloade indhold til maskinens harddisk.
Specifikationerne i Xbox ligner til forveksling dem, man finder i traditionelle computere. Der er en 733 MHz Intel Pentium III-baseret Celeron-processor, 100 Mbit netkort, dvd-drev og en indbygget 8-10 gigabyte harddisk.
Xboxen kom med en række meget solide spil som Halo, Dead Or Alive 3 og Project Gotham Racing.
Xbox er solgt i godt 25 millioner eksemplarer.
26 / 28
Microsofts næste konsol var Xbox 360, og den blev introduceret i 2005. Med Xbox 360 blev der taget hul på den syvende generation spilkonsoller, hvor Microsoft overhalede både Sony og Nintendo.
Konfigurationen i Xbox 360 er imponerende og byder blandt andet på en CPU med tre kerner, hvor hver kerne kører med 3,2 GHz, 500 MHz ATI processor til højopløst grafik, dvd-drev, 3 USB-porte, IR-port og en harddisk (afhængig af version).
Xbox 360 var desuden den første konsol, der kunne afspille HD-materiale, og samtidig var den forberedt på tilslutning til et Windows-baseret Media Center.
Microsoft fortsatte og udbyggede online-underholdningen i Xbox Live.
Halo 3 er det mest solgte spil til Xbox 360.
27 / 28
Playstation 3 blev sendt på markedet i hele verden mellem november 2006 og marts 2007. Den kom oprindelig i to forskellige versioner i form af en basismodel med 20 gigabyte harddisk og en premium-model med 60 gigabyte harddisk.
Playstation 3 bruger den bomstærke IBM-designede Cell-processor som CPU, mens grafikken håndteres af NVIDIA med en opløsning på op til 1080p HD.
Herudover er PS3 forsynet med Sonys Blu-ray-drev, Bluetooth 2.0, gigabit ethernet, USB 2.0 og HDMI-port.
PS3 kan fås med forskellige harddiske, men fælles for dem er, at alle modeller har 2,5" SATA-harddiske, som kan opgraderes af brugerne.
Hardwaren i PS3 er så kraftig, at man flere steder har skabt klynger af PS3'er til udregning af grafik i supercomputermiljøer.
Stanford University har desuden et Folding@ome-projektet til Playstation 3, hvor PS3-ejere via nettet udlåner regnekraft til at studere den fysiske proces ved proteinfoldning.
PS3 har sin helt egen Linux-distribution, der er skabt af Yellow Dog Linux.
28 / 28
Nintendo Wii er den femte videospilskonsol udgivet af Nintendo, og den direkte efterfølger til GameCube.
Wii kommer ikke i nærheden af konkurrenterne Xbox 360 og PS3 i forhold til regnekraft, lagerkapacitet eller kvalitetsgrafik.
Nintendo har valgt at tænke i helt andre og utraditionelle baner, og det har betydet en enorm succes, der har gjort Wii til en konsol, som sælger som varmt brød.
Hemmeligheden er den trådløse kontroller, Wii Remote, der kan bruges som et pegeredskab, der opfatter bevægelser i tre dimensioner.
Wii Remote tilsluttes via Bluetooth, og den giver brugeren mulighed for at kontrollere spillet ved fysiske håndbevægelser. Der er desuden et hav at tilbehør til konsollen, som kan anvendes på samme måde som Wii Remote.
Wii Sports er det mest udbrede spil i kraft af, at det i næsten alle lande følger med, når konsollen købes. Wii Play og Mario-spillene hører til blandt andre populære titler.