Af Dorte Toft
Det danske webbureau-marked er snart støvsuget. Endnu et firma er solgt til udlandet, og denne gang er det Neo Ideo, som er købt af Leo Burnett Worldwide Inc. ? et af verdens største reklamebureauer.
Købet er sket ved udveksling af aktier, men parterne vil ikke oplyse prisen. Ifølge Thomas Weikop, administrerende direktør for Neo Ideo, er det heller ikke dagens pris, der er afgørende, men en bebudet børsnotering af Leo Burnett inden for 12 til 18 måneder.
Neo Ideo regner med at tilføre værdi til den børsnotering. Det danske firma har nemlig fået ansvar for at opbygge den på børsen så eftertragtede digitale kompetence i Europa, og firmaet involveres i strategien for opkøb i resten af Europa.
? Udbyttet af en børsnotering er omkring 15 til 20 gange større for online-bureauer end for et såkaldt off line bureau, siger Jimmy Maymann, der har titlen Managing Partner ? en slags viceadministrerende direktør.
Ifølge Weikop er der yderligere to årsager til opkøbet. For det første er kunder bedst tjent med en samarbejdspartner, der både kan håndtere den traditionelle markedsføring og den digitale, der også omfatter kunderelationer (CRM ? Customer Relationship Management). For det andet er der en tendens til, at kunder med international repræsentation ønsker at bruge samme leverandør globalt.
Neo Ideo har 45 medarbejdere, hvoraf en tredjedel beskæftiger sig med ?hard core? IT-udvikling. Blandt firmaets kunder er Novo Nordisk, SAS, FDB, og Get2net, og firmaet giver overskud.
? Det var ikke manglen på kapital, der fristede os. Faktisk har vi været i stand til at tage penge ud af egen lomme for at investere i vores venturefirma Prey4.com, siger Jimmy Maymann.
Mange bejlere
Han, Thomas Weikop og de øvrige to stiftere har ingen ambitioner om, at firmaet med tiden skal have hundredevis af ansatte.
? Vi har lovet vores ansatte, at vi aldrig vil overstige 50 medarbejdere, for dermed vil vi miste noget af den specielle kultur, som vi har. I stedet vil vi oprette søsterselskaber, siger Weikop.
Neo Ideo har ligesom de øvrige større danske web-bureauer haft mange bejlere gennem de sidste måneder, men sagde nej hver gang, fordi fremtiden som blot et lokalt kontor for et udenlandsk firma ikke fristede.
? Desuden kendte vi Leo Burnett firmaet i forvejen, da vi har løst flere opgaver sammen. Reklameselskabet ejede også 32 procent af Neo Ideo, siger Jímmy Waymann.
Neo Ideo vil ikke gå på storopkøb blandt de nordiske web-bureauer, men købe yderligere kompetencer indenfor områder som data mining (computerbaserede analyser af store mængder data, såsom kundetransaktioner) og den trådløse WAP-standard (Wireless Application Protocol).
Kvalitetssikrings-system
Leo Burnett arbejder allerede i nogen grad med web i både Norge og Sverige,
? Men vi skal lære dem om IT, net og web indefra. Vi skal inspirere ved at vise gode eksempler, og vi vil indføre vores eget kvalitetssikringssystem, som selv vores store ISO-certificerede kunder er imponerede over, siger Thomas Weikop.
I Danmark har Leo Burnett 80 ansatte. Koncernen har netop fusioneret med The Mac Manus Group, der rummer bureauerne D?Arcy, Masius Benton & Bowles, og verdens største reklamekoncerne, Dentsu, har bebudet en investering i sammenslutningen.
Den nye gigantkoncern, der midlertidigt bærer navnet BDM, har 16.000 ansatte og en omsætning på 1,7 millarder dollars, omkring 13 milliarder kroner.
Truet udefra
De gamle reklamekoncerner, der alle selv har oprettet digitale selskaber, har i øvrigt måtte se nye spillere erobre betydeligt terræn på området.
Blandt de mest kendte successer er Razorfish, Organic Online og Agency.com. Sidstnævnte, der i november købte danske Visionik, hentede i december knapt 153,4 millioner dollars (1,2 milliarder kroner) på en børsnotering. Firmaet var stiftet i 1995.