SOL mistede midt i august alle gemte e-mails i systemet samt brugernes adressebøger på grund af en diskfejl. Firmaet lovede imidlertid at kunne genskabe den tabte post ud fra sikkerhedskopier, men det har ikke været muligt.
- Vi kunne ikke selv løse problemet og måtte sende vores diske til reparation hos specialister i udlandet, men de har heller ikke været i stand til redde vores data, siger Kasper Vad, udviklingschef i Scandinavia Online.
Fejlen opstod i sin tid på grund af en overbelastning af systemet, der brød sammen på grund af et overvældende antal brugere.
- Med næsten 80.000 brugere taler vi om millioner af mails, der kører gennem systemet hver dag, og adskillige gigabyte med gemte e-mails, siger Peter Lylloff, IT-chef hos Toft A/S, der står for den daglige drift af SOL´s postsystem.
- Vi er nu klar over, at diskaktiviteten kan være en kritisk faktor, som vi må være mere opmærksomme på fremover, siger Peter Lylloff.
Hos SOL er man ikke decideret stolte af den ustabile e-posttjeneste, som man har modtaget mange klager over.
- Vi vil gerne lave en gratis tjeneste, som folk kan stole på, så det her er bestemt ikke nogen særlig behagelig situation, siger Kasper Vad.
Arbejdet er nu gået i gang for at stable en mere pålidelig serverstruktur på benene.
- Jeg kan ikke give en hundrede procent garanti for, at der ikke sker flere uheld, men vi er nu i gang med at stille en parallel server op, så vi altid har en tro kopi af systemet liggende, siger Kasper Vad.
SOL købte i januar e-posttjenesten af ITCOM, der stadig er ansvarlig for driften, som de så igen har outsourcet til Toft A/S.
SOL ejes af den store norske mediekoncern Schibsted.