Artikel top billede

Kører Banedanmarks nye systemer på skinner?

Projekt-føljeton: Banedanmark er i gang med udviklingen af et cloudbaseret trafikinformationssystem. Læs her, om det bliver klar til juli som planlagt.

Det kan måske synes som lang tid, men det er kun omkring fire måneder siden, at Danmark var begravet i sne.

Den megen sne fik indirekte en række trafikrelaterede websider til at gå ned, da danskere i hobetal søgte på nettet for at finde ud af, hvordan de nemmest kunne komme på arbejde.

Banedanmarks trafik-informationssystem var et af de sites, som gik ned, og det fik Banedanmarks it-afdeling til at handle hurtigt. Der skulle findes en måde at undgå nye nedbrud af trafikinformations-systemet i tilfælde, hvor trafikken er større end normalt.

Kort sagt skulle der sikres en bedre skalerbarhed for det webbaserede trafikinformationssystem.

Cloud som redning for skalerbarhed

I marts blev der holdt et arkitektur-designmøde, hvor den overordnede arkitektur blev fastlagt.

I april blev der så gennemført en uges proof-of-concept, hvor det blev undersøgt, om den foreslåede arkitektur baseret på Microsofts Azure-platform var velegnet til Banedanmarks nye system.

Efterfølgende blev erfaringerne fra proof-of-concept evalueret, og der skulle træffes beslutninger om projektets videre forløb og scoping.

De beslutninger er truffet og i slutningen af maj blev der så etableret et egentligt projekt. I disse dage kodes der på livet løs af Banedanmarks udviklere og Microsoft.

Computerworld har talt med Banedanmarks CIO, Kenneth Lau Rentius og it-udviklingschef Michael Kvistholm om, hvordan projektet er forløbet indtil nu, og om det oprindeligt estimerede startidspunkt i juli stadig holder.

Tilskæring af projekt-scope og stored procedures

Proof-of-concept var en positiv oplevelse for Banedanmark, og resultatet fra den intensive uges projektforløb overbeviste Banedanmarks it-ledelse om, at det var en god idé at flytte trafikinformationssystemet over på en Azure-platform.

Proof-of-concept affødte dog også nogle spørgsmål, som ledelsen skulle tage stilling til.

Eksempelvis har Banedanmark webapplikationen Landets Puls, der viser, hvor togene i Danmark befinder sig lige nu.

Proof-of-concept-teamet havde fundet tid til at lave en prototype af Landets Puls baseret på Silverlight og Azure.

Skulle en ny version af Landets Puls inkluderes i projektet?

I forhold til den mere end 10 år gamle eksisterende Java-baserede Landets Puls var prototypen mere overbevisende og fleksibel, da prototypen anvendte data udstillet via en webservice. Det åbner mulighed for at kunne tilbyde Landets Puls på andre platforme som smartphones.

Kenneth Lau Rentius og Michael Kvistholm kan godt se mulighederne i prototypen, men har i denne omgang valgt ikke at tage nyudvikling af Landets Puls med i projektet.

Stored procedures flyttes ikke op i skyen

For nogle af Computerworlds læsere og debattører er det nok en skuffelse, at en omlægning af Oracle-databasens stored procedures til logik i den skybaserede SQL Azure ikke kommer til at ske i denne omgang.

Der blev ligefrem udskrevet en konkurrence om, hvorvidt de eksisterende stored procedures virkelig kunne implementeres hensigtsmæssigt på SQL Azure.
Det får vi ikke svaret på i denne omgang.

"Det var i starten af projektet, at vi besluttede, at stored procedures ikke skulle lægges op i skyen. Da vi begyndte at lægge projektplan, kunne vi godt se, at det rent tidsmæssigt ville blive svært at nå en omlægning af stored procedures," forklarer Michael Kvistholm, der tilføjer, at det ikke er en teknisk umulighed, men et spørgsmål om prioritering.

"Tanken var oprindeligt at lægge forretningslogikken fra stored procedures ud i skyen. De mange tusinde linjers kode kunne ikke nå at blive omlagt, så i første omgang bliver stored procedures beholdt i den eksisterende Oracle-database," siger Michael Kvistholm.

I stedet vil stored procedures levere fremvisningsklare data til Azure ved hjælp af en Biztalk server.

"RDS, hvor data fødes, er et relativt avanceret system. Der genereres de view-data, som skal bruges af Azure-løsningen. Data kopieres op til Azure i en løbende opdatering via Biztalk-platformen," forklarer Michael Kvistholm.

Det er ikke fastlagt, hvor ofte opdateringen af data vil foregå, men der vil formentlig være tale om minut-intervaller.

Planlægning og projektbeslutninger

Valg og fravalg i projektet har blandt andet været drevet af et ønske om at have en løsning klar inden sommerferien.

"Det var vigtigt for os at holde gejsten fra POC'en, hvor vi havde et godt forløb med Microsoft og egne folk. Fokus har været at blive færdig inden sommerferien, så vi har forholdt os realistisk til, hvad der var muligt at nå i det korte forløb. Hvis vi strakte projektet længere med flere features, ville sommerferien komme på tværs. Så vi har valgt at tage lidt elementer fra pakken ud. Måske vil vi så se på Landets Puls eller de stored procedures efter sommerferien," siger Kenneth Lau Rentius.

Han understreger, at der på nuværende tidspunkt ikke er lagt nogen planer for en version 2 eller 3 af det sky-baserede system.

Banedanmark regner med at have det nye trafikinformationssystem produktionsklar 7. juli - i år.

I de kommende uger skal projektet blandt andet bruge tid på test af løsningens skalerbarhed og svartider.

Test af svartider og skalerbarhed

Allerede under proof-of-concept-forløbet blev der lavet test af systemets svartider. Det var dog ikke muligt at teste skalerbarhed og svartider med flere tusinde brugere, da der ikke var nok båndbredde fra projektlokalet til at emulere mere end 750 samtidige brugere.

Derfor skal der laves en gennemgribende skalerbarhedstest af systemet, inden det sættes i produktion.

Eller som Kenneth Lau Rentius formulerer det:

"Det skal tæppebombes, for det vil det blive på et tidspunkt, når det er i produktion. Derfor skal vi prøve det, mens vi kan kontrollere det. Vi har tal, der viser, hvor hårdt vi var presset i vinter. De tal skal vi op på og have afprøvet. Under POC'en fik vi ikke afprøvet med en masse tusinde brugere, men vi lå på peak for en normal situation."

Hvad sparer Banedanmark?

Udover en ny arkitektur adskiller det nye system sig også fra fra det gamle ved beregningen af drifstsomkostninger. Banedanmark skal betale for anvendelsesgraden af systemet, da blandt andet mængden af data, der sendes til og fra Azure-platformen, bestemmer driftsomkostningerne for det nye system.

Under proof-of-concept fandt man ud af, at mængden af data, der blev sendt fra webapplikationen ud til browseren kunne reduceres betragteligt. Det spor er projektet fortsat ud ad.

"Vi har været endnu skarpere på at reducere datamængderne, der skal frem og tilbage. Det gjorde vi ikke med den gamle løsning," siger Michael Kvistholm, der udover den økonomiske gulerod i form af lavere betaling ved mindre datamængde også motiveres af en forbedring i performance, når der skal sendes færre data frem og tilbage:

"Reduktionen i datamængder giver også bedre performance. Man kan sige, at vi selv bestemmer prisen. Jo mere realtids-information, jo dyrere bliver det."

Den endelige pris for drift af løsningen er ikke endeligt opgjort, da den blandt andet afhænger af, hvor meget de enkelte websider kommer til at fylde.

Videre planer

Det er endnu for tidligt til, at Banedanmark vil kommentere på eventuelle videre planer for anvendelse af Azure-platformen. Men Banedanmark lægger ikke skjul på, at de er glade for, at deres medarbejdere er helt fremme, hvor den teknologiske udvikling foregår.

"Vi er på forkant her. Det er fedt at have nogle medarbejdere, der er så langt fremme på beatet," siger Michael Kvistholm og suppleres af Kenneth Lau Rentius:

"Det er en pointe, at vi har nogle dygtige ressourcer på det her område. Det bliver nok ikke en enlig svale, men starten på et forløb, der kommer til at omfatte en lang række andre ting. Dem, der har haft hands-on på det her, er de bedste rådgivere for os, it-ledelsen i Banedanmark. De kan derfor vejlede os med, hvad det næste step kunne være. Vores mål er hele tiden en bedre platform for færre penge."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere