It-selskabet Apple har tidligere prioriteret at lancere sine telefoner på det amerikanske marked, mens resten af verden måtte vente med at få fingrene i de indtil videre tre generationer af iPhonen.
Men det skal være slut med æbleselskabets kommende markedsføring af sin næste telefon, iPhone 4, som bliver sendt ud til 88 lande senest til september.
Det skriver The Wall Street Journal.
Giganternes kamp er global
Dermed ser det ud til, at en af de største overraskelser i Apple-stifter Steve Jobs præsentation af den revolutionerende telefonserie, bliver hastigheden med at få gang i det oversøiske salg, som tidligere har taget halve eller hele år.
Den første iPhone kom eksempelvis til Danmark et år efter den amerikanske lancering.
Men de tider er ifølge teleanalytiker Torben Rune fra Netplan endegyldigt forbi, fordi Apple ikke længere skal afprøve det amerikanske marked, før resten af verden kan købe æbletelefonerne.
"Lige nu ser vi giganternes kamp på smartphone-markedet mellem Apple, Google, Nokia og Microsoft, og den kamp er global. I det spil gælder det om at pumpe så mange telefoner ud til så mange markeder som muligt," forklarer Torben Rune til Computerworld.
Trenden fortsætter
Han fremhæver samtidig, at den trend vil fortsætte, så vi vil se globale lanceringer frem for regionale.
"Der er ingen tvivl om, at Apple føler, at især Android puster iPhonen i nakken med mange telefoner i mange lande, og derfor skal Apple helst være til stede på alle markeder samtidig," siger Torben Rune.
Han indskyder samtidig, at den nye iPhones styresystem, IOS 4, vil blive udbudt til tredjegenerations-telefonerne fra sidste år, og Apple vil på den måde fastholde kunderne til sin egen platform og applikationsmarkeder.
iPhonen-feberen slået ned i USA
Der er også gode økonomiske argumenter for at få iPhonen ud til hele verden med det samme.
Over halvdelen af omsætningen fra iPhonesalget - mere præcist 58 procent - i sidste kvartal kom fra andre markeder end det amerikanske, hvor flere analytikere peger på, at iPhone-trangen er ved at have toppet.
Samtidig har Apple konstateret, at det europæiske og asiatiske marked i nogle tilfælde har trecifrede vækstrater, hvilket er grundlaget for den massive internationale lancering, der vil finde sted få måneder efter den amerikanske.
Sidst røg iPhone 3GS ud til amerikanerne i juni, mens man måtte vente til september før telefonen var spredt til 68 lande. Kina og Sydkorea måtte vente endnu længere på den tredje version af iPhonen, selv om de lande tilhører de hurtigst voksende markeder.
Danmark havde 3GS-telefonen i handlen i juli.