Vi så det senest med Palm.
En virksomhed, der sprudlede i teknologi-branchen, men senere måtte lade sig sælge efter skuffende økonomiske resultater.
Palm var ellers pionerer på PDA- og smart phone-markedet med Treo og Palm Pilot allerede fra starten ved stiftelsen i 1990'erne og i de første år af nullerne, hvor selskabet sad alene og solidt på markedet.
Siden overhalede konkurrenter som RIM og Apple så Palm, og for godt en måneds tid siden blev selskabet købt af HP for den nette sum af 6,5 milliarder kroner.
Lige inden HP-købet beklagede Palms koncernchef Jon Rubinstein selskabets manglende evne til at komme på markedet i rette tid med sine WebOS-mobiltelefoner.
Flere nedture
Manglende timing, innovation, markedsevne og lagerstyring er blandt de områder, der ledte til salget af Palm, og selskabet er i teknologibranchen, der ikke har formået at vende en nedtur.
For her er det mere end svært at tage rutcheturen opad efter en dukkert, som som to innovationseksperter tidligere har fortalt til Computerworld.
Blandt andre danske Jubii.dk og de amerikanske it-selskaber Sun Microsystems og MySpace har også oplevet den svære kamp om at komme til toppen af poppen.
Jubii.dk
Engang var Jubii noget at råbe hurra for.
Søgeportalen var et af de større og mest profilerede it-selskaber i Danmark. Internettets mainstream-gennembrud i slutningen af 1990'erne gav selskabet en bred brugeropbakning fra danskerne. Den danske pendant til Yahoo vadede i succes, hvilket ofte fik selskabets coladrikkende udviklere til frivilligt at ofre nattesøvnen på at få gjort søgeportalen endnu større og bedre.
Succesen blev opdaget i det store udland, og i september 2000 blev søgeportalen indlemmet i en større handel ved Lycos Europes opkøb af den svenske webportal Spray. Jubii-ejerne blev betalt i aktier, og allerede få måneder efter salget var kursen på købsaktierne halveret og faldet til 300 millioner kroner målt i datidens aktiekurser.
Og med Jubii uden danske ejere begynde rutseturen for alvor, samtidig med at internetfænomenet og konkurrenten Google i starten af 00'erne fik vind i sejlene og på få år kaprede verdensherredømmet inden for internetsøgning.
Nedturen i det sociale netværk
Computerworld undersøgte i 2008 markedsandelene på søgemarkedet i Danmark, og det viste sig, at mens 94 procent af danskerne bruger Google til at finde informationer på nettet, benyttede 3 procent Jubii. Tendensen er den samme i andre og senere undersøgelser, selvom flere af analyserne viser, at Googles andel er større - og Jubiis er mindre.
I dag er Jubii igen danskejet. Blandt andre er det virksomhedens tidligere direktør Peter Lundsgaard, der står som en af de fire ejere, der sidste år måtte æde et underskud på 34 millioner kroner. Selskabets søgemaskine kører på Google-motorkraft, og Jubii fokuserer på annoncekroner på portalmarkedet, hvor det ifølge eget udsagn er Danmarks tiendestørste portal.
Årsregnskabet for 2009 vidner om et underskud på 15,9 millioner kroner. Jubii oplyser dog, at selskabet har haft overskud i de fire første måneder af 2010.
Sun Microsystems
For 10 år siden solede Sun Microsystems sig i opturens skarpe skær og blev af tidsskriftet The Economist vurderet til at have en markedsværdi på over 200 milliarder dollar - eller et godt stykke over en billion kroner.
Selskabet er udsprunget fra elite-universitetet Stanford i USA og har siden stiftelsen i 1982 stået for en lang række innovationer inden for open source-kodning, Java-udvikling og så selvfølgelig hele hardware-forretningen. De mange strenge, som Sun altid har spillet på, havde i år 2000 blæst selskabet helt op i it-superligaen med de helt tunge drenge. Siden blev dotcom-boblen blæst op og bristede, og Sun har i de seneste 10 år mistet markedsværdi år for år.
I januar 2009 blev selskabet købt for 43 milliarder kroner - eller 1/47 af vurderingen fra de glade milleniumdage - af softwareselskabet Oracle, som af hensyn til nervøse Sun-kunder har gjort sig megen umage med at sige, at Sun Microsystems vil komme styrket ud af opkøbet.
Sandheden er dog, at Sun-konkurrenterne er stimlet sammen om kunderne, fordi der i kølvandet på Oracles købstilbud opstod tvivl i EU, om opkøbet ville skade konkurrencen på database-markedet.
MySpace.com
Netværkssamfundet med internettet som det centrale vadested var ved at gå i selvsving, da hjemmesiden MySpace blev lanceret i 2004 og på ganske få år tiltrak sig stor opmærksomhed og brugerskare.
Vennetjenesten MySpace blev i 2005 købt af mediemogulen Rupert Murdoch for den nette sum af 3,3 milliarder kroner, hvilket siden er blevet genindtjent ved blandt andet en reklameaftale med Google i 2006 på 5,2 milliarder kroner samt annoncevisninger på sitet til de millionvis af brugere.
Antallet af brugere oplyses på MySpace-hjemmesiden til at være 113 millioner, mens antallet af aktive MySpacere ifølge avisen Daily Finance anslås at ligge på omkring 18 millioner brugere. Det er derfor det rene vand sammenlignet med konkurrenten Facebook, der i 2008 med 132 millioner besøgende overhalede MySpace som internettets største sociale forum. Facebook fra 2004 kan ifølge sine egne statistikker prale af 400 millioner brugere, mens omkring 100 millioner kvidrer på Twitter fra 2006.
Rupert Murdoch har flere afgange afvist at sælge MySpace, som efter den helt store hype i midt-00'erne nu mest bruges som niche-site for musikere.
Siden tabet af førstepladsen til Facebook har MySpace forsøgt sig med flere relanceringer og ændringer på brugergrænsefladen for at tiltrække nye brugere, hvilket ikke er lykkedes efter hensigten.
MySpace fyrede sidste år omkring 800 medarbejdere fra et samlet hold på små 2.000 medarbejdere både i USA og især internationalt.