Dansk IT siger i forbindelse med en ny rapport med 11 anbefalinger til bedre sundheds-it, at anbefalingerne ikke er nye, men at det til gengæld ville være nyt, hvis de blev gennemført. Rapporten efterlyser blandt andet stærkere fælles styring på tværs af sundheds-sektoren.
Det synspunkt undrer it-direktør Jan Kold fra Region Hovedstaden. Han synes, at rapporten viser manglende indsigt i, hvad der reelt sker. Han er enig i mange af anbefalingerne, men synes ikke det er rigtigt, at der ikke sker noget.
"Regionerne var enige om behovet for stærkere styring, for et år eller halvandet siden, men i dag har vi en meget stærk organisation i form af RSI (Regionernes Sundheds-it Organisation, red.). Jeg synes derfor, at tolkningen fra Dansk IT er unuanceret og forældet," siger Jan Kold.
RSI gik i luften i starten af 2010, og RSI vil blandt andet arbejde med fælles indkøb og udbud af nye it-systemer og sikre koordinering af sygehusenes it-systemer og udvikle muligheder for at deling af data på tværs af sundhedsvæsenet.
RSI forventer at de fælles aktiviter allerede i 2011 vil udgøre over 100 millioner kroner.
Et af hovedbudskaberne i Dansk IT's rapport var dog også, at it-koordineringen haltede, når kommuner og regioner skulle udveksle data til hinanden eller med almen praksis.
RSI dækker vel ikke problemerne med koordinering mellem regionerne og de andre aktører?
"Nej. Det er jeg enig i. Derfor siger jeg også, at der er flere af anbefalingerne, jeg er fulstændig enige i. Men når Dansk IT siger, at koordinering nede i de enkelte sektorer ikke finder sted, så forstår jeg det ikke," siger Jan Kold.
Puljemidlerne er med til at sikre it
Jan Kold mener også, der er andre steder, hvor Dansk IT er forkert på den. Peter Holbech, der er formand for den arbejdsgruppe, som har udarbejdet rapporten, har blandt andet sagt, at puljemidlerne i sundhedsvæsenet er et problem, fordi de forhindrer tværgående it.
Han nævnte specifik kroniker-puljen som et sted, hvor man ikke havde sikret sig koordineret it-understøttelse, men det er Jan Kold ikke enig i.
"I forbindelse med kroniker-midlerne har alle regionerne hver især modtaget penge til netop at implementere meddelelser på tværs af sundhedssektorerne," siger Jan Kold.
I Region Hovedstaden har det givet mulighed for en tre-årig indsats med ni mand afsat. De skal kun arbejde med af få meddelelserne til at fungere.
"Og det er ikke bare for at sikre, at det fungerer på hospitalerne, men også at det fungerer ved vores modtagere i kommuner og i den almene praksis," siger Jan Kold.
"Derudover sad vi så sent som i går i RSI og diskuterede, hvordan vi sikrer, at it-indsatsen på kroniker-området i regionerne bliver koordineret, så det ikke stritter i flere retninger," siger Jan Kold.
National styring har fejlet
Selvom Jan Kold er enig i, at der skal gøres noget for at sikre koordinering af sundheds-it på tværs af sundhedsvæsenet, så mener han, at man skal være meget påpasselige med bare at træffe beslutninger på højeste plan.
"Vi har prøvet med nationale strategier og central styring. Det satte bare udviklingen i stå," siger Jan Kold og henviser til SDSD, der står for sammenhængende digital sundhed i Danmark, og som er en fællesoffentlig organisation mellem Staten, Regionerne og KL.
SDSD blev stiftet med tanken om at skabe sammenhæng. Blandt andet har det været en opgave at finde ud af, hvordan det skulle sikres, at EPJ-systemer kunne tale sammen.
"Ideen var lige præcis en central organisation, der skulle bestemme det hele. Det gjorde blandt andet, at et EPJ-projekt i Nordjylland blev sat på standby. SDSD har bare ikke kunnet levere varen, så det eneste, som det har resulteret i, er, at de er kommet to år bagud," siger Jan Kold.
Hvorfor har SDSD ikke været nogen succes?
"Problemet har været, at pengene ikke var der, hvor beslutningerne bliver truffet. Hvis styringen ligger på nationalt niveau, er der også nød til at lægge nogle penge på nationalt niveau. Ellers bliver det bare en masse beslutninger, der ikke bliver til noget," fortæller han.
"Hvis det skal lykkes, skal der skabes en klar helheds-governance med en klar ansvarsfordeling og et klart mandat til at gennemføre tiltagene," siger Jan Kold.