ComputerViews: Lad os bare få det slået fast med det samme: Der er forskel på at læse tekst på en almindelige computer- eller smartphoneskærm og så på skærmen på en dedikeret e-bogs-læser.
I sidstnævnte kategori finder vi blandt andet Amazons populære Kindle, der benytter sig af såkaldt e-ink, elektronisk blæk.
Fordelen er, at læseren får samme behagelige læseoplevelse som med en traditionel bog, men kan nøjes med at bære rundt på en enkelt side, e-bogs-læseren, hvor det elektroniske blæk skifter side for side.
Fordi der ikke er nogen baggrundsbelysning på et e-ink-display, er batterilevetiden længere end med en traditionel skærm.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/34702/500"[/img]
Amazons Kindle benytter e-ink-teknologien (Foto: Lars Jacobsen).
Der er dog også ulemper ved e-ink. Eksempelvis kan man ikke læse i mørke, og muligheden for at se farvebilleder og video på displayet er typisk heller ikke til stede.
Den største begrænsning er dog udbredelsen. Selvom e-bogs-læserne stiger i popularitet, er udbredelsen endnu meget begrænset, hvis man sammenligner med almindelige stationære og bærbare computere, små netbooks og smartphones.
Amazon storsatser på applikationer
Amazon er først og fremmest interesseret i at sælge bøger, og hvis kun 10 procent af kunderne ejer en Kindle, skal de resterende 90 procent ikke gå glip af muligheden for at putte penge i den store Amazon-pengekasse i form af køb a e-bøger.
Det er forklaringen på, at Amazon i det seneste år i stigende grad har rettet fokus på e-bogs-software, snarere end e-bogs-hardware.
Kindle findes således i dag som en applikation til både iPhone og Blackberry, hvorfra brugerne kan købe og læse e-bøger.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/38359/500"[/img]
Kindle på en iPhone.
Mens de fleste nok vil finde, at det ikke holder at læse en længere roman på den lille smartphone-skærm, så egner den sig faktisk glimrende til de mere korte læse-seancer, for eksempel mens man venter på bussen.
Det bliver for alvor interessant, hvis man også installerer PC- eller Mac-applikationen.
På den måde kan man læse bøgerne på både computeren og smartphonen, som det passer på det konkrete tidspunkt, og ved hjælp af synkroniserings-teknologien Whispersync er bogmærket altid placeret det rigtige sted, uanset hvilket apparat, man tilgår bogen fra.
Lagt op til krig mellem Amazon og Apple
Her stopper Amazons applikations-strategi dog ikke, for selv Apples meget omtalte iPad, der blev præsenteret i januar, har Amazon udviklet en applikation til - den også vil kunne installeres på andre tablet-computere.
Det er ingen tilfældighed, for netop e-bøgerne er et af de helt store argumenter for tablets. Apple er eksempelvis i fuld gang med at sikre størst mulig opbakning fra bogforlagene til selskabets egen iBookstore, der er en applikation på iPad'en.
Det interessante ved iBookstore er først og fremmest, at Apple forsøger sig med samme opskrift, som har ført til iTunes' massive succes som online musikbutik: Det skal være nemt, lækkert og brugervenligt.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/38370/300"[/img]
Apples nye iBookstore til iPad.
Et eksempel på det er den "bogreol," som ens nyindkøbte bøger havner på, og den grafiske præsentation, der får læseren til at tro på, at man rent faktisk vender en side, når man "bladrer" i en e-bog på iPad.
Det bliver interessant at se, hvordan Apple på sigt vil forholde sig til, at Amazon - der har verdens største katalog af e-bøger - har udviklet en applikation, der gør præcis det samme som Apples egen iBookstore.
E-bogs-apps er det helt store hit
Amazon og Apple er langt fra de eneste, der har set lyset i software-delen af e-bogs-markedet. Faktisk eksisterer der en lang række løsninger.
En af de mest populære er applikationen Stanza til iPhone, som firmaet bag hævder er blevet downloadet flere end to millioner gange, hvilket skal have medført, at flere end 12 millioner e-bøger er blevet hentet til applikationen.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/38347/250"[/img]
Stanza-applikationen.
Et andet eksempel er den store amerikanske bogkæde Barnes and Nobles, der også har udviklet applikationer til både PC og Mac og iPhone og Blackberry. Det har har firmaet gjort, selvom det ligesom Amazon i forvejen sælger sin egen, dedikerede e-bogs-læser, Nook.
Dertil kommer, at flere firmaer, blandt andet Iceberg, udgiver enkeltstående bøger som applikationer til blandt andet iPhone. Eksempelvis kan man købe Dan Browns seneste "The lost symbol" som en applikation.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/38346/250"[/img]
Eksempel på Icebergs bog-applikationer.
Noget kunne tyde på, at det massive fokus på applikationer ikke er grebet ud af den blå luft. Tidligere på måneden konkluderede en undersøgelse, at der nu er flere e-bøger, i alt 27.000, end spil, i alt 25.400, i Apples App Store.
E-bogs-læser eller apps?
Selvom det vælter frem med applikationer, der kan give læsehestene mulighed for at nyde litteratur på smartphones, tablets eller computere, er der - som nævnt i starten af denne artikel - fortsat enorm forskel på at læse en bog på den lille smartphone-skærm og på en dedikeret e-bogs-læser som Amazons Kindle eller Sonys Reader.
E-ink-teknologien giver en på alle måder mere behagelig læse-oplevelse. Til gengæld kræver det så, at brugeren skal smide nogle tusinde kroner for eksempelvis en Kindle - og bære rundt på det ekstra apparat.
Smartphonen eller den bærbare computer, derimod, har de fleste allerede investeret i, og disse apparater har vi allerede med, når vi er på farten.
Dertil kommer, at e-ink som nævnt ikke egner sig specielt godt til de store multimedie-oplevelser, hvorimod billederne i en bog tager sig ganske godt ud på eksempelvis en smartphone.
[img]https://www.computerworld.dk/fil/38352/250"[/img] [img]https://www.computerworld.dk/fil/25464/250"[/img]
Til venstre ses Kindle-applikationen til iPad, til højre Sonys e-bogs-læser.
De to e-bogs-fløje er begge under kraftig udvikling i disse år, og dermed er det endnu for tidligt at konkludere, om fremtidens e-bøger vil blive læst på den ene eller den anden type enhed - eller måske begge?
Sikkert synes det derimod, at den teknologiske innovation i de kommende år vil forstærke den revolution af bogmarkedet, der allerede i er godt i gang.
Bøger er kommet for at blive, men hvor og hvordan vi læser dem, er en udvikling vi endnu kun har set begyndelsen på.