Videokonferencer går en gylden tid i møde.
Fra leve et liv i virksomhederne på eksperiment-stadiet, vil videokonferencer i nærmeste fremtid blive de store virksomheders foretrukne mødeform.
Det forudser analysevirksomheden IDC i rapporten Worldwide Enterprise Videoconferencing and Telepresence 2010-2014 Forecast.
"Videokonference-markedet er midt i en forandring. Fra at være en mulighed for at mødes, til at være det foretrukne alternativ til forretningsrejsen," mener analytiker Jonathan Edwards, fra IDC Enterprise Communications Infrastructure.
"Det kulturelle skift til video som fuldgyldig erstatning for det personlige møde vil accelerere over de kommende 10 år, efterhånden som flere virksomheder kommer til at bruge teknologien til at træffe hurtigere beslutninger til gavn for salget, og til at forbedre kundeservice, det interne samarbejde i virksomheden og til gavn for de ansattes work/life-balance."
36 procent vækst
IDC har tidligere forudsagt, at 2009 ville blive videokonferencens år, hvor de store virksomheder for alvor ville prøve teknologien af.
Trods de makroøkonomiske udfordringer, voksede markedet for videokonferencer, inklusiv markedet for telepresence-løsninger, da også med næsten 17 procent i forhold til 2008.
IDC mener nu at kunne se en global økonomi i bedring. Det vil medvirke til, at omsætningen i markedet for udstyr til videokonferencer vil vokse fra 1,9 milliarder dollars i 2009 til mere end 8,7 milliarder dollars i 2014. En vækstrate på 36 procent.
Tre faktorer vil have afgørende indflydelse på den udvikling de næste fem år, mener IDC:
Dels er kvaliteten af videoløsningerne blevet bedre og bevidstheden om mulighederne større, dels er der fart på udbredelsen af stadig mere bredbånds-internet. Og endelig vil interoperabiliteten mellem forskellige platforme og systemer gradvist blive bedre.
Videokonferencer vil ikke på kort sigt afløse instant messaging-løsninger eller traditionelle telefonsamtaler, mener IDC. Det er først og fremmest de planlagte mødeaktiviteter, som videokonferencerne vil overtage.
"I sidste ende må virksomhederne overveje at bringe videokonferencer op på niveau med it-beslutninger om virtualisering, unified communications og om, hvordan video skal bruges uden for mødelokalerne," siger IDC's Jonathan Edwards.