I går kunne Computerworld præsentere en endnu ikke offentliggjort rapport om sundheds-it i regionerne. Rapporten er bestilt af Finansministeriet og udarbejdet af McKinsey, og konklusionerne er opsigtsvækkende.
Blandt andet har McKinsey fundet frem til, at regionerne samlet kan spare mellem 330 til 490 millioner, og her er det Region Midtjylland, der er den helt store skurk. Regionen tegner sig for 49 til 52 procent af det samlede besparingspotentiale i regionerne.
Besparingspotentialet er udregnet ud fra, at de dyreste regioner kan komme ned på niveau med de billigste.
"Den her rapport kunne være lavet af studenter. Hvis det var os, der havde udarbejdet en så dårlig rapport, ville den aldrig være kommet videre. Det er en hovedløs rapport, der ikke hjælper os på nogen måde," udtaler sundhedsdirektør i Region Midtjylland, Leif Vestergaard Pedersen.
Leif Vestergaard Pedersen mener, at der en lang række forhold, der gør McKinseys konklusioner uholdbare. Først og fremmest tror han ikke på, at de data, der er indsendt, er samlignelige.
"I Nordjylland er man kommet frem til, at man bruger fire kroner til brugersupport, mens tallet i hovedstaden er 69 kroner per indbygger. Selvom de er meget kvikke oppe i Nordjylland, så tror vi simpelthen ikke på, at det er rigtigt," vurderer han.
"I stedet skal man nok finde forklaringen i, at en del af brugersupporten er indregnet i hospitalernes drift. McKinsey har forholdt sig fuldstændig ukritisk til de tal og beregnet besparingspotentialet ud fra dem," siger han.
I rapporten fremgår det blandt andet, at Region Midtjyllands udgifter til drift af it-infrastrukturen ligger på cirka 300 kroner per indbygger. Det er tre gange så meget som i Region Nordjylland.
Hvorfor er Region Midtjylland tre gange så dyre som Region Nordjylland?
"Først vil jeg sige, at jeg ikke tror på disse tal. Jeg mener helt sikkert, at der er en forskel. Vi har jo lagt en plan om, at vores it-afdeling skal spare 45 millioner kroner over de kommende år ved at konsolidere. Så der er helt sikkert noget at hente," siger Leif Vestergaard Pedersen.
"Men det tal, McKinsey kommer frem til, hører ingen steder hjemme. Hvis vi havde outsourcet en stor del af vores drift, ville vi fremgå som de billigste. Det giver ingen mening," siger han.
Generelt har Leif Vestergaard været meget skeptisk overfor indsamlingen af data til rapporten.
"Vi blev bedt om at indsamle et utal af absurde oplysninger. Vi skulle indsende en masse økonomidata, som skulle være opdelt efter den måde, McKinsey tænker it på, og ikke på den måde, vi reelt er opdelt," fortæller han.
Fra start var der fra McKinseys side lagt op til en samarbejdsproces med regionerne for at sikre, at dataene var rigtige og sammenlignelige. Hvorfor kommer I med kritikken nu og ikke undervejs i processen?
"Vi har skam kritiseret det tidligere, men vi er kun blevet inddraget på den måde, at vi har fået lov til at komme med kritikpunkter og stille spørgsmål. Det hjælper bare ikke noget, fordi tingene ikke reelt var til diskussion. McKinsey har været argument-resistent," siger Leif Vestergaard Pedersen.
It er ikke en standardvare
Et andet kritikpunkt fra Leif Vestergaard Pedersens side er, at man fra McKinsey ser helt forkert på sundheds-it.
"Man vælger fra McKinseys side den klassiske konsulent- og finansministerielle tilgang, at it er en omkostning. Omkostninger skal holdes nede," siger Leif Vestergaard Pedersen.
"De konklusioner, man kommer frem til, er fuldstændig vanvittige og hovedrystende. Som servicevirksomhed med 24/7-beredskab handler det om at have den nyeste og bedste teknologi og generelt at understøtte hospitalsdriften bedst muligt. Men i stedet har de valgt at sige jo billigere jo bedre," fortæller han.
Desuden mener han ikke, at det giver mening at se på it-budgetterne isoleret.
"Det kan godt være, vores tankegang koster flere penge på it-budgetterne, men hvis vi samlet set kan spare mange flere penge, er det jo det værd. Det punkt ser McKinsey fuldstændig bort fra og konkluderer, at de ikke ser nogen direkte sammenhæng mellem produktivitet og it-udgifter," siger han.
"De to regioner, der har den største hosptialsproduktivitet i landet, er indiskutabelt Region Syddanmark og Region Midtjylland. Sjovt nok er det også de to steder, hvor man har en helt bestemt tænkning om, at it skal understøtte hospitalerne," siger Leif Vestergaard.
Mener du ikke, at Region Midtjylland kan spare penge på it-området?
"Vi kan spare på nogle punkter. Vi har planlagt besparelser på 45 millioner de kommende år ved at konsolidere. Men jeg regner med, at vi samtidig kommer til at øge udgifter til sundheds-it med mindst det samme på andre punkter," siger han.
"Hvis de laver den samme rapport om tre år, vil man dermed få det samme billede af vores samlede udgifter til sundheds-it, de vil bare være anderledes fordelt," siger Leif Vestergaard Pedersen.
Han mener dermed, at McKinsey skulle have set helt anderldes på problemstillingen.
"Hvis man skulle have udfordret de danske regioner, skulle kritikken have været, at de ligger alt for lavt i it-udgifter, og at de anvender tingene forkert," siger Leif Vestergaard Pedersen.
"Hvis McKinsey havde gået ind og set på, hvor det kan betale sig at bruge flere penge, fordi det giver produktivitetsgevinster, og hvor det ikke kan, havde vi kunnet bruge det til noget. Jeg kunne også finde ud af at sætte fem tal op i et regneark og finde det laveste. Det er bare ikke særlig brugbart," siger han.
Rapporten er ubrugelig
I rapporten kommer McKinsey med nogle overordnede anbefalinger til, hvordan regionerne kan blive bedre på området for sundheds-it, men heller ikke her er Leif Vestergaard imponeret.
"Vi er grundlæggende uenige i, at det er en ambition i sig selv at nedbringe it-udgifterne, men vi vil gerne optimere it-infrastrukturen og reducere kompleksiteten i it-landskabet. Det havde vi nu ikke behøvet at betale millioner til McKinsey for at sige, for det var i forvejen en del af vores planer," siger han.
"Flere af anbefalingerne er banaliteter, der kan sammenfattes til, at man skal udnytte it optimalt, og det er der vist ingen, der kan være imod," forklarer Lars Vestergaard Pedersen.
Hvad mener du, at Finansministeriet kan bruge denne rapport til?
"Finansministeriet kan ikke bruge den til noget. Hvis Finansministeriet på baggrund af denne rapport siger, at vi i regionerne kan spare op mod 500 millioner på sundheds-it, som det fremgår af rapporten, så vil vi sige, at det er fuldstændig håbløst," siger Leif Vestergaard Pedersen.
"Vi holder fast på vores tankegang om, at it skal understøtte sygehusene bedst muligt. Det betyder, at vi har gjort nogle ting, der - hvis man ser isoleret på it-drift - ikke er rationelt, men som var fornuftigt for den samlede organisation," siger sundhedsdirektøren.