Det seneste års tid har det været op ad bakke for it-konsulentbranchen. Krisen har betydet, at mange kunder har valgt at udskyde større it-projekter, ligesom konsulentbudgetterne generelt er blevet trimmet.
Desuden har mange store virksomheder fået øjnene op for potentialet ved at lægge en del af konsulenttimerne ud til konsulenter i lande, hvor timeprisen er noget lavere end i Danmark.
Der er dog stadig gode muligheder for at tjene penge på it-konsulentydelser, men det kræver, at konsulenterne kan tilbyde andet end almindelige hyldevarer.
Det fortæller tre forskellige konsulentvirksomheder, som Computerworld har talt med.
Hos konsulenthuset iMind, der leverer konsulentydelser omkring systemer til videndeling, har man valgt at fokusere benhårdt på konsulentbistand, der ikke blot har til opgave at løse kundens problemer, men også at sætte sig grundigt ind i hele forretningen.
"Vi vil virkelig gerne være en samarbejdspartner for kunden. Derfor går vi efter de langvarige kunderelationer," fortæller administrerende direktør Jens Ulrik Hansen fra iMind.
Han indrømmer, at det lyder som en floskel, men samtidig understreger han, at netop det at forstå kundens situation, er det, der skiller fårene fra bukkene i hans branche.
"Vi har valgt at være meget stærkt klædt på rent strategisk, således at vi forstår kundens overordnede forretningsstrategi. På den måde kan vi rådgive kunder om it-implementeringer med en dyb forståelse for de langsigtede strategier," siger direktør Jens Ulrik Hansen.
Skal forstå ledelsen
Hvis man ønsker det tætte samarbejde med sine kunder, er det altså ikke nok, at man udelukkende forstår sig på den rent tekniske implementering, men derimod mener han, at det er vigtigt, at it-konsulenter også kan sætte sig ind i de overordnede ledelsesstrategiske overvejelser.
En anden ting, iMind-direktøren fremhæver som en vigtig brik i at køre en succesfuld konsulentvirksomhed i dag, er at kunne skabe værdi for kunden allerede inden, man påbegynder det konkrete arbejde med at implementere ny teknologi.
"Vi har lange dialoger med vores kunder om, hvor de er på vej hen, og vi har kompetencerne til at tage de drøftelser med vores kunder på ledelsesniveau. På den måde kan vi også nemmere sikre, at det, der i sidste ende leveres, spiller tæt ind til den strategi," siger han.
Jens Ulrik Hansen fortæller, at mange kunder i dag står over for nye udfordringer, som de reelt ikke har de fornødne kompetencer til at imødekomme.
Både i forhold til ny teknologi, men i særdeleshed også i forhold til den strategiske udnyttelse af disse.
Dialog med kunden
Jens Ulrik Hansen forklarer, at det er vigtigt at gå i dialog med kunden frem for bare at tage imod en kravsspecifikation på et system, der skal opfylde en bestemt funktion. På den måde bliver risikoen også minimeret for begge parter.
"Kunden skal føle sig bedre klædt på, for hver time man bruger sammen. Hvis man har en dialog med en løbende afklaring af kundens behov, minimerer man også risikoen ved samarbejdet for begge parter," siger Jens Ulrik Hansen.
Også hos det digitale bureau Creuna, arbejdes der tæt sammen med kunden med øget fokus på strategi.
"Det er meget væsentligt for os nu, at vi kommer ind i et tidligt forløb med vores kunder, og hjælper dem med deres online-strategi, og at vi aktivt er med til at udvikle koncepterne inden den teknologiske udvikling og implemen-tering," siger Thomas Vejlemand, der er administrerende direktør i Creuna.
I 2009 har Creuna gennemført flere strategiske ændringer. Thomas Vejlemand fortæller, at Creuna gradvist har skiftet fokus fra at være et klassisk webbureau hvor indgangsvinklen ofte var it-implementering hen imod en position som et digital bureau med mere strategisk rådgivning.
Den udvikling er blevet fremskyndet yderligere af finanskrisen, fordi ændringerne i markedet ramte Creuna midt i transformationen.
"På kort bane blev vi nødt til at reducere vores omkostninger i 2009, men derudover har vi brugt krisen til at øge vores kompetencer på den kreative side og inden for markedsføring og mediehåndtering," forklarer Thomas Vejlemand.
Han tilføjer, at Creuna derudover har optimeret sine arbejdsgange, så der nu arbejdes i mindre tværfaglige teams understøttet af agile udviklingsmetoder.
"Vi har ladet os inspirere af LEAN-tankegangen og har fokuseret på at reducere spildtid. Det, at vi arbejder i mindre tværfaglige teams og meget tæt sammen med vores kunder, betyder, at projektleverancer kan leveres hurtigere til vores kunder med løbende afstemning af forventinger," siger Thomas Vejlemand.
Mere offshore
Thomas Vejlemand fortæller, at krisen også har betydet, at Creuna i stor udstrækning er nødt til at forholde sig til et mere globalt marked, hvor flere basale udviklingsopgaver bliver lagt offshore til udviklingsafdelinger i lande, hvor timepriserne er noget mindre end i Danmark.
"Finanskrisen har skærpet krav til konkurrenceevnen. Det har vi blandt andet forsøgt at imødekomme med en mere effektiv leveranceform internt ved optimering af processer, og ved at nogle udviklingsopgaver placeres i vores udviklingscenter i Ukraine," siger han.
Hos konsulentvirksomheden PØ Data er administrerende direktør Pierre Ørndorf overbevist om, at det tætte samarbejde med kunden er alfa omega for forretningen.
"Vi vil meget gerne have tæt dialog med vores kunder, og vi prøver at være innovative på den tilgang. Det handler om virkelig at høre efter, når vi har dialogen og så prøve at understøtte det samtidig med, at vi kommer med vores egne forslag," siger Pierre Ørndorf.
Men for at parterne overhovedet kan etablere det tætte samarbejde, er kunde og leverandør nødt til at stole på hinanden. Og det er en tillid, begge skal gøre sig fortjent til, mener han. Til gengæld er der også rigtigt meget at komme efter, hvis det lykkes.
"Hvis vi åbner os mere for hinanden for sammen at blive en større succes, så er der rigtigt mange penge at hente. Både for os, og for vores kunder," siger han.