Oracle og Vejdirektoratet har siden august udkæmpet et heftigt slagsmål om fortolkning af Oracles licensbetingelser - og en regning i millionklassen.
Sagen handler om de intelligente vejtavler - også kaldet intelligente trafiksystemer - som primært pryder motorvejene i det storkøbenhavnske område og informerer bilisterne om blandt andet kødannelser og transporttider.
Det er en Oracle-database, der er grundstammen i systemet, og hos Vejdirektoratet løftede man øjnebrynene, da der i august tikkede en regning ind fra deres database-leverandør på et tocifret millionbeløb.
"Vi havde en anden opfattelse af, hvordan licensaftalen skulle fortolkes, og det har vi brugt et par måneder på at nå til enighed om," siger Arne Kjærsig, afdelingsleder og chef for Vejdirektoratets afdeling for it-infrastruktur.
Ifølge Computerworlds oplysninger mente Oracle, at alle bilister, der til og fra arbejde så de pågældende vejskilte, skulle betragtes som brugere, og derfor skulle Vejdirektoratet betale en såkaldt fuld cpu-licens for hvert af de 80 vejskilte, direktoratet havde stillet op.
Slap med én licens
"Oracle opererer med flere forskellige slags licenser, og vi mente, at vi havde indgået en aftale med en unit-licens, som gjaldt de trafiktavler, der er stillet op," siger Arne Kjærsig.
Kort fortalt opererer Oracle med tre typer licenser: Den dyreste er cpu-licens, som gælder et ubegrænset antal brugere.
En Named user Plus-licens er en licens, som giver en række navngivne brugere adgang til at bruge systemet. Endelig er der unit-licensen eller device-licensen, som for eksempel kan omfatte en håndscanner, der aflæser varer i et varelager.
Arne Kjærsig fra Vejdirektoratet ønsker ikke at oplyse, hvor stor en regning Oracle præsenterede direktoratet for tilbage i august, eller hvor meget direktoratet må betale efter de mange måneders forhandlinger.
"Jeg kan kun sige, at det, vi er blevet enige med Oracle om efter grundigt at have gennemgået kontrakten, kun er 'i titundsvis kroner' dyrere, end det, vi oprindeligt havde kalkuleret med," siger han.
Aftalen, som blev afsluttet for et par uger siden, betyder, at Vejdirektoratet skal betale én cpu-licens for den Oracle-database, der styrer de op til 80 intelligente trafiktavler.
Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra Oracle Danmark.