Én kunde.
Sådan ser facit ud for den platform as a service-software, som tyske Group Business Software i februar købte for 5,9 millioner kroner i konkursboet efter IT Factory.
Selvom klientellet kan tælles på én finger, er det dog endnu for tidligt at vurdere, om IT Factory-softwaren har været en god eller dårlig handel for Group Business Software, siger selskabets marketingchef Andreas Richter.
"Jeg har ikke været involveret i købsprocessen, men jeg er sikker på, at vi har gjort en god handel. Hvis vi også kun har en kunde om 10 år, så vil jeg dog nok betragte købet af IT Factory-softwaren som en dårlig handel," siger Andreas Richter.
Har lige sendt platformen ud
At det endnu er for tidligt at fælde dom over softwarens succes skyldes i høj grad, at Group Business Software først 16. november lancerede sit cloud-tilbud bygget på IT Factory-softwaren.
Selskabet har nu en målsætning om i 2010 at kapre op mod 60 software-selskaber som kunder, der tilsammen skal generere omkring 3.500 slutbrugere.
I lighed med Stein Bagger og Co's intentioner i IT Factory benytter den tyske virksomhed softwaren som platform as a service (PaaS) i en offentlig cloud.
Men modsat IT Factory-visionen med en PaaS-platform som et stort, webbaseret indkøbscenter, hvor alverdens software-udbydere og slutbrugere skulle mødes i skøn forening, fokuserer Group Business Software i langt højere grad på primært tyske og sekundært europæiske og amerikanske softwareselskaber som kunder og leverandører af SaaS-løsninger til en række slutbrugere.
"Vores fokus ligger på mellemstore europæiske softwarehuse, men allerede næste år lancerer vi vores Group Live-PaaS i USA," fortæller Andreas Richter.
Vasker tavlen ren
Den tyske marketingmand understreger, at Group Business Software-divisionen Group Live, som arbejder med den tidligere IT Factory-software, har gjort et stort stykke arbejde for at genskabe tilliden til softwaren fra det skandaleombruste og nu hedengangne IT Factory, der druknede i Stein Baggers store svindelsag.
"Vi har brugt mange ressourcer på at genskabe tilliden til både teknologien, medarbejderne og PaaS-løsningen og fokusere på Group Live som en del af Group Business Software-selskabet," forklarer Andreas Richter.
Han fortæller, at der blandt de 20 folk i Group Live-divi-sionen sidder tre tidligere IT Factory-udviklere inklusive Bagger-selskabets tidligere tekniske direktør, Carsten Sjørup.
Og erfaringerne fra IT Factory-folkene har vist sig at være essentielle.
"Da vi overtog IT Factory-softwaren, var den ret udviklet, men der manglede fin-tuning," forklarer Andreas Richter.
Læs mere om IT Factory's storhed og fald i fredagens trykte udgave af Computerworld
Store forventninger hos kunden
Han peger på, at især infrastrukturens underliggende faktureringssystem, de automatiserede processer ved tildeling af virtuelle maskiner og ikke mindst understøttelse af Linux hos slutbrugerne og eventuelle Xen-hypervisorer hos kunderne/softwareleverandørerne er der blevet skruet på siden februar.
Samme infrastruktur som hos IT Factory
Tyskernes set-up med PaaS-platformen minder ellers i høj grad om infrastrukturen i IT Factorys PaaS, der reelt også skulle fungere som en ekstern cloud.
Fundamentet består af fysiske servere i et datacenter, hvorpå der ligger en hel hær af virtuelle maskiner.
Antallet af virtuelle servere kan skaleres op eller ned afhængigt af, hvor mange softwareleverandører Group Business Software får som kunder, og hvor mange kunder (slutbrugere) softwareleverandørerne får.
I de virtuelle maskiner er der indbygget en hel række managementværktøjer til at styre PaaS-platformen med og ikke mindst alle leverandørernes SaaS'ificerede applikationer, som eksempelvis kunne være CRM, e-mail-management og ERP-systemer.
"Der er grundlæggende ingen begrænsninger i typen af applikationer, så længe det giver mening at udleje den på nettet. Så hosting af en firewall, ville måske ikke give den helt store mening," lyder det fra Andreas Richter.
I de virtuelle maskiner stiller Group Business Software som standard en gigabyte RAM og en CPU-kerne til rådighed for hver software-leverandør, som dog kan få tilført flere eller færre virtuelle computerkræfter i travle eller mindre travle perioder.
For enden af værdikæden sidder slutbrugernes så og lejer softwareleverandørernes software over nettet.
"Vi bygger vores forretningskoncept med partnere, der kan være med til at sælge vores PaaS-løsning til deres slutbrugere. Selv om slutbrugerne aldrig ser vores infrastruktur, så er det jo den, der får det hele til at virke," siger Andreas Richter fra Group Business Software, som tjener penge på softwareleverandørernes virtuelle hardware-forbrug og antallet af slutbrugere.
Kunden har ingen kunder
Det 10 mand store CRM-selskab Solvito GmbH i Tyskland har som det første selskab købt plads på Group Business Softwares platform for derefter at kunne udleje sine Lotus-baserede CRM-løsninger over nettet - et koncept, der er kendt som SaaS.
Lige netop Solvitos CRM-løsning kører dog lidt utraditionelt direkte i slutbrugernes Notes-klient frem for igennem en browser, som ellers er slutbrugernes mest gængse SaaS-brugergrænseflade.
Solvitos direktør, Jörg Baumann, fortæller, at der endnu ikke er betalende slutbrugere på platformen.
"Lige nu er vi stadig i gang med at teste vores Lotus-baserede CRM-løsning og håber at kunne få en eller to kunder inden 2010," fortæller Solvitos direktør Jörg Baumann til Computerworld.
Jörg Baumann peger på, at selskabets SaaS-satsning uden tvivl vil give gevinster på længere sigt.
"Vi kan stable nye virtuelle maskiner på benene på ganske kort tid, og så er kunden oppe og køre 10 minutter efter bestillingen. Det er uhyre effektivt," lyder salgsargumentet fra Solvito.
Læs mere om IT Factory's storhed og fald i fredagens trykte udgave af Computerworld