Artikel top billede

"Vi lever grundlæggende på løftet om, at der vil være NFC-enheder i fremtiden. Jeg ved ikke, hvornår og hvordan, men vi har en meget stærk tro på teknologien," siger Pasi Kemppainen fra Nokia.

Foto: Nokia

Sådan vil Nokia verificere din lørdagskylling

Selv om teknologien endnu ikke er mainstream, tror Nokia fortsat på, at RFID-teknologien Near Field Communication bliver standard for blandt andet mobilbetalinger og ægtheds-verificering af produkter.

Finland: Da Computerworld for mere end to år siden besøgte Nokia i Finland, var en af virksomhedens vigtigste budskaber, at mobiltelefonen ved hjælp af RFID-teknologien NFC nu skulle være fremtidens betalingsmiddel.

Den vision er som bekendt endnu et pænt stykke fra at være realiseret her i Danmark, men finnerne tror fortsat fuldt og fast på NFC som teknologi til både mobilbetalinger og nu også produkt-verificeringer.

Det sidste er nemlig et af de nye salgsargumenter for NFC som teknologi, og i sidste måned
etablerede
Nokia sammen med tyske SAP og Giesecke & Devrient (sikkerhedsfirma) et nyt selskab ved navn Original1.

Firmaet skal ved hjælp af NFC lave løsninger til at verificere ægtheden af produkter.

"Man skal kunne bruge de mobile enheder til autentificering af produkter og til at få relevant information om dem. Hvor kommer produktet fra, er det ægte, og hvilke andre produkter findes der. Autencificering skal være lettere og sjovere og ikke kun fokusere på, om produktet er ægte eller ej," siger Nokias Pasi Kemppainen, da Computerworld møder ham.

Hvor ægte er dit mobilbatteri?

Han står i spidsen for udviklingen af Nokia Authentication Solution, der skal hjælpe forbrugerne med at verificere ægtheden af fysiske produkter.

NFC er en åben teknologi, som en række teknologi-producenter bakker op om via NFC Forum. RFID-teknologien gør det muligt på meget korte afstande at koble en chip og en chiplæser, som er placeret i mobiltelefonen.

Et af de første eksempler på en af Nokias NFC-løsninger finder man i Kina, hvor forbrugerne via deres deres Nokia-telefon kan tjekke, om for eksempel et batteri til telefonen er ægte.

Telefonen holdes hen foran batteri-æsken, der indeholder en chip. Herefter tjekkes ægtheden på dette unikke produkt via internetforbindelsen, og få sekunder senere viser mobiltelefonen detaljer om produktet.

"Det er en meget sikker teknologi, og ved at kombinere informationen på selve chippen med generel information om produktet, bliver det stort set umuligt at sælge en kopi af produktet," siger Pasi Kemppainen.

Men hvis man er i stand til at lave en kopi af et batteri, kan man så ikke også lave en kopi af chippen?

"Grundlæggende nej. Hver chip er unik, så hvis du kan lave en kopi er denne chip, kan du også lave en kopi af kreditkort og så videre. Kombinationen af den unikke chip, serienummeret på batteriet, og hele forsyningskæden fra fabrik til forhandler, giver så mange informationer, at det er stort set umuligt," siger han.

NFC i danske kyllinger

Pasi Kemppainen fortæller, at NFC-løsningerne ikke kun er målrettet forbrugere, men også til B2B, hvor for eksempel en produktleverandør kan tjekke om den butik, der sælger en vare på strøget i København i virkeligheden sælger varer, der er stjålet fra en lager i Kina.

Prisen for at implementere chippen på produktet koster omkring 20-30 eurocent, så det er ikke det, der er udfordringen i forhold til udbredelsen.

Det er det derimod, at få NFC implementeret i så mange telefoner som muligt, og at sikre, at teknologien kan anvendes til så meget som muligt, herunder også mobilbetalinger.

"Vi lever grundlæggende på løftet om, at der vil være NFC-enheder i fremtiden. Jeg ved ikke, hvornår og hvordan, men vi har en meget stærk tro på teknologien," siger Pasi Kemppainen med henvisning til, at Nokia allerede har produceret de første NFC-telefoner.

Han forklarer, at Nokia for nogle år siden kørte et pilotprojekt med Rose Poultry, der anvendte NFC-tags i nogle af deres frosne kyllinger.

"På den måde kunne de så tilbyde produktinformation om kyllingen, og vores bruger-undersøgelser viste, at forbrugerne er villige til at betale for, at kyllingen rent faktisk kommer derfra den gård i Nordjylland, som det hævdes. Det er tydeligt at forbrugerne har en interesse og et behov - og er villige til at betale for det," lyder vurderingen fra Pasi Kemppainen.

Video: Sådan mener Nokia, at vi skal anvende NFC




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Network Architect

Capgemini Danmark A/S

Security Consultant

Comby Denmark A/S

Projekt specialist
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren