Artikel top billede

Her er Danmarks bedste it-afdeling

Kun én it-afdeling har fundet vej til Top 10 over it-branchens bedste arbejdspladser. "Som intern afdeling er vi jo normalt ikke i konkurrence med andre it-virksomheder," lyder det fra chefen.

Post Danmarks it-afdeling, PDI, har som den eneste deciderede it-afdeling fundet vej til top 10 på listen over it-branchens bedste arbejdspladser.

Da it-branchens bedste arbejdspladser i går den. 19. november blev fejret ved en stor kåringsceremoni på Axelborg i København, var der især én arbejdsplads, der skilte sig ud.

På en top 10-liste stærkt domineret af branche-virksomheder og it-leverandører, befandt sig nemlig også en intern it-afdeling. Post Danmarks it-afdeling.

Og det udløste glæde fra udviklingschef i Post Danmark IT, Palle Rossil Hansen, der for første gang nogensinde havde meldt sin it-afdeling til konkurrencen, der afholdes af analysehuset Great Place to Work Institute.

"Jeg synes da, det er fedt, og det er et godt skulderklap. Det er ret interessant at måle sig med andre it-virksomheder og få at vide, hvor vi ligger henne, fordi vi jo som intern it-afdeling ikke er i direkte konkurrence med andre it-virksomheder," siger Palle Rossil Hansen fra Post Danmark IT.

Når han skal give sit bud på, hvorfor it-afdelingen har scoret så højt på tilfredshedsundersøgelsen, kan han ikke pege på én ting alene.

"Jeg tror, der er mange årsager til, at vores medarbejdere synes, det er et godt sted at arbejde. Arbejdsopgaverne er spændende og udfordrende på det faglige niveau, men det er også et spørgsmål om, hvordan de skal udføre arbejdet," siger Palle Rossil Hansen.

Team-arbejde er afgørende

Han forklarer, at Post Danmark IT særligt har fokus på at lade medarbejderne fungere i små, selvstændige grupper - såkaldte team - som i vid udstrækning selv får lov at bestemme, hvordan de forskellige opgaver skal udføres.

"Vi har selvkørende team, hvor vi uddelegerer ansvaret. Når opgaverne skal gennemføres, har de stor indflydelse på, hvem der skal være med, og hvordan de vil gå til opgaven. Det er ikke altid, det er afdelingslederen, der bestemmer, men der er en udpræget grad af selvbestemmelse," siger Palle Rossil Hansen.

Han anerkender samtidig, at alt naturligvis ikke kan være rosenrødt, selvom medarbejderne får lov at bestemme en del.

"Der er både sure opgaver og søde opgaver, men man har indflydelse på, hvordan det skal gennemføres. Det tror jeg har en indvirkning på medarbejdertilfredsheden," slår han fast.

Én måde at bekæmpe de sure opgaver er blandt andet at sørge for, at så mange rutiner som muligt er fastlagt på forhånd.

For eksempel skal en programmør koncentrere sig om at programmere i stedet for at lave alle mulige andre ting, forklarer Palle Rossil Hansen.

"Der er udviklet forskellige rammer, så medarbejderne ikke hver gang skal starte forfra og opfinde den dybe tallerken. Hvis du er en dygtig Java-udvikler, så skal du brillere på det område. Du skal ikke opfinde en estimeringsmetode, hvis du skal prissætte en opgave eller lignende. De mere trivielle opgaver har klare rammer, så der ikke spildes tid på det," siger udviklingschefen.

Det enkle er svært

Et punkt, der ligger højt på Palle Rossil Hansens liste over ting, han mener, er vigtige for tilfredse medarbejdere, er basale ting som at give ros og anerkendelse.

Det er næsten banalt, siger han, men samtidig tit drønhamrende svært.

"Det, der ligger ligefor, kan nogle gange være det sværeste at gøre i hverdagen. Det handler for eksempel om at sørge for at give ros og ris. Det er ofte noget, man snakker om, men man skal også huske at gøre det," siger han.

Det betyder for eksempel også, at et velafsluttet projekt typisk får nogle ord med på vejen, inden det næste går i gang.

"Når vi afslutter projekter, festligholder vi det og anerkender det. Det skal anerkendes, når der er nogen, der har gjort et godt stykke arbejde. Det skal der sættes spot på, og det skal honoreres. Mange af de ting vil de fleste jo nikke genkendende til, men at gå det sidste skridt og rent faktisk gøre det, er vigtigt," pointerer Palle Rossil Hansen.

"Grundlæggende handler det om respekt for den enkelte og respekt for det stykke arbejde, der gøres," siger han.

Det er dog ikke kun anerkendelsen, han mener, kan blive bedre rundt omkring på landets arbejdspladser.

Af og til skal man også gå nye veje og prøve nye ting.

"En kaffeautomat er ikke bare en kaffeautomat. Hvis man kan få et spændende nyt kaffemærke, så prøv det af. Gør det. Eksekvér. Der kan også være ting, man er usikker på, men prøv det da af," råder han.

Den gode balance i arbejdet

I årets undersøgelse af it-branchens bedste arbejdspladser har der særligt været fokus på, om virksomhederne har haft en fornuftig tilgang til forholdet mellem arbejdsliv og privatliv.

En selvfølge for mange virksomheder i andre brancher, men et typisk problem for it-branchen, der længe har haft skæve arbejdstider og lange dage, konkluderer Great Place to Work i undersøgelsen.

Og at der er kommet fokus på netop den del, glæder Post Danmarks IT's udviklingschef sig over.

For ham betyder det nemlig flere jobansøgninger i hans postkasse.

Typisk fra folk, der er ansat i den øvrige it-branche.

"Det er utrolig vigtigt for os at skabe balancen mellem arbejds- og privatliv. Vi oplever, at der er en del, der søger ind fra leverandør- og konsulent-siden, fordi de gerne vil være i en intern it-afdeling. Argumentet er tit, at de har nået en alder, hvor der er børn og familie, og der derfor skal lidt mere ro på," siger han.

Han understrøger, at der derfor holdes hårdt på reglen om en 37 timers arbejdsuge.

"Vi er ikke interesserede i medarbejdere, der går hjem og har et dårligt fungerende privatliv. Kynisk set vil sådane medarbejdere jo også gøre det dårligt på arbejde. Trives du ikke derhjemme, og er der ikke den rigtige balance, så begynder det også at gå ud over arbejdet," siger han.

Helt fri for arbejdspres kan han dog ikke sige, at medarbejderne er.

Men når det sker, at klokken bliver mange, og supermarkedet har lukket, når den sidste Javakode er skrevet, så sørger Post Danmark for at holde medarbejderne op på, at de skal afspadsere overarbejdet.

"Der er selvfølgelig perioder, hvor vi har travlt, men når de perioder så er overstået, så er vi meget bevidste om, hvordan vi så kompenserer for det, så de ikke bare kører videre i samme tempo," siger Palle Rossil Hansen.

Bedre kommunikation

It-afdelingen i Post Danmark beskæftiger i alt tæt ved 400 medarbejdere, og det stiller helt særlige krav til kommunikationen, der har fået en overhaling med indførelsen af en række nye web 2.0-værktøjer som for eksempel LinkedIn, Facebook og blogs.

"Tidligere lavede vi ugebreve i Word-format og sendte dem ud per mail. Det var meget envejskommunikation. Her indbyder bloggen mere til en lidt mere spontan og interaktiv kommunikation. Det er jo ikke altid, jeg kan komme rundt til alle individuelt," erkender udviklingschefen.

Han forklarer, at han specielt på en arbejdsplads, der har med teknologi at gøre, finder det helt afgørende, at medarbejderne også får lov til at bruge de nye værktøjer, der bliver stillet til rådighed på nettet.

Derfor har ledelsen ikke opstillet rigide regler for, hvordan og hvornår medarbejderne for eksempel må benytte sig af de populære sociale netværk.

"I en it-organisation handler det også om at prøve nogle af de nye medier og nogle nye måder at gøre tingene på. Det er de færreste it-folk, der kommunikerer alene via Word-dokumenter. I dag er det via Linked­In, Facebook, chats, blogs og så videre. Der skal vi signalere, at det er OK. Derfor har vi ikke nedfældet officielle regler," siger han og slår fast, at det i stedet meget mere er et tillidsspørgsmål.

"Det handler om at have tillid til sine medarbejdere og tro på, at de kan administrere den frihed, de får. Vi har med voksne mennesker at gøre, og de ved godt, hvordan de skal opføre sig. Vi tror ikke på, der skal være en regel for alt," siger Palle Rossil Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere