Der er ikke nogen énmandskontorer i Rudersdal Kommunes it-afdeling. Og det er der en helt enkel årsag til, forklarer kommunens it-chef, Mogens Dam.
"På et énmandskontor kommer man meget nemt til at indrette sin egen lille verden. Det vil vi helst undgå," siger siger.
Udtalelsen efterfølges af latter, fordi han godt selv kan se det ironiske i, at vi netop sidder på et énmandskontor. Chefens kontor.
Det var nogle bærende vægge, der betød, at Mogens Dam fik sit eget kontor. Selv ville han ikke have noget imod, at der kun var en halv væg mellem ham og medarbejderne.
"Nogle gange er det da lidt øv, at jeg ikke hele tiden kan følge med i, hvad der foregår i afdelingen," siger han.
Men det er nu meget godt, det er sådan. Nogle gange har it-chefen i Rudersdal Kommune nemlig brug for at kunne tale med en medarbejder under fire øjne. Ligesom der også kan være telefonsamtaler, hvis indhold ikke skal deles med alle lige med det samme.
Og så ved han, at hans medarbejdere har det fint med, at det kun er ham, der har sit eget kontor. Det er nemlig medarbejderne, der selv har bestemt, hvordan kontorerne er indrettet.
Selvom han indrømmer, at ledelsen har forsøgt at påvirke beslutningsprocessen i en bestemt retning, understreger Mogens Dam, at det er medarbejderne, der har haft det sidste ord.
"Hvis stemningen havde været for enkeltmandskontorer til alle, så var det blevet sådan. Men sådan var det heldigvis ikke," siger han.
Har lettet flytning
Mogens Dam fortæller, at der var en del utilfredshed med beslutningen om, at afdelingen skulle flytte fra Holte til Birkerød. I den forbindelse er han overbevist om, at medarbejdernes indflydelse på indretningen af kontorerne har betydet, at folk alligevel er endt med at være glade for den nye arbejdsplads.
"Det har betydet, at folk er gledet lige ind og synes, det er godt at være her," siger han.
Han mener, at det giver medarbejderne en vis tryghed, at de selv har haft indflydelse på de fysiske rammer og selv har bestemt, hvor de skal sidde og sammen med hvem.
Desuden betyder det, at medarbejderne har et særligt ejerskab over de nye lokaler.
"Vi er stolte af vores lokaler," siger han.
Læs mere:
Sådan indretter du det bedste it-kontor
Masser af plads i palads af glas
Fra drift til udvikling
It-afdelingens fokus har de seneste år bevæget sig fra ren drift over mod mere udviklingsarbejde. Det har haft betydning for indretningen af de nye kontorer.
I forbindelse med udviklingsarbejde er det nemlig nødvendigt at vidensdele på tværs af forskellige teams. Og til det formål fungerer storrumskontorer godt.
"Det skaber en god synergi, at vi er gået fra mindre enheder til større enheder," siger Mogens Dam.
Helt konkret er afdelingen spredt ud over to etager i en ældre bygning, der tidligere har fungeret som musikskole.
På øverste etage bor helpdesk-afdelingen i ét stort lokale. Det gør de ud fra den betragtning, at de ansatte her beskæftiger sig med samme type arbejde. Desuden er der på denne etage plads til at føre mere højlydte telefonsamtaler.
På etagen under er der tre kontorer og et lille lokale, der kan bruges til møder eller stillerum efter behov. På det ene kontor sidder server- og netværksafdelingen, og på den anden side af gangen sidder sikkerhed og projektledelse. Og så er der chefens kontor længere nede ad gangen. Lige overfor tekøkkenet.
"Vi har kun én opvaskemaskine og én mikrobølgeovn, for på den måde er folk nødt til at besøge begge etager i løbet af en arbejdsdag," siger Mogens Dam.
Han havde allerhelst haft sine medarbejdere samlet på én etage, men når det nu ikke kunne lade sig gøre, er det en måde at få de to etager til at komme hinanden ved, at de praktiske funktioner er delt imellem dem.
Oprydning hver anden måned
Det er ikke kun kontorernes layout, der bliver taget hensyn til i afdelingen. Også hvad der ligger på bordene og står i gangene, har ledelsens opmærksomhed.
"En it-afdeling kan meget nemt sande til i kabler og gamle maskiner," siger Mogens Dam.
Han fortæller, at der cirka hver anden måned bliver taget initiativ til oprydning på skrivebordene, så der forbliver ryddeligt og pænt i afdelingen. Det er for det meste lederen af supportafdelingen, der tager initiativet, men hvis det bliver særligt slemt, kan han også selv finde på det.
"Det er ikke alle, der bryder sig om at arbejde med meget rod omkring sig," siger han.
Langt til toppen
Mogens Dam er rigtig glad for sin it-afdeling, og der er ikke meget, han ville ændre på, hvis han kunne. Dog påpeger han, at der lidt for langt til direktionsgangen på rådhuset i Holte.
"Det kræver lige, at man tager sig sammen til at komme til Holte en gang i mellem," siger han, med henvisning til, at han ikke længere støder på direktionen på vejen til og fra sit kontor.
Han synes dog, at det er en så tilstrækkelig it-mindet kommune, at afdelingen ikke forsvinder ud i glemslen.
"Før i tiden kunne it-afdelingen godt være noget, ledelsen glemte at tage med i sine beregninger, men her oplever jeg, at de interesserer sig for, hvad vi foretager os," siger han.
Selv mener han, at det er vigtigt at være tæt på sine ansatte.
"Jeg tror ikke på, at man kan være leder og sidde et helt andet sted. Det optimale er, at man er så tæt på medarbejderne som muligt," siger han.
Det er et år siden, it-afdelingen flyttede ind de nye lokaler, der til dagligt huser 23 it-medarbejdere.
Læs mere:
Sådan indretter du det bedste it-kontor