ComputerViews: Det er en kendt sag, at en krise fører til oprydning og udskilning.
Virksomhederne i enhver industri forsøger at rykke sammen, når pengene bliver små, og overlevelse er hoved-samtaleemnet i både kantinen og på direktionsgangen.
Det betyder med andre ord, at de pengestærke virksomheder har mere end almindelig gode muligheder for at gå på hugst, mens de penge-svage virksomheder kun kan håbe på at blive opkøbt eller fusionere, og de uheldige eller dårlige virksomheder må dreje nøglen om.
Sådan er det også i it-branchen, hvor finanskrisen har udløst en konsolideringsbølge med deltagelse af en lang række af de allerstørste it-virksomheder.
Alene i de seneste to uger er der blevet indgået to meget store milliard-fusioner, hvor et par af klodens største hardware-producenter har underskrevet opkøbs-kontrakter med hver sin stor-spiller inden for it-service.
Xerox købte Affiliated Computer Services for 32 milliarder kroner. En uge tidligere købte Dell Perot Systems for mere end 20 milliarder kroner - en aftale, som Dells danske direktør, Stig Jørgensen, fortæller mere om her.
Også HP har været på banen med opkøbet af EDS sidste år og dermed fik nok volumen til at gåi kødet på mægtige IBM på service-området, mens Adobe har købt Omniture.
Sammentræknings-bevægelse
De mange opkøb for milliarder af kroner er tydeligt tegn på den sammentræknings-bevægelse, der har fundet sted i den seneste tid, hvor de store og mægtige hardware-producenter har været på hugst blandt it-service-selskaberne.
Der er altså tale om, at hardware-producenterne vil have fingre i selskaber, der groft sagt leverer alt fra konsulent-bistand over integration af computer-systemer og monitorering af forretnings-processerne til bogholderi, support og en stribe andre ting.
Ifølge hardware-producenterne skyldes deres interesse for service-virksomhederne, at flere og flere kunder vil have komplette eller næsten komplette it-løsninger fra én og samme leverandør - såkaldt 'one stop-shopping'. Det er selskaberne nødt til at honorere, hvis de fortsat skal være konkurrencedygtige.
Flere kæmpe-fusioner under opsejling
Hardware-producenterne er med andre ord nødt til at bringe sig i en position, hvor de ikke alene sælger produkter, men også er i stand til at strømline kundens forretnings-processer og monitorere og passe kundens systemer.
Efterspørgslen efter 'one stop-shops' har fået service-markedet til at vokse og blomstre.
Der kommer hele tiden nye produkter, mens nye markeder krystalliserer sig, og massevis af helt nye og dugfriske kunder kommer ind på markedet.
Til gengæld er hardware-branchen langt fra den pumpende dollar-maskine, som den engang var.
Her er konkurrencen benhård, udsigten til markante vækstrater begrænset, og den brutale kamp om hver eneste kunde og en blot lille indtjening per svært solgt enhed slider per selv de store virksomheder.
Der kommer flere kæmpe-fusioner
Opkøbsbølgen er næppe slut endnu.
For mange af de store hardware-producenter har endnu ikke været ude med den store tegnebog, og det er tvivlsomt, at de vil stå ene tilbage, når først toget er ved at køre fra perronen.
Samtidig er der stadig en stribe af verdens helt store service-virksomheder ledige. Også de vil kunne se fornuft og mening i at gå sammen med en magtfuld hardware-producent.
Hardware-producenterne tæller Cisco - der netop har købt norske Tandberg - og EMC, mens service-virksomhederne tæller virksomheder som CSC, Accenture, Capgemini og Unisys, der meget vel kan blive de næste selskaber, der træder ind på hardware-selskabernes jagtmarker.
Hvordan konsolideringen af dette marked konkret ender, er der af gode grunde ingen, der ved.
Sikkert er det dog, at bølgen af mægtige fusioner sender et tydeligt signal til it-branchens mange investorer, som i de seneste mange måneder har stået ved kanten af it-industrien og stirret sultent ind med deres arbejdsivrige pengesække i hånden.
De mange opkøb indikerer nemlig, at topcheferne for de allerstørste og toneangivende it-selskaber mener, at bunden på krisen er endegyldigt nået.
Kun på bunden kan det nemlig betale sig at købe op. Ellers kan det bedre betale sig at vente.
Med de nuværende opkøb sigter selskaberne således efter at høste gevinsten på fusionerne i 2010 og 2011, hvor de skal være klar til markeder, der kan komme til at bestå af helt nye virksomheds-konstellationer.