Artikel top billede

Sitecore med Michael Seifert kom ind på en flot 2. plads i software-kategorien i den netop overståede Top 100-kåring. Foto: Erik Refner (Foto: Erik Refner)

Mød Sitecores topchef - en passioneret supernørd

Fra Sitecores kontorer styrer Michael Seifert i dag en koncern, der udvikler CMS-løsninger til kunder i hele verden. Vejen til direktørstolen er gået via en passion for programmering.

En 11-årig dreng skriver 10.000 programlinjer til en quiz i stedet for at bade i Stillehavet ved USA's kyst på en sommerferie.

I 1980'erne står den unge programmør bag et computerspil, der var baseret på rollespillet, Colossal Cave Adventure, eller i forkortelse Advent. Tredive år senere er drengen administrerende direktør for Sitecore Corporation.

"Siden jeg fik min første computer, har jeg interesseret mig rigtig meget for programmering. Den første computer, jeg fik, var en Apple, dernæst fulgte en 8086, og i gymnasiet var det en Amiga," fortæller Michael Seifert.

Generelt var det de mere tekniske interesserer, der tiltrak Michael Seifert som lille.

"Jeg kan huske, at jeg som 12-årig havde nogle krus, hvor der stod "Nørd 1", og "Nørd 2" til mine venner og mig. Så ja, jeg var vist lidt en nørd," griner Michael Seifert.

Nørden fra Sitecore hilser pænt på Computerworlds journalist i et kontor på Vesterbro i København.

Selv om Michael Seifert er direktør i en global koncern med over 150 ansatte, er han ikke direktør med slips og fint kontor.

Han sidder sammen med virksomhedens andre medarbejdere i et fælles kontorlandskab, og den eneste grund til, at en udefrakommende ville tro, at Michael Seifert havde mere at gøre med virksomheden end de andre medarbejdere, er den t-shirt med Sitecore-logoet, der pryder hans bryst.

Michael Seifert er en af medstifterne af Sitecore og har siddet i direktørstolen samt i bestyrelsen, siden selskabet blev etableret.

Kom ind i USA på rette tidspunkt

I dag er der flere millioner computere, der dagligt får vist hjemmesider, som er skabt ved hjælp af Sitecores CMS-løsning. For Michael Seifert har udbredt Sitecore-produkterne til hele verden. Virksomheden har i dag kontorer i Australien, Tyskland, Holland, Sverige, Storbritannien, Canada samt fem steder i USA.

Sitecores fine placering på top 100 i år skyldes især selskabets høje overskudsgrad. Sitecore er det fjerdebedste it-selskab i Danmark til at generere overskud i forhold til omsætningen. Ifølge Sitecore selv stammer 95 procent af firmaets indtægter primært fra licenssalget af Sitecore-platformen.

Omsætningen i Sitecore er ifølge årsregnskabet for 2008 på 56,4 millioner kroner.

Årets resultat efter skat var på knap 14,8 millioner kroner. I årsregnskabet er det dog noteret, at hvis alle selskaber i koncernen var ejet af moderkoncernen, ville den samlede omsætning være på knap 90 millioner kroner, mens antallet af medarbejdere ville være på 120.

At Sitecore i dag er en global koncern har været planen fra starten, fortæller Michael Seifert. Det var først i 2008, at selskabet fik en dansk hjemmeside på trods af, at selskabet hele tiden har haft et hovedkontor i Danmark.
Michael Seifert har tilbragt lange perioder af sit liv i USA, så der var ingen mental barriere, da selskabet i 2004 rykkede ind på det amerikanske marked.

Det har siden vist sig som en god idé, for i dag kommer halvdelen af selskabets omsætning fra USA, oplyser direktøren.

Irina Guseva er CMS-konsulent og redaktør på mediet CMSWire.com, der skriver om CMS-løsninger. Hun mener, at Sitecore kom ind lige på det rette tidspunkt i USA.

"Sitecore var blandt den tidlige bølge af europæiske CMS-leverandører, der kom ind på det amerikanske marked. På det tidspunkt var markedet meget mere åbent, end det er i dag," siger Irina Guseva.

Læs alt om Top 100 2009 her.

Snørklet vej

Vejen til at blive et internationalt CMS-brand har ikke været en lige linje. Den erfarne it-mand Stig Hølledig kom ind i Sitecores bestyrelse i 2003, og han mente, at den bedste forretningsmodel for Sitecore var en distributørbaseret forretningsmodel. Det vil sige, at Sitecore skulle overlade en del af distributionsleddet til eksterne partnere.

Det kunne Michael Seifert godt se en ide i, og han fik efter to måneder skaffet en stor amerikansk distributør til virksomheden.

En af grundene til, at Michael Seifert kunne skaffe distributøren i USA, var de personlige kontakter, som han etablerede efter sit studium på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, også kaldet DIKU.

Det var på datalogistudiet, at Michael Seifert blev kendt blandt flere spilinteresserede over hele verden. Her sad han sammen med fire andre medstuderende og programmerede et tekstbaseret onlinespil, som de kaldte DikuMUD.

Den sitrende grønne tekst på de sorte skærme i starten af halvfemserne lokkede med hårdt optjente erfaringspoint og fjenders lydløse skrig i en virtuel verden. Folk tog den virtuelle verden til sig, og efterhånden oplevede det såkaldte DikuMUD-system en deltagerskare på op imod 100.000 personer over hele verden. Michael Seifert var en hovedmændene bag spilsystemet, der ifølge Sony har været en åndelig inspiration for on­linespillet Everquest, der i 2003 havde 450.000 betalende spillere.

"Programmeringen af dette spil­system fyldte rigtig meget af min tid, så det blev næsten til et andet studie ved siden af studiet," siger Michael Seifert.

Efter at Michael Seifert i 1996 fik sin kandidatuddannelse i datalogi på Københavns Universitet, havde han tid til at arbejde fuldtid på DikuMUD-projektet. Af sted kom han til USA, hvor han slog sig ned i en forstad til San Francisco tæt ved Berkeley-universitetet. Her kodede han videre på DikuMUD-projektet samtidig med, at han nød livet i diverse universitetsklubber på Berkeley.

"Når man er i udlandet, er det meget op til en selv at finde et netværk. Så jeg meldte mig til forskellige klubber på Berkeley. Det var for det meste studerende på universitetet, der var i klubberne, men de var ikke lukket for udefrakommende folk," siger Michael Seifert.

En af de klubber, som Michael Seifert var medlem af, var kajakklubben på universitetet. Her var der mulighed for kajakroning ude på det nærliggende blå Stillehav, som Michael Seifert i sin barndom var gået glip af at bade i.

Det var en bestemt grund til, at Michael Seifert var i USA. Han ville sælge ideen om et onlineunivers til spilproducenter som Electronic Arts og Broderbund. Men de viste ikke megen interesse til trods for, at netop rigtig mange amerikanere brugte mange timer på disse tekstbaserede onlineuniverser.

Efter at have forsøgt i et år at få projektet ud over rampen, valgte Michael Seifert at stoppe. Han blev dog i 1997 via bekendtskaber i kajakklubben headhuntet som udvikler til spilfirmaet Multitude Inc, der var i gang med at lave onlinespillet FireTeam. FireTeam blev udgivet i slutningen af 1998 og fik flotte anmeldelser, men det blev aldrig nogen kommerciel succes.

Michael Seifert valgte derfor at tage hjem til Danmark i 1998.

Læs alt om Top 100 2009 her.

Sitecores bånd til netkasino

Selvom Michael Seifert vendte snuden hjem, var det kun for en kort visit.

"Jeg besluttede mig igen for at starte mit eget firma, derfor vendte jeg i første omgang næsen hjem for at hente nogle af mine venner fra DIKU over til USA," fortæller Michael Seifert.

Tre studiekammerater tog med til USA, så de sammen kunne starte et netkasinofirma. Det var også dem, der senere var med til at etablere Sitecore.

Michael Seifert fortæller, at han fik ideen, da han sad på en californisk cafe og studsede over de mange reklamer for det californiske lotteri. Han tænkte, at det nok kunne betale sig at starte en netbaseret kasinovirksomhed.

"Vi arbejdede på det tekniske i netkasinoet i tre måneder. Samtidig undersøgte jeg de juridiske aspekter ved projektet, men jeg måtte efter seks måneder indse, at hvis projektet skulle køre, måtte jeg tilbringe resten af mine dage i eksil," siger Michael Seifert.

Dengang som nu var reglerne for at drive netkasino i USA gevaldigt stramme. Det er for eksempel forbudt for amerikanere at spille på netkasinoer samtidig med, at det er forbudt at drive netkasinoer i USA, hvis der er amerikanere, der spiller på dem.

"Jeg gjorde, hvad jeg kunne for at finde et respektabelt sted at køre netkasinoet fra, og det tætteste vi kom, var Monaco. Men myndighederne der turde heller ikke give os tilladelsen af frygt for, hvad Frankrig ville gøre," siger Michael Seifert.

"Efter det halve år, måtte vi erkende, at hvis vi ikke i fremtiden skulle være forment adgang i USA og en række europæiske lande, burde vi nok finde en anden levevej."

"Da tænkte jeg, at det var slut med at starte egne ting, og at det var på tide at få et job i Danmark. Men jeg ombestemte mig ret hurtigt og etablerede en konsulentvirksomhed sammen med de tre studiekammerater, fra DIKU," siger Michael Seifert.

Han tænkte, at noget af den erfaring, som han efterhånden havde opbygget i USA, kunne bruges i et konsulentfirma. I USA var det ofte sådan, at udskiftningen i medarbejderstaben i et konsulenthus var forholdsvis stor.

"Jeg havde en ide om, at vi kunne skabe en arbejdsplads, hvor de tekniske medarbejdere ikke var så motiverede til at skifte job," siger han.

Det blev i 1998 til it-konsulentfirmaet Pentia, der den dag i dag yder konsulentbistand til it-projekter.

Konsulentvirksomheden benyttede blandt andet sin viden om internetlotterier til at assistere Det Danske Klasselotteri. Men i konsulentvirksomheden gik noget af tiden også med at producere avancerede hjemmesider til kunderne.

"På et webprojekt vi havde, var der en tekniker, der havde brændt 200 timer for meget af på et projekt. Jeg ville selvfølgelig gerne vide grunden til det, og så begyndte teknikeren at forklare det med, at han havde lavet noget, der var supersmart, og som kunne spare ham en masse tid i fremtidige projekter," siger Michael Seifert.
På det tidspunkt var Michael Seifert dog ikke specielt lydhør. Men teknikerens forklaring viste sig at holde stik.

"Efter halvandet år fungerede systemet så godt, at vi indsendte en patentansøgning i USA og blev enige om, at det skulle være et internationalt softwareprodukt," siger Michael Seifert.

Det var startskuddet for Sitecore.

Læs alt om Top 100 2009 her.

Stor offentlig leverandør

Sitecore klarer sig godt i det offentlige Danmark og har landets to største kommuner, Århus og København, på sin kundeliste.

I Koncernservice, der driver Københavns Kommunes it-løsninger, er man rigtig glad for den løsning, som Sitecore har leveret.

"Vi har en Sitecore-løsning bag de fleste af kommunens hjemmesider. Det er simpelt for de enkelte brugere at udgive en flot hjemmeside, der har en masse funktionalitet," siger Thomas Nørgaard, systemejer i Koncernservice, der er det samlende it-center for Københavns Kommune.

Han forklarer, at det også er let for de enkelte kommunale institutioner at udgive en hjemmeside til et nyt projekt, som institutionen har sat i gang. Samtidig er der rig mulighed for, at de enkelte institutioner kan bygge oven på den standardløsning, som Koncernservice tilbyder.

Københavns Kommune har omkring 80.000 undersider, som skal hænge sammen i et fælles koncept. Det bliver styret med hård hånd fra Koncernservice, og uden en central CMS-løsning ville det ikke kunne lade sig gøre.

"Vi har fuld kontrol over, hvor meget de enkelte superbrugere i de forskellige institutioner kan redigere deres sider. Hvis de vil noget, som falder uden for kommunens webkoncept, er det simpelthen ikke muligt for dem at ændre på siden, før de har henvendt sig til os," fortæller Thomas Nørgaard.

Det er konsulentvirksomheden Pentia, der er med til at skræddersy kommunens CMS-løsning.

Had-kærlighedsforhold til Microsoft

Den høje grad af fleksibilitet i forbindelse med modificering af systemet, samt at det er en solid og avanceret platform, fremhæves også af Proactive, certificeret Sitecore-partner.

"Den måde, som man lagrer information og udgiver det på Sitecores platform, er ret nem og intuitiv. Især er det spændende med de modulære løsninger, som Sitecore er udstyret med. Sitecore er rigtig god til at skabe nye moduler til platformen," siger Glenn Müller, account manager i Proactive og ansvarlig for partnerskabet med Sitecore.

I en rapport fra CMS-analysehuset CMSwatch er det partnermodellen, der fremhæves som en grundpille i Sitecores løsninger.

"Sitecore forsætter med at være banebrydende inden for funktionalitet og brugervenlighed med en poleret men kompleks løsning, hvor partnere spiller en kritisk rolle med at hjælpe slutbrugeren til en ofte udfordrende opsætning og tilpasningsproces," står der i rapporten "The Web CMS report" fra 2009 om Sitecore.

Partnerstrategien kan ifølge rapporten betyde, at slutbrugeren i sidste ende er afhængig af en god Sitecore-partner, der er dygtig til at implementere unikke CMS-løsninger for slutbrugeren.

Et andet aktiv for Sitecore er Microsofts .NET-teknologi. Sitecores runtime-struktur er bygget op på .NET, og for brugere, der er velkendt med Microsofts teknologier, kan det derfor være en fordel at arbejde med Sitecores CMS-løsning.

"Nogle brugere kan finde Sitecores integration med Microsoft Visual Studio brugbar for at udvikle ASPX skabeloner, ASCX delkomponenter og XSLT style sheets," skriver CMSwatch blandt andet om Sitecores tætte forhold til Microsoft-teknologier.

Det er dog ikke ren fryd og gammen, når Microsoft og Sitecore samarbejder. Selv om Sitecore er Microsoft-guldpartner og tidligere har fået prisen som Microsofts bedste ISV-partner (independent software vendor partner) i 2003/2004, er Sitecore også konkurrent til Microsofts egne CMS-løsninger.

"Der er nogle afdelinger i Microsoft, der elsker os, og så er der andre, som ønsker os hen, hvor peberet gror," fortæller Michael Seifert.

Direktøren betragter da også Microsoft som en af Sitecores større konkurrenter på web content management-området.

Men selv om det er den store it-gigant Microsoft, der er konkurrent til Sitecore, skal Sitecore ikke være bange for at blive tromlet over. Det mener Peter Sejersen, analytiker ved CMS-analysehuset J. Boye.

"Så længe, Microsoft ikke har en ordentlig løsning på området, er der masser af plads til forandring og vækst på CMS-markedet," siger Peter Sejersen.

Læs alt om Top 100 2009 her.

Personlig coaching til direktøren

I det hele taget sker væksten på CMS-området helt naturligt i takt med, at internettet bliver en stadig større platform for virksomhederne.

"Derfor skal flere ansatte uden teknisk baggrund kunne redigere indholdet på nettet, og det stiller krav om komplekse CMS-løsninger, der kan håndtere det. For eksempel har Sitecore lanceret en Online Marketing Suite, der skal gøre det lettere for sælgere at arbejde med onlineindhold," siger Peter Sejersen.

Ydermere kan Sitecores position på markedet blive styrket af, at andre aktører er blevet opkøbt.

"Den amerikanske CMS-leverandør Interwoven blev for nylig købt af Autonomy. Det betyder, at der i et stykke tid ikke vil ske så meget udvikling i selskabet, og det kan selvfølgelig komme konkurrenterne til gode," siger Peter Sejersen.

I dag er det ikke kodningen, Michael Seifert beskæftiger sig med.

"Mine opgaver har ændret sig i takt med, at vi er blevet større. Fra at have fokus på de helt små detaljer til at have et mere strategisk overblik," siger Michael Seifert.

Den udviklingsproces har bestyrelsesformanden i Sitecore Stig Hølledig været involveret i. For ham at se er bestyrelsesarbejde i høj grad en slags coaching af direktionen.

I starten var Sitecore fokuseret på at levere til små- og mellemstore virksomheder, men da Stig Hølledig kom ind i bestyrelsen for seks år siden, blev det fokus ændret.
"Jeg pressede allerede fra starten på for, at vi skulle fokusere på de store virksomheder. Det var jeg vant til med mine mange års erfaring med Oracle, Sybase og SAP-løsninger," siger Stig Hølledig.

Men det var som om, processen med at omstille virksomhedens produkter til at rette sig mod det marked var noget langsommelig. I hvert fald hvis man spørger ham selv.

"Jeg skulle bruge flere møder for at få solgt ideen til direktionen i Sitecore. Og fra jeg først havde fremlagt ideen, gik der omkring tre år, før vi begyndte at få gang i salget til de store virksomheder," siger Stig Hølledig.

Michael Seifert så flere udfordringer i at omstille hele forretningen til en anden forretningsmodel.

"Det var jo ikke sådan, at vi bare fra den ene dag til den anden kunne levere vores software til de store virksomheder. Det krævede en større skalering og var generelt en risikabel affære, for vi kunne ikke vide, hvordan produktet ville blive modtaget," siger Michael Seifert.

Dengang kunne ingen vide, hvilken betydning dette strategiske skifte ville få for virksomheden. I dag har Sitecore kunder som Toshiba, Siemens og Sara Lee.
Sitecore har leveret en CMS-løsning til Siemens Enterprise-afdeling, og det er det tyske teknologiselskab glad for.

"Vi bruger Sitecores CMS-løsning til vores intranet, internet og extranet. Vi har valgt Sitecore som leverandør på grund af fleksibiliteten i løsningen, men samtidig kan vi gå dybt ned i udviklingen af løsningen," siger Dagmar Senf, presseansvarlig i Siemens Enterprise.

Den store fleksibilitet kan blandt andet ses på Siemens Enterprise hjemmeside, hvor der nu er et Twitter-modul, så man hurtigt kan få et overblik over, hvem der sender tweets om Siemens.

"Sitecore-løsningen giver mulighed for en simpel opdatering af indhold på vores net, uden at redaktørerne overhovedet behøver kende til HTML. Der er selvfølgelig en masse forarbejde i at udarbejde løsningen, men resultatet er, at det er let for vores slutbrugere at redigere i indhold," fortæller Dagmar Senf.

Direktøren er med overalt

Det har taget Sitecore otte år at nå sin nuværende position på markedet.

Selskabet blev stiftet i 2001 af Michael Seifert, Ole Sas Thrane, Peter Westergaard Christensen, Jakob Christensen og Thomas Kirk Albert. De er også i dag ejerne af den globale koncern, men deres daglige arbejdsopgaver er forskellige.

Thomas Kirk Albert er i dag administrerende direktør i Pentia A/S, der lever af at specialdesigne Sitecore-løsninger. Her arbejder Peter Westergaard Christensen også.

Michael Seifert forsætter derimod på sit ottende år som administrerende direktør i Sitecore Corporation A/S, hvor både Ole Thrane og Jakob Christensen arbejder som chefudviklere.

Sitecore Corporation A/S er moderfirmaet til alle Sitecorefirmaer.

"Vi har syv salgskontorer rundt om i verden. I hvert af disse kontorer er der en selvstændig bestyrelse, som består af en til to personer fra moderorganisationen, en fra det pågældende land og så mig selv. Men disse bestyrelser har fokus på langt mere salgsoperationelle opgaver end Sitecore Corporation," siger Michael Seifert.

Nørby-udvalgets rapport om anbefalinger for god selskabsledelse i Danmark mener, at det er væsentligt, at en bestyrelse er sammensat på en sådan måde, at den kan handle uafhængigt af særinteresser.

Samtidig anbefaler Nørby-udvalget, at medlemmer af et selskabs direktion ikke indgår i selskabets bestyrelse. Derudover anbefaler udvalget, at hovedaktionærer i selskabet ikke sidder i direktionen og bestyrelsen samtidig. Michael Seifert har dog ikke planer om at træde ud af bestyrelsen i Sitecore af den grund.

"Jeg tror, det er svært bare at give slip, når man sidder med aktiemajoriteten i selskabet. Det er din sved, dit blod og dine tårer, der ligger i projektet, og så længe det virker, hvorfor skulle man så lade nogen udefra bestemme?" siger han.

"I sidste ende er det et spørgsmål om, at man er sikker på, at man kan træffe de rigtige beslutninger, og det synes jeg indtil videre, at vi har gjort. Det begynder med snusfornuft og begge ben på jorden. Hvis man er dygtig til at lytte og parat til at acceptere andres meninger, så er man nået meget langt," siger Michael Seifert.

Læs alt om Top 100 2009 her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere