Artikel top billede

Når der ringes 112, besvares opkaldet af en betjent, der bruger Mac. Foto: Nicolai Devantier

Politiet styrer Obama-besøg med Mac

Når præsident Obama kommer til København på fredag, sidder det danske politi klar i deres nye og it-spækkede overvågningscentral. Og der er ikke en eneste Windows-maskine i sigte.

Når den amerikanske præsident Barack Obama sætter foden på dansk jord i forbindelse med IOC-topmødet på fredag, styrer politiet den massive sikkerhed fra en snes Mac-computere.

Sikkerheden omkring et besøg af en amerikansk præsident kan få selv den mest besindige danske politibetjent til at udvikle grå hår. Men det danske politi er godt forberedt i deres nye, it-tunge overvågningscentral på Politigården i København.

Et næsten identisk kontrolrum anvendes i dagligdagen til at tage hånd om nødopkald fra hovedstadens borgene.

Der er to ting, som slår en førstegangsbesøgende i den 40 kvadratmeter store kommandostation på Politigården, hvorfra alle nødopkald håndteres af politiet i Storkøbenhavn.

Der er langt til de hektiske scener, der ligger i erindringen fra de mange politiserier, som bliver vist på tv. Der hersker en ubetinget ro på etagen. Der er ikke råben og skrigen eller optræk til stress. Her småsnakkes, grines og spises frokost mellem færdselsuheld og skuddueller på Nørrebro.

Den anden ting, der umiddelbart springer i øjnene, er lyset fra de mange storskærme, der pryder næsten hver eneste kvadratcentimeter af rummet. På vægge, på skriveborde og hængende fra loftet, domineres det lille rum af meget store billedvisningsaggregater. Der er 73 i alt.

Fra dette it-spækkede rum håndteres alle nødopkald fra mere end en million borgere i Storkøbenhavn. Herfra orkestreres den flåde af køretøjer og mandskab, der sendes til storbyens brændpunkter.

Bevæger man sig ud af rummet og ud på den smalle trappe, der fører en etage ned, findes et næsten identisk rum. Igen er der skærme fra loft til gulv. Herfra skal politiet håndtere sikkerheden ved store internationale begivenheder. IOC-topmødet og den kommende klimakonference COP15 er de første punkter på den dagsorden.

Samlet set har politiet i København indrettet fire etager til den operative kommunikation. Fire etager, hvor Politiet har installeret nyt it-grej og et nyt it-system, der skal tage hånd om danskernes sikkerhed, når det går rigtig galt.

Det nye it-udstyr omfatter ikke en eneste Windows-maskine.



Fra dette kommandocenter skal politiet styre sikkerheden ved store arrangementer som IOC-topmødet og klimakonferencen. Foto: Nicolai Devantier

Windows er for langsom

Windows er ellers standardplatformen hos etaten, men her har man valgt at bruge Mac.

"Det er mere stabilt og brugervenligt", lyder det fra vicepolitiinspektøren i operativ kommunikation.

"Da vi skulle tage beslutningen om hvilket system, der skulle erstatte den efterhånden 13 år gamle it-løsning, var vi blandt andet i England og USA for at se på deres Windows-udgaver," fortæller Allan Christensen.

"Dem, vi så, var ikke nær så brugervenlige, som det gamle system, vi allerede anvendte, og så var de meget langsommere. Hvis vi havde valgt at omlægge til Windows, så skulle vi mere end fordoble det antal personer, som betjener borgerne - vel og mærke for at opnå det samme resultat," forklarer han.

Derfor valgte Politiet at fortsætte med Mac-platformen.

Fra kvindefængsel til it-mekka

Tidligere husede lokalerne på de fire etager Politigårdens kvindefængselsafdeling.

I dag er de toptunede, nyindrettede og proppet med it-isenkram fra gulv til loft. Indrettet af politifolk til politifolk. Der har nemlig hele vejen været erfarne og operative brugere med i udviklingen af systemet.

"Det er brugerne, der har bestemt, hvordan brugerfladen skal være. Der har ikke været problemer med at introducere systemets funktioner, for brugerne kendte dem på forhånd. Samtidig har det betydet, at de erfaringer, vi har samlet gennem 13 år, er blevet videreført. Det er der mange, der glemmer, når de udvikler nye systemer," fortæller Gert Clemmensen, som er ansvarlig for udvikling, drift og implementeringen af HS2, som systemet er blevet døbt.

"Alt unødvendigt er skåret væk, og derfor ligner det på overfladen verdens kedeligste system. Men det er hurtigt, fleksibelt, overskueligt og så virker det for brugerne, også når der er pres på," siger han.

Under brugerfladen er det nye HS2-system noget mere fintunet end den 13 år gamle forgænger, der bar titlen HS1.

"Der er tale om en opgradering af systemet, og ikke et nyt system," siger Gert Clemmensen. "Det er dog en meget omfattende opgradering."

Krydret hardware

Platformen for de hjemmeudviklede applikationer er Mac OS X 10

"Brugervenligheden og fleksibiliteten er eminent til vores behov, fortæller Gert Clemmensen.

"Samtidig er BSD-kernens netværksdel meget stabil, hvilket har stor betydning for os. Systemet skal virke hele tiden. Vi kan ikke bare lukke."

"Det har været de væsentlige argumenter for genvalget. Der er desuden nogle sidegevinster, som god sikkerhed, ved at benytte Apples platform," siger han.

Den operative kommandostation, der tager sig af borgernes opkald, består af 13 arbejdsstationer, der hver har tilknyttet en stationær Mac Pro-maskine.

Maskinerne er standard-hardware tilsat en smule krydderi.

De er således forsynet med otte gigabyte ram, to grafikkort og tre diske på hver én terabyte. Diskene er opsat i et Raid 5-system, der gør det muligt at skifte en harddisk, som er stået af, uden at det påvirker systemet.

Hver maskine har desuden en "read only-kopi" af alle de relevante opslagsdatabaser, eksempelvis med CPR- og telefonnumre.

"Når den centrale server opdateres men nye informationer, presses opdateringerne automatisk til de enkelte arbejdsstationer. Derved kan vi arbejde videre, hvis netværket går i fisk," siger Gert Clemmensen.

Til hver af de 73 storskærme er det tilknyttet en Mac Mini, der tager vare på det indhold, der skal vises på den enkelte skærm. Der står således en hel hær af veldesignede småmaskiner og pryder i lovens lange arms serverrum.


500

Det er ikke hver dag, man ser en Mac Mini i serverrummet, men det pynter. Foto: Nicolai Devantier

Udskiftning var nødvendig

Udskiftningen af politiets operative system var nødvendig, for det gamle HS1 kunne ikke længere vedligeholdes.

"Vi kunne simpelthen ikke skaffe reservedele til vore system længere," fortæller vicepolitiinspektør Allan Christensen.

"For nogle år siden opkøbte vi store partier reservedele, men lagrene var ved at være tømt, hvilket har gjort, at vi skulle være meget opfindsomme, hver gang noget gik i stykker."

Samtidig har de store konferencer, som Danmark skal afholde i år, været en motor, der har accelereret processen.

"IOC og COP15 har haft stor betydning for beslutningen, og også det tempo, der arbejdes i," siger Allan Christensen.

Implementeringen af løsningen startede 8. marts, og siden 19. juli har systemet kørt uden stop.

"Systemet virker upåklageligt, men det er et dynamisk system, hvor der løbende vil ske forbedringer, så helt færdige bliver vi nok aldrig," siger vicepolitiinspektøren.

Der arbejdes således stadig på højtryk med de sidste detaljer, som eksempelvis det GPS-system, der skal gøre det muligt at følge flåden af køretøjer på skærmen. En funktion, der skal være færdig inden IOC-konferencen, der afvikles i oktober.


500

Der har været stor lydhørhed overfor brugernes behov og ønsker. Foto: Nicolai Devantier

Brugerne i centrum

Brugernes behov er i stort omfang blevet tilgodeset i hardware-løsningen.

Et eksempel på det er de højtalere, der benyttes til at afspille de digitale og komprimerede radio- og telefonsamtaler, som de enkelte betjente bruger i deres kommunikation. Det er specialdesignede enheder, der kan afspille den komprimerede lyd, så den er tydelig omkring arbejdsstationen, men ikke generer i resten af rummet.

"Vi har derudover et permanent krav om, at det skal gøres billigt," fortæller Gert Clemmensen.

"Der har dog været lydhørhed overfor behovene, og har der været et operativt formål med teknologien, så er det ikke blevet sparet," siger han.

Hovedstadens politi er i øjeblikke den eneste politikreds, der anvender HS2. Systemet er bygget til at kunne varetage opgaverne i hele Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere