Artikel top billede

Direktører: Sådan kommer vi igennem krisen

Direktørerne i over 300 af Danmarks største it-virksomheder giver gode råd til, hvordan man tackler krisen. Eksperter og topledere fortæller om nye prioriteter i hverdagen.

Krisen har ændret toplederens daglige prioritering af opgaver, fortæller en række direktører og eksperter.
Karen Nielsen er administrerende direktør for SAP Nordic og Baltikum med 520 ansatte under sig.

"Kommunikationen med medarbejderne er blevet utrolig vigtig både via nyhedsbreve og fysisk," siger hun.

Hun forklarer, at der meget hurtigt opstår usikkerhed blandt medarbejderne.

"I denne tid dannes der hurtigt rygter om afskedigelser og andet. For medarbejderne læser jo i pressen om fyringer mange steder," siger hun.

Derfor er det vigtigt at skabe klarhed over, hvilke planer virksomheden og ledelsen har, og hvilke ting man diskuterer, mener hun.

Et andet element, hun personligt prioriterer højere end tidligere, er at besøge kunder. Ikke for at beskytte SAP mod konkurrenter, men for at undersøge, om SAP kan gøre noget for at skabe besparelser hos kunden, forklarer Karen Nielsen.

"Tidligere blev der ikke brugt helt så meget tid på det, men snarere på, hvordan man kunne skabe mere omsætning hos kunden og snak om kundens visioner," siger Karen Nielsen.

Selv om arbejdsmængden samlet set er gået i vejret for toplederne i krisen, vurderer Karen Nielsen, er der også elementer, der bliver brugt mindre tid på i dag.

For Karen Nielsens vedkommende drejer det sig om store planer for fremtiden, som for eksempel helt nye produkter på nye markeder. Hos SAP har man en femårsplan for den slags, der altså for tiden ikke bliver nusset meget om.

Microsoft i sommerhus

Også Microsofts administrerende direktør Jørgen Bardenfleth peger på kommunikation, som den vigtigste toplederopgave i krisetider.

"Hold en tæt dialog med dine medarbejdere, både ved personlige samtaler og på de ugentlige og månedlige opdateringsmøder," lyder hans råd.

Han peger på, at det gælder om at forklare, så alle kan forstå det, hvad virksomheden eller den offentlige institutions plan er for at håndtere recessionen, hvordan målene er ændret og hvad det kommer til at betyde for afdelingen.

"Tal om usikkerhed, frygt for at miste arbejde, hvad den enkelte kan gøre, og så videre," siger Jørgen Bardenfleth.
Toplederen nævner også dialogen med eksterne aktører som en prioritet.

"Skab en mere konstruktiv dialog med leverandørerne. Inviter dem lidt tættere på problemstillingerne og giv dem udfordringen med at komme med løsninger," siger han.

Jørgen Bardenfleth forklarer, at det naturligvis er ok at bede leverandørerne om at komme med lavere priser på nuværende ydelser, men ingen kan spare sig ud af denne krise alene.

Derfor lyder hans råd, at man skal være villig til at satse mere og være tættere på leverandøren og kræve noget mere af dem, der vil og kan.

På en anden front skal cheferne i it-virksomhederne så at sige tage deres egen medicin. It kan skabe effektivitetsforbedringer for både kunderne og it-virksomhederne.

"Rejs noget mindre og anvend teknologi som videomøder i stedet. Gå forrest, skab interesse og bevis, at ny teknologi kan give bedre processer og større effektivitet," siger Jørgen Bardenfleth.

Til sidst advarer han mod at skære i medarbejderudvikling. Skær i stedet i fryns, der kan gøres på en anden måde.

"Inviter medarbejderne til afdelingskomsammen i et af jeres sommerhuse og sov på gulvet, i stedet for det gængse konferencested. Det bliver en anderledes fed oplevelse, hvor i garanteret kommer lidt tættere på hinanden," siger han.

It-lederens DNA

Også Deloitte har spurgt danske direktører om, hvilket fokus lederen skal have i krisetider. Svaret fra over 300 it-direktører er, at de gode samarbejdsrelationer til medarbejderne er alfa og omega. Mens empati og det at træffe de rette beslutninger kommer lige efter.

Ser man på den krise, vi står midt i, vil toplederens opgave med at styre vækst og indtjening være topprioritet. Kort sagt skal toplederen mere end nogensinde følge udviklingen på top- og bundlinje intenst.

På andenpladsen peger de over 300 it-direktører på, at det at tiltrække og fastholde medarbejdere, skabe holdånd og motivere er det vigtigste.

På fjerdepladsen, lige efter at finde den rette strategi for virksomheden, peger direktørerne på at delegere opgaver og ansvar. Det er et væsentligt fokuspunkt i krisetider, så toplederen ikke går ned, vurderer partner og leder af Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele, Kim Gerner.

"Selv om krisetider stiller store krav til CEO'ens aktive involvering, er det vigtigt at holde hovedet oven vande. Min erfaring viser, at her kommer delegering ind som et afgørende og ofte livsvigtigt element, hvis ikke CEO'en skal risikere at drukne i detailopgaver," siger Kim Gerner.

Kim Gerner peger desuden på at det gælder om at fokusere på virksomhedens kernekompetencer og sætte sig realistiske mål.

"Ved at sikre dig et forspring i forhold til dine konkurrenter opnår du bedre priser end dem, og fokuseringen sikrer samtidig, at du ikke bruger flere udviklingsomkostninger end absolut nødvendigt," siger han.

Han peger desuden på, at omkostningerne skal styres tæt.

"Sørg for, at perioderegnskaberne giver dig løbende og relevant økonomisk opfølgning, så du ser eventuelle faretegn i tide," siger Kim Gerner.

Dygtige medarbejdere er guld værd

Selv i en tid, hvor det i forhold til de sidste år trods alt er lettere at finde de rette medarbejdere, kræver området fokus.

"Hold fokus på dine dygtigste medarbejdere. De er guld værd," siger Kim Gerner.

Han henviser til, at størstedelen af de dygtigste it-virksomheder i årets top 100-undersøgelse tillægger kvalificerede medarbejdere den mest positive indflydelse for virksomhedens udvikling mod kun en ud af tyve for branchen som helhed.

"Et klart vidnesbyrd om, at virksomhederne ikke må miste fokus på medarbejderne i svære tider. Det er netop nu, det er afgørende at finde og fastholde de kvalificerede - og det er blandt andet her, din virksomhed kan differentiere sig i forhold til de næstbedste," siger Kim Gerner.

Endelig peger han også på kundeservice.

"En gammel dyd, der får en renæssance," siger Kim Gerner.

Noget så gammeldags som god kundeservice kan differentiere din virksomhed. Banalt?

"Ja, men så godt som en femtedel af de dygtigste it-virksomheder anfører eksplicit, at netop god kundeservice er den faktor, der har haft størst positiv indflydelse på deres virksomhed de seneste par år, forklarer Kim Gerner.

"Måske er servicen trukket lidt i baggrunden i de seneste hektiske år? En lavt hængende frugt, som jeg mener fortjener stor fokus - og netop nu har virksomhederne også ressourcerne og tiden til at fokusere på den del," siger Kim Gerner.

Ledelsesekspert og professor Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Århus er enig i mange af rådene.
Han pointerer dog, at direktørerne i undersøgelsen, efter hans mening, udtrykker sig noget defensivt.

"Jeg synes, de overser det at tænke visionært, skabe forretningsmæssige muligheder i tiden efter finanskrisen og føre an," siger Anders Drejer.

Han siger, at øvelsen nu går ud på at tænke langsigtet og agere kortsigtet.

"For det er også vigtigt nu at tænke strategisk," siger Anders Drejer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere