Computerworld News Service: Adobe køber det børsnoterede web-analyseselskab Omniture for en samlet pris på 9,2 milliarder kroner i hårde kontanter.
Prisen for det amerikanske selskab er dermed blevet fastsat til 109,5 kroner per aktie, hvilket er 45 procent mere end den gennemsnitlige aktiekus for Omniture i de seneste 30 dage med handel på børsen, meddeler Adobe.
Omniture købte i begyndelsen af 2007 det danske webanalyse-firma, Instadia.
Webanalyse direkte på bordet
Adobe - der er kendt for multimedie-design, webudvikling og dokument-software som eksempelvis Flash, Dreamweaver og Acrobat - meddeler, at købet vil gøre det muligt for selskabet at tilføje webanalyse og optimerings-værktøjer direkte ind i dets produkter.
Det vil gøre det muligt for designere, udviklere og marketingfolk, der i dag anvender Adobe-programmer, at strømline og effektivere de måder, hvorpå de udvikler og anvender indhold og applikationer.
Hermed kan man få mere ud af sine digitale medier, hedder det.
Omniture vil blive optaget i Adobe-familien som en ny og selvstændig forretningsenhed. Omnitures nuværende koncernchef, Josh James, fortsætter som chef for Omniture-divisionen.