Computerworld News Service: Et stor nedbrud har betydet, at Googles Gmail-tjeneste i går var utilgængelig for de fleste brugere kloden over i næsten to timer.
Både private, organisationer, virksomheder og deres ansatte, der er afhængige af Gmail som mail-system, blev ramt.
Google erkender, at Gmail har været ramt af et omfattende globalt kollaps kort tid før klokken 16:00 tirsdag amerikansk tid (klokken 22 dansk tid).
Ifølge Google var problemet løst omkring klokken 17:40 amerikansk tid, hedder det i et indlæg på Google Apps Status Dashboard, hvor Google fremlægger informationer om sine online-tjenester som Gmail, Calendar, Talk, Docs og lignende.
En time og 45 minutter
Tirsdagens nedbrud varede officielt en time og 45 minutter.
"I den periode kunne brugerne fortsat sende og modtage email ved at anvende POP og IMAP," lyder det fra en Google-talsmand.
Google undersøger nu årsagen til nedbruddet og håber at kunne fremlægge årsagerne inden længe, lyder det fra chef-ingeniør David Besbris i et blog-indlæg.
Nedbruddet kommer i kølvandet på et mindre nedbrud, der ramte Gmail mandag og som angiveligt først blev løst ud på tirsdag formiddag.
Blandt de mest populære
Gmail er en af verdens mest populære webmail-tjenester - både når det gælder private og som komponent i Apps, der er udviklet specielt til organisationer og uddannelses-institutioner.
I det lys får ethvert Gmail-nedbrud omgående globale konsekvenser - især for virksomheder, der anvender Gmail til deres forretnings-kommunikation.
Google har tidligere oplyst, at selskabet leverer Gmail-tjenesten til alle typer brugere på den samme infrastruktur. Det betyder, at nedbrud med det samme rammer alle typer brugere.
Bør adskille private og kommercielle tjenester
Gartner-analytiker Matt Cain mener, at man godt kan pege fingre af Google i dette tilfælde.
"Den kritiske opgave for Google er at adskille kommerciel Gmail-trafik fra forbruger-trafikken," siger han.
"Google må bevise, at den private brug ikke hænger sammen med de kommercielle tjenester, og at de kommercielle tjenester har en oppetid på mindst 99,9 procent, hvilket er standard for de fleste kommercielle email-tjenester," siger Matt Cain.
Brugere af rå-udgaven af Gmail betaler intet for brugen, mens Google opkræver 50 dollar per bruger per år for Premier-versionen af Apps.
Apps Premier-ordningen garanterer en oppetid på 99,9 procent for Gmail og andre komponenter.