Socialdemokraternes udspil om mere støtte til den danske computerspilbranche og -miljøer, får ikke mediepolitisk ordfører Ellen Trane Nørby fra regeringspartiet Venstre til at tabe underkæben af begejstring.
"Vi prioriterer allerede computerspil højt, og spil er en af de oplevelseszoner, som vi satser på sammen med blandt andet filmbranchen og madkultur," siger hun.
Politisk overbud
Hun pointerer, at støtten til computerspilbranchen allerede er markant, selv om den ligger meget lavere end eksempelvis den danske filmbranche, som spil-industrien ofte bliver sammenlignet med.
"Det kan godt være, at filmbranchen får flere støttepenge, men der er også tale om dansksprogede film. Derfor er det lidt svært at sammenligne de to brancher direkte," forklarer Ellen Trane Nørby til Computerworld.
Samtidig understreger hun, at de to brancher har samme vilkår, når det kommer til opstartskapital og høje udviklingsomkostninger i forhold til den risiko, som film- og spilselskaberne påtager sig, inden de kan komme ud og sælge varen.
"Men vi skal jo også finansiere de penge, som det kræver. Og Socialdemokraternes forslag lyder lidt som overbudspolitik for tiltag, der oven i købet ikke indeholder nye idéer," siger Ellen Trane Nørby, som "vil holde et skarpt øje" med computerspilsbranchen, som har meget svært ved at klare sig selv uden offentlig støtte.
K spiller med
Venstres regeringspartner, De Konservative, ser positivt på udspillet fra Socialdemokraterne.
"Der er flere dele i forslaget, som vi gerne vil bakke op omkring. Især delen om at skyde flere penge ind i Vækstfonden til investeringer i spil lyder absolut fornuftigt," siger den konservative medieordfører Henriette Kjær.
Hun vil ikke lægge sig fast på, hvor meget spilindustrien skal have at gøre godt med fra det offentlige.
Men det er i følge Henriette Kjær absolut nødvendigt at være med til at løbe spil-branchen i gang som en del af en fuldstændig uopdyrket oplevelsesøkonomi.
"Beløbene kan vi altid diskutere, men vi skal gøre en indsats for at hjælpe spilbranchen," siger Henriette Kjær til Computerworld.
Hjælp til selvhjælp
Den konservative medieordfører understreger samtidig, at den danske spil-industri ville hjælpe sig selv, hvis den via investorer kunne fremvise flere kassesucceser som eksempelvis I/O's Hitman.
"Internationale succeser vil alt andet lige gøre det noget nemmere for politikere og befolkningen at forstå potentialet i spil-branchen," lyder det fra Henriette Kjær.