Selvom de ikke bryder sig om det hos IBM eller Interxion, så er det alligevel værd at markere, at der er gået godt et år siden de meget synlige nedbrud, der i april og maj sidste år stoppede forsyningen af databehandling hos en række store danske virksomheder.
Hos IBM var det en switch, der var årsag til, at kunder som A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank og Københavns Kommune var efterladt uden data i syv timer. Og hos Interxion var overspænding i en switch grunden til en brand, der satte det topmoderne colocation center ud af drift.
Efter IBM's sorte onsdag i april 2008 opfordrede vi her på lederplads til at nedsætte en form for digital havarikommission, der kan analysere store nedbrud og videregive den nødvendige læring.
For selvom vi har være forskånet for store og meget synlige nedbrud det seneste år, så har der været en række mindre nedbrud.
Og der kommer flere af de store nedbrud. Fordi alt det, der kan gå galt, det går galt, uanset om it-løsningerne er outsourcet eller ej.
IBM og Interxion har brugt mere end 600 millioner kroner på at sikre sig mod datatab. Og alt andet lige må det være langt mere sikkert at placere sine data i store centre end et lille lokalt datacenter, fordi det store datacenter har stordriftsfordele også på sikkerhed.
Alligevel er der grund til at holde øjnene vidt åbne og være klar over, at alene vores afhængighed af data og databehandling øger sårbarheden ved nedbrud.
Derfor er læren fra uheldene helt afgørende. Men ingen af de mange offentlige organer for it-sikkerhed, digitalisering eller bredbåndsanvendelse har foreløbig adresseret den problemstilling.
Find den rigtige model
Omvendt er der heller ingen grund til, at hverken store eller små virksomheder eller organisationer holder sig tilbage. Som IDC-direktør Per Andersen udtrykker det, så kan det for mange virksomheder ikke betale sig at lade være med at outsource hele eller dele af deres it-infrastruktur.
Men både for små og store virksomheder og organisationer gælder det om at klæde sig bedst muligt på i arbejdet med outsourcing. Virksomheden og leverandøren skal kigge hinanden dybt i øjnene og finde frem til en governance-model for, hvordan de to parter håndterer samarbejdet.
"Når man specificerer kontrakten, er det meget vigtigt, at man selv er i kontrol - især hvis man har flere leverandører." Sådan lyder rådet fra Peter Schleidt, der er it-direktør i Danske Bank.
"Kontrollen opnås ved at udpege interne outsourcing-medarbejdere, kræve en løbende rapportering og udforme en god governance-model, så man ved, at der hele tiden er styr på tingene. Det er jo ikke godt nok, hvis der står i kontrakten, at oppetiden skal ligge på et bestemt timeantal, og så det hele reelt ramler ned om ørerne hos leverandøren."
"I det nuværende datacenter er det dybest set vores konfiguration, som IBM drifter. Og det gælder jo også for andre firmaer og vores konkurrenter, hvilket betyder, at hverken IBM eller vi som kunder opnår de helt store synergieffekter.
I cloud'en kan vi alle sammen definere, hvordan det hele skal se ud og fungere med meget små forskelle, hvilket alt andet lige vil give driftsbesparelser for alle," siger Peter Schleidt om cloud computing som den næste store outsourcingstrend.
Vi lader billedet stå og spørger: Hvad venter I på?
Læs mere: Kræver det nerver af stål at outsource datacenteret?