Artikel top billede

Computerworld tegner det første personlige portræt af brødrene Lars (tv.) og Jens Eilstrup Rasmussen (th.), som voksede op i Taastrup og er hovedarkitekterne bag Goggle Maps og det nye kommunikationsværktøj Wave. Foto: Google.com

Mød de danske brødre bag Google Maps og Wave

Portræt: Hovedarkitekterne bag Googles nye Wave er brødrene Jens og Lars Eilstrup Rasmussen. Sammen var de også hovedarkitekter på Google Maps. Hvor kommer de fra? Og hvad er det, de kan?

Det er egentligt utroligt, at vi ikke har hørt historien om brødrene Rasmussen før. Især fordi de står bag en af Googles største succeser til dato: Google Maps.

Faktisk blev de første spadestik til Google Maps taget i halvfemsernes Danmark, hvor Jens Eilstrup Rasmussen foreslog sin daværende arbejdsgiver, Datacentralen Geodata, at lægge deres kortapplikation op på nettet i stedet for at have det som en applikation på computeren.

Men Geodata gjorde ikke noget ved den idé, som Jens var kommet med. Jens' morbror, tegneren Ivar Gjørup, mener i dag, at Danmark simpelthen var for lille til Jens' ide. Jens måtte ud i den store verden.

Jens drog til USA i 1998, og da han kom tilbage til Danmark i 2001, kunne han fremvise en tidlig version af en korttjeneste for sin onkel i Århus. Den havde alle de træk, som er grundlæggende for Google Maps.

Paradigmeskift i landkort

Forinden havde Jens haft en længere diskussion med sin morbror om, at selve grundideen for landkort ikke havde ændret sig, siden dets tidligste udformning i det klassiske Athen.

De eksisterende elektroniske kort havde ikke formået at udnytte de teknologiske landvindinger, der var opstået med computeren.

Det var altså ikke brugeren, der var i centrum, men selve kortet, som man kender det fra alverdens klasseværelser.

I vores del af verden er Europa i midten af verdenskortet, i USA er det det amerikanske kontinent, der er i centrum. Det verdensbillede skulle komme til at ændre sig med Google Maps.

For i 2002 begyndte den dengang 36-årige Jens Eilstrup Rasmussen og hans to år yngre bror, Lars, arbejdet i deres selskab Where 2 Technologies, og i 2005 kunne de fremvise Google Maps for verdens øjne. En korttjeneste hvor selve kortet ikke er et fast objekt, men ændrer sig efter, hvordan brugeren trækker og zoomer i det.

Den digitale udvikling gav muligheden for et paradigmeskifte i den statiske måde, som mennesket opfatter verden på, og det har de brødrene fra københavnerforstaden Taastrup forstået at udnytte.

Den kreative familie

At det lige var Jens og Lars Rasmussen, der skulle revolutionere den måde, vi tænker på, er ikke helt tilfældigt. For kreativitet, åbenhed og nytænkning ligger i blodet.

Deres far var journalist Per Eilstrup Rasmussen, der i halvfjerdserne skrev en lang række artikler omkring atomkraft. Det skabte så meget røre i andedammen, at de danske politikere udsatte og siden opgav deres tanker om at indføre atomkraft i Danmark.

Samtidig rettede Per Eilstrup blikket mod den spirende innovation indenfor vindteknologi med tv-indslag, hvor sønnen Lars og hans klassekammerater i 9.c var statister på udsendelser i DR om vindkraft i de tidlige 80'er.

Moderen, Gitte Gjørup, der er tvillingesøster til Ivar Gjørup, er socialrådgiver med et hjerte, der brænder for børn og unges trivsel. Hun besluttede tidligt, at Jens og Lars ikke skulle opdrages med kæft, trit og retning og satte drengene i en børnehave, der var stærkt inspireret af Montessori-tankegangen, hvor kreativitet er i centrum.

Programmerede i niende klasse

Der blev altså ikke sat grænser for kreativiteten hos de to drenge i halvfjerdsernes Taastrup, hvor de begge gik på Grønhøjskolen.

"Lars var en utrolig begavelse. Han var simpelthen dygtig i alle fag. Men samtidig var han ingen nørd. Han var utrolig vellidt blandt sine klassekammerater og havde en naturlig autoritet over sig," fortæller Ellen Kjærgaard, som var Lars' klasselærer gennem ni år.

Der er ikke tvivl om, at Lars nød godt af sine kammeraters respekt og velvilje. I femte klasse brugte han mange frikvarterer på at brodere espadrillo-sko til sin lærer.

"Alt, hvad Lars gjorde, var med stor selvsikkerhed og seriøsitet. Der var ingen, der syntes, at Lars' broderi var mærkeligt. Klassekammeraterne var alle meget begejstrede for de foretagender, som Lars havde gang i," husker Ellen Kjærgaard.

I 9. klasse stod Lars bag et projekt, der vakte stor begejstring: Et digitalt billedbehandlingsprogram, der nøje kunne kopiere moderens underskrift.

"Jeg sad i skolebestyrelsen dengang, så det var yderst morsomt, for Lars at kunne kopiere min underskrift," fortæller Gitte Gjørup.

Skæve begavelser

Efter gymnasietiden på henholdsvis Høje-Taastrup Amtsgymasium og det nu nedlagte Statsgymnasiet Schneekloths Skole valgte både Jens og Lars at begynde på Aarhus Universitet.

De fik begge deres gang på institut for matematik, men var alligevel ikke helt væk fra familien.

De boede nemlig tæt på morbror Ivar, hans kone, Gunvor Øye og deres tre børn.

Det huskes som gode år. Ivar havde tit lange filosofiske diskussioner med Jens, der ledte til interessante ideer og en masse nytænkning både inden for datalogi, filosofi og humor.

"Vi har nogle skæve begavelser i familien, der ikke er bange for at sammensætte eksisterende ting på en helt ny måde. Det er jo også det, der er det essentielle i humoren. At sammensætte noget eksisterende, så det giver en hel ny mening," fortæller Ivar Gjørup, der efter 25 år afsluttede sin tegneserie Egoland i de samme dage, som det nye Google Wave blev lanceret.

Netop Google Wave sammensætter eksisterende elementer på en helt ny måde.

I stedet for at tænke kommunikation ud fra eksisterende forestillinger fra før internettet og computerens tid, forsøger den nye Google-tjeneste ifølge de to hovedarkitekter at lave en kommunikationsløsning, der udnytter alle de teknologiske landvindinger, der har fundet sted, siden den digitale tidsalder startede.

"To af de mest banebrydende succeser inden for digital kommunikation, nemlig e-mail og chat, blev opfundet i 60'erne. Siden da er det væltet ind med nye kommunikationsformer. Med Google Wave starter vi fra scratch med en helt ny måde at kommunikere på," sagde Lars Rasmussen i forbindelse med lanceringen af Google Wave.

Det umage brødrepar

Lars valgte i 1990 at forsætte sine studier på Edinburgh University hos den skotske forsker, Alistair Sinclair.

Her færdiggjorde han sit studium, men Alistair Sinclair blev så begejstret for den unge dansker, at Lars kom med til Californien, da Alistair Sinclair fik tilbudt en undervisningsstilling på Berkeley-universitetet i 1994.

Her fik Lars sin ph.d. og dannede sig hurtigt et netværk bestående af nogle af de mest talentfulde unge mennesker fra hele verden. De var ligesom Lars rejst til Berkeley og det nærliggende prestigefulde universitet Stanford.

Igennem sit ph.d.-arbejde blev Lars knyttet til it-virksomheden Digital Fountain.

Virksomheden startede i 1998, og storebror Jens sluttede sig til kort efter, at den var startet. Netop brødrenes makkerskab er interessant, for deres egenskaberne komplementerer hinanden, mener deres morbror Ivar.

"Mens Lars er den udadvendte og kan lide at befinde sig på en scene, er Jens mere indadvendt og filosofisk. Jens får de fleste ideer, mens Lars er førende, når de skal sælges til andre og implementeres," fortæller Ivar Gjørup.

"De er to meget forskellige temperamenter, men når familien er samlet, er der ingen forskel på dem - der holder ingen af dem sig tilbage. Vi er en del, der godt kan lide at fortælle historier i familien."

Det er tydeligt at se rollefordelingen hos de to brødre i demonstrationsvideoen til Google Wave.

Hele videoen varer over en time, og Lars er på lige fra start og befinder sig tilsyneladende rigtig godt foran de godt 4.000 tilhørere. På et tidspunkt, da nettet bryder ned, tager han en lille dans på scenen for at underholde det store publikum.

Omvendt er Jens blot to minutter på den store scene, og det ser ikke ud, som om han kan lide al den opmærksomhed på trods af, at grundideen bag projektet sådan set er hans.

"Efter at vi havde lavet Google Maps, tænkte vi på, hvad vi så skulle lave. Som altid kom Jens med svaret: kommunikation. Han pointerede, at de to mest spektakulære succeser i digital kommunikation var e-post og instant messaging, der begge blev designet efter ud fra de teknologiske muligheder, der var til rådighed i 60'erne. Jens foreslog en ny kommunikationsmodel, der tog højde for alle de nye kommunikationsplatforme, der har været udviklet siden. Såsom blogs, wiki'er, samarbejdsdokumenter og lignende," skriver Lars Rasmussen på Googles officielle blog.

Ying og Yang - og Google

Trods forskellighederne har de to brødre haft utrolig stor gavn af hinanden og suppleret hinanden i en fantastisk grad.

"Den ene kunne ikke have gjort det uden den anden. Mens Lars har været den observerende, har Jens været den eksperimenterende," fortæller moderen Gitte Gjørup.

"Lars havde allerede som lille en fantastisk evne til at finde ud af konsekvenserne af sine handlinger. Han iagttager den eksisterende verden og forstår den. Han ville for eksempel aldrig falde ned af en trappe som lille. Jens derimod har været den kreative og eksperimenterende. Modsat sin bror ville Jens forsøge at falde ned af trappen bare for at se, hvad der ville ske."

Eget firma og kontakt til Google

Selvom brødrene producerede en række nye tjenester i Digital Fountain, var det noget sværere at få solgt disse tjenester.

Virksomheden havde brændt 45 millioner dollars af, og da it-boblen brast i 2000, var det svært at rejse ny kapital i virksomheden.

Det betød, at Digital Fountain måtte reducere sine udgifter ganske kraftigt.

Krakket gav dog de to brødre energi til at starte deres egen virksomhed. Lars slog sig ned i Australien sammen med sin cubanske kone, Yarima, og grundlagde Where 2 Technologies sammen med sin bror. Virksomheden byggede på Jens' gamle idé om et kort, der målrettede sig brugeren.

I de år var pengene dog små, og Jens flyttede hjem til Danmark.

Lars fik hyret to australiere og sammen med Jens i Danmark, sled og slæbte de med at lave et overbevisende produkt.

Det var et kapløb med tiden, for kapitalen var knap, men brødrene fik i efteråret 2003 kontakt med Google og efter et enkelt møde var Google så imponeret af korttjenesten, at de besluttede sig for at købe selskabet.

Gennem 2004 oparbejdede de mængden af kortdata således, at det ved præsentationen i februar 2005 med det samme kunne omfatte hele USA, Canada og næsten hele England. Hurtigt efter kom det meste af Europa med, og i dag er næsten alle afkroge af verden dækket.

Danskernes enestående position

Siden lanceringen af Google Maps i 2005 har de to brødre haft en enestående position i den amerikanske virksomhed. De har fået tid og ro til at udvikle på de projekter, som de finder spændende. Og i slutningen af maj 2009 kunne de løfte sløret for deres nye projekt Google Wave.

Selvom brødrene i dag befinder sig på hvert sit kontinent, Lars i Australien og Jens i Amerika, så er kontakten mellem dem og med resten af familien stadig tæt.

Hvert år samles de til jul og udveksler erfaringer og historier fra året der gik, og næsten årligt holder brødrene et par dages ferie i familiesommerhuset ved Jammerland Bugt syd for Kalundborg. Her møder de deres farbror, journalist Knud Eilstrup, der kærligt siger om sine nevøer:

"De er jo stadig bare de her to unge drenge for mig."

Det hænder, at familiemedlemmer besøger brødrene i det store udland. Når det sker, er de to brødre yderst gavmilde med at få familien til at føle sig godt tilpas. Det skete for eksempel, da to kusiner besøgte Jens i San Francisco. Her fik de to danske piger blandt andet lov til at låne den grå Ferrari.

Samme gæstfrihed oplevede kusinerne, da de rejste til Australien i fem måneder. Der holdt de nytår på Lars' lystbåd i Sydney havn. Lars' kone, der er danselærerinde, tog de danske piger under sine vinger for at lære dem at danse til cubanske rytmer, og Lars og konen Yarima tog pigerne med på nogle af Sydneys bedste restauranter.

Læs også:
Taastrup-brødrenes Google-værker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere