Artikel top billede

Analytikere: Så god er Microsofts Bing-søgemaskine

Microsofts nye søgemaskine Bing er ikke nogen revolution, mener analytikere. Men Bing bringer Microsoft på omgangshøjde med konkurrenterne.

Computerworld News Service: Microsofts ny søgemaskine, Bing, vil hjælpe Microsoft til at vinde en større markedsandel fra Google og har funktioner, so, brugerne vil synes er praktiske.

Bing vil dog på ingen måde med et trylleslag rette op på Microsoft dårlige position på søgemarkedet, mener analytikere.

Som forventet løftede Microsoft torsdag sløret for en udvidet søgemaskine med et nyt brand, som promoveres som en "beslutningsmaskine," der sigter efter at hjælpe folk til at organisere søgeinformation bedre og til hurtigere at finde, hvad de søger.

For at hjælpe brugerne til hurtigere at finde information rangerer Bings algoritmer søgeresultaterne ud fra et relevans-kriterie, der bliver fastlagt efter, hvor relevant søgeresultaterne har været for andre brugere.

Grænsefladen organiserer resultaterne i underkategorier afhængig af søgetermen, så folk hurtigt kan finde den næste bid information, der er sandsynlighed for, at de leder efter.

Vil de migrere i hobetal?

Selvom nogle af disse funktioner giver bedre søgeresultater end Google i en direkte sammenligning, så er det ikke en forandring, der er drastisk nok til at få folk til at migrere i hobetal, siger Greg Sterling, som er søgeanalytiker hos Sterling Market Intelligence.

"Det er et godt første skridt, men det kommer ikke til dramatisk at ændre markedet, som det ser ud i dag, og det forstår Microsoft godt," siger han.

"Microsoft ser ikke dette som slutresultatet, men som en ny begyndelse. Jeg tror, at Microsoft kan gøre nogle interessante ting for at videreudvikle disse funktioner," siger Greg Sterling.

Det kan godt være, at Bing ikke vil stjæle mange markedsandele fra Google, men ifølge Greg Sterling kan Bing nemt lokke brugere væk fra søgemaskiner som AOL, Ask.com og muligvis Yahoo, selv om Microsoft og Yahoo fortsater ved at indgå en eller anden søgeaftale med Yahoo, hvilket selvfølgelig ville ændre konkurrence-landskabet.

Ingen wow! - hvor er semantisk søgning?[/

Analytiker hos Gartner Allen Weiner mener, at Bing ikke repræsenterer nogen radikalt ny tilgang til at søge på nettet.

"Jeg kan ikke se noget, hvor man kan sige 'wow, det kan jeg ikke på Google eller Yahoo'," siger han.

Tre områder, som Weiner for eksempel mener, repræsenterer fremtidens søgning - data-visualisering, semantisk søgning og søgning i multimedier - er ikke til stede i Bing, som den blev lanceret i torsdags.

Heller ingen af de andre store søgemaskiner har været i stand til at tackle disse områder, men det bærer den vej.

De nye ting i Bing kan dog gøre det muligt for Microsoft at indhente konkurrenterne i forhold til funktionalitet, siger Allen Weiner.

"Det er en markant forbedring i forhold til Live Search," siger han.

"Der er gjort meget for at gøre brugergrænsefladen mere brugbar og renere i udtrykket, og der er gjort meget med algoritmerne for at få søgeresultaterne på linje med konkurrenterne i de fleste søgninger," siger han.

Navnet, som har været et stort debatemne, skiller sig også ud. En insider fortæller, at Microsoft valgte navnet, fordi "Bing" er den lyd, det giver, når man finder noget, man leder efter.

Under en tale ved konferencen D7, hvor Microsoft lancerede Bing, fortæller Microsofts koncernchef, Steve Ballmer, at dette navn blev valgt, fordi det er kort, fungerer for et globalt publikum og ikke har nogen negative konnotationer.

Ligegyldig hvad årsagerne er, mener Weiner, at Microsoft i Bing har et brand, der - til forskel for de tidligere brands MSN og Live Search - "er salgbar og ligger godt på tungen," og som er let genkendeligt men ikke bundet til Microsoft-brandet.

"Microsoft har skabt sig en niche, ligesom de gjorde med Xbox;" siger han.

Nu vil tiden vise, hvor godt det går for Bing efter dens officielle debut.

I mellemtiden fortsætter Google ikke blot med at tilføje nye funktioner til sin egen søgemaskine men lancerer også nye online-applikationer.

I torsdags lancerede virksomheden et ambitiøst produkt ved navn Wave, som kombinerer e-mail, instant messaging, blogging, multimediehåndtering, wiki og deling af dokumenter.

"Google minder fortsat verden om, at virksomheden bruger meget tid og mange penge på at bestemme søgningens fremtid," fremhæver Sterling. "Man kan på ingen måde sige, at selskabet står stille."

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer