Computerworld News Service: Microsofts ny søgemaskine, Bing, vil hjælpe Microsoft til at vinde en større markedsandel fra Google og har funktioner, so, brugerne vil synes er praktiske.
Bing vil dog på ingen måde med et trylleslag rette op på Microsoft dårlige position på søgemarkedet, mener analytikere.
Som forventet løftede Microsoft torsdag sløret for en udvidet søgemaskine med et nyt brand, som promoveres som en "beslutningsmaskine," der sigter efter at hjælpe folk til at organisere søgeinformation bedre og til hurtigere at finde, hvad de søger.
For at hjælpe brugerne til hurtigere at finde information rangerer Bings algoritmer søgeresultaterne ud fra et relevans-kriterie, der bliver fastlagt efter, hvor relevant søgeresultaterne har været for andre brugere.
Grænsefladen organiserer resultaterne i underkategorier afhængig af søgetermen, så folk hurtigt kan finde den næste bid information, der er sandsynlighed for, at de leder efter.
Vil de migrere i hobetal?
Selvom nogle af disse funktioner giver bedre søgeresultater end Google i en direkte sammenligning, så er det ikke en forandring, der er drastisk nok til at få folk til at migrere i hobetal, siger Greg Sterling, som er søgeanalytiker hos Sterling Market Intelligence.
"Det er et godt første skridt, men det kommer ikke til dramatisk at ændre markedet, som det ser ud i dag, og det forstår Microsoft godt," siger han.
"Microsoft ser ikke dette som slutresultatet, men som en ny begyndelse. Jeg tror, at Microsoft kan gøre nogle interessante ting for at videreudvikle disse funktioner," siger Greg Sterling.
Det kan godt være, at Bing ikke vil stjæle mange markedsandele fra Google, men ifølge Greg Sterling kan Bing nemt lokke brugere væk fra søgemaskiner som AOL, Ask.com og muligvis Yahoo, selv om Microsoft og Yahoo fortsater ved at indgå en eller anden søgeaftale med Yahoo, hvilket selvfølgelig ville ændre konkurrence-landskabet.
Ingen wow! - hvor er semantisk søgning?[/
Analytiker hos Gartner Allen Weiner mener, at Bing ikke repræsenterer nogen radikalt ny tilgang til at søge på nettet.
"Jeg kan ikke se noget, hvor man kan sige 'wow, det kan jeg ikke på Google eller Yahoo'," siger han.
Tre områder, som Weiner for eksempel mener, repræsenterer fremtidens søgning - data-visualisering, semantisk søgning og søgning i multimedier - er ikke til stede i Bing, som den blev lanceret i torsdags.
Heller ingen af de andre store søgemaskiner har været i stand til at tackle disse områder, men det bærer den vej.
De nye ting i Bing kan dog gøre det muligt for Microsoft at indhente konkurrenterne i forhold til funktionalitet, siger Allen Weiner.
"Det er en markant forbedring i forhold til Live Search," siger han.
"Der er gjort meget for at gøre brugergrænsefladen mere brugbar og renere i udtrykket, og der er gjort meget med algoritmerne for at få søgeresultaterne på linje med konkurrenterne i de fleste søgninger," siger han.
Navnet, som har været et stort debatemne, skiller sig også ud. En insider fortæller, at Microsoft valgte navnet, fordi "Bing" er den lyd, det giver, når man finder noget, man leder efter.
Under en tale ved konferencen D7, hvor Microsoft lancerede Bing, fortæller Microsofts koncernchef, Steve Ballmer, at dette navn blev valgt, fordi det er kort, fungerer for et globalt publikum og ikke har nogen negative konnotationer.
Ligegyldig hvad årsagerne er, mener Weiner, at Microsoft i Bing har et brand, der - til forskel for de tidligere brands MSN og Live Search - "er salgbar og ligger godt på tungen," og som er let genkendeligt men ikke bundet til Microsoft-brandet.
"Microsoft har skabt sig en niche, ligesom de gjorde med Xbox;" siger han.
Nu vil tiden vise, hvor godt det går for Bing efter dens officielle debut.
I mellemtiden fortsætter Google ikke blot med at tilføje nye funktioner til sin egen søgemaskine men lancerer også nye online-applikationer.
I torsdags lancerede virksomheden et ambitiøst produkt ved navn Wave, som kombinerer e-mail, instant messaging, blogging, multimediehåndtering, wiki og deling af dokumenter.
"Google minder fortsat verden om, at virksomheden bruger meget tid og mange penge på at bestemme søgningens fremtid," fremhæver Sterling. "Man kan på ingen måde sige, at selskabet står stille."
Oversat af Thomas Bøndergaard