Mandag aften kårede en enig jury Michael Steen Hansen som Årets CIO 2009.
Som direktør for it-arbejdet i Region Sjælland har han allerede demonstreret, hvordan dagens bedste it-ledere har potentialet til at blive morgendagens top-ledere.
Det handler om at bruge informationsteknologi til at skabe enestående resultater - hvad enten det er en bundlinje i verdensklasse, at sikre velfærd i et økonomisk højtudviklet samfund eller bare at redde verden i det hele taget.
Region Sjælland har omkring 17.000 ansatte. Langt hovedparten i en af de mest velfærdskritiske sektorer: sygehusene.
Michael Steen Hansen blev hentet til regionen fra DR, hvor han var centerchef for applikationsudvikling. Og selv om beslutningen om at centralisere regionens it var taget, da han ankom, har hans eksekvering været bemærkelsesværdig:
Ud over rent faktisk at få regionens it til at virke fra pc'er og printere til telefoniløsninger, så er det lykkedes at gennemføre en portal-løsning, som samler de kliniske it-værktøjer, som læger og sygeplejersker har brug for i hverdagen på regionens sygehuse.
En standardløsning fra en stor global leverandør - men en implementering i et af de sværeste miljøer at effektivisere og understøtte med informationsteknologi. Og dermed et forbillede for sundheds-it i Danmark.
Michael Steen Hansen har også en høj stjerne hos sine medarbejdere og chefkolleger. Han anser selv sit nære forhold til regionens direktør som afgørende for at udvikle og implementere it i regionens arbejde. Han er ikke bange for at tage ordet forretning i sin mund, selvom han arbejder med sygehuse, og har ingen berøringsangst for at arbejde sammen med de politikere, som er virksomhedens egentlige beslutningstagere.
It-cheferne har et enormt ledelsespotentiale
Med andre ord befinder Årets CIO 2009 sig som en ål i mudder, når det gælder ledelse af den region, han er ansat i.
Han skaber sig dermed de allerbedste muligheder for at anvende informationsteknologien som værktøj i arbejdet med at drive en effektiv velfærdsvirkomhed.
Turboladet og perspektivrig overbevisningskraft eller power persuation er en af it-lederens vigtigste egenskaber i fremtiden, fortalte IDC-direktør Per Andersen ved Årets CIO-konference.
Det er evnen til ikke blot at levere en service men overbevise den øvrige ledelse om, hvordan informationsteknologi kan udvikle virksomheden og redde verden. Og den evne er det stof, der gør de dygtigste it-ledere til morgendages topledere i virksomheder og samfundet.
Professionaliseringen af it-ledelse i Danmark har været eksplosiv de seneste år. I dag er governance og procesledelse helt afgørende begreber. I store it-organisationer, men i stigende grad også i mindre virksomheder, hvor innovativ og effektiv it måske kræver endnu bedre it-ledelse, fordi budgetterne er endnu strammere.
It-cheferne har et enormt ledelsespotentiale. For it-cheferne forstår og kan udvikle virksomheders og andre organisationers processer. Samtidig kan de pege på den teknologi, der kan understøtte processerne og sikre væksten i virksomheder og organisationer. Men med potentialet følger også et ansvar for at gøre noget.
Men det er helt afgørende, at it-cheferne sætter sig i spidsen for den udvikling, der kan løfte den strategiske anvendelse af it til nye højder. Første skridt er at fortælle om de mange innovative og geniale tiltag som arbejdet med it fører til i virksomheder og organisationer. Fortælle åbent, så vi kan lære af både de gode og dårlige erfaringer.