"Det er en forsikringspræmie."
Sådan siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen om Telenors køb af mobilselskabet BiBoB. Telenor, der også står bag CBB Mobil og Sonofon, ejer i forvejen det netværk, som BiBoB lejer sig ind på. Dermed er BiBoB reelt set en tjenesteudbyder af mobiltjenester - en såkaldt MVNO.
"BiBoBs kunder ligger hos Sonofon, og forretningen hos disse MVNO'er er, at bruttomarginen er ekstremt lav, og det vil sige, at formentlig omkring 80 procent af omsætningen hos BiBoB ryger til Telenor som betaling for at bruge nettet," siger Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.
Ifølge analytikeren stod dagens sælger, BiBoB-ejer Frank Rasmussen, i en forhandlingsposition, hvor han kunne presse Telenor. Der er nemlig tre andre mobilnetværk, hvor BiBoB ville kunne leje sig ind.
"Frank Rasmussen kan jo på et eller andets tidspunkt, når han mener at have en god case og den er maksimeret, tage kontakt til Telia, TDC eller 3 og spørge, om de har lyst til at købe BiBoB eller indgå en ny MVNO-aftale og flytte alle kunderne over på deres net," forklarer Poul Ernst Jessen.
Han uddyber:
"Det vil sige, at 80 procent af omsætningen i BiBoB forsvinder ud af Sonofons net og over i konkurrenternes net," siger han.
Salg har hele tiden været planen
Det er ifølge analytikeren derfor meget klart, hvorfor Telenor vælger at købe tjenesteudbyderen, som i dag har 69.000 kunder på det danske marked.
"De betaler Frank Rasmussen for, at trafikken bliver hos Sonofon," fortæller Poul Ernst Jessen.
Frank Rasmussen har tidligere solgt bredbåndsselskabet Image Scandinavia og mobilselskabet Telmore. Et salg har også hele tiden ligget i kortene denne gang, fastslår Poul Ernst Jessen.
"Jeg er overrasket over, at aftalen kom allerede nu, men før eller siden ville det være sket. Der er ingen tvivl om, at Frank Rasmussen hele tiden har villet gentage Telmore," siger analytikeren.
Dagens handel koster Telenor 93 millioner kroner.