Sms-spam koster 100 kroner stykket

Uønskede sms-beskeder straffes med en bøde på 100 kroner pr. styk. Det har Københavns Byret afgjort i en sag mod den københavnske natklub Club Renommé

Artikel top billede

Der er skrevet en bøde på 25.000 kroner til den københavnske natklub Club Renommé, der er blevet dømt for at udsende spam via mobiltelefonen.

Dommen er den første af sin art, og et tydeligt signal om hvad, man kan vente sig, hvis man spreder sms-spam.

"Det er på tide, at der bliver sat en stopper for ulovlige reklamer via mail og sms," lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der får rigtig mange klager fra spam-trætte forbrugere, og derfor er yderst tilfreds med dommen.

"Dommen sender et utvetydigt signal om, at nok er markedsføring via e-mail eller sms et billigt alternativ, men hvis man ikke sikrer sig, at modtagerne siger god for og samtykker til denne type henvendelser, kan det koste dyrt, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Danmarks Radios P1-nyheder.

100 kroner pr. sms

Natklubben har ikke kunnet fremvise nogen dokumentation for, at brugerne ønskede at modtage beskederne, som er blevet udsendt fra Club Renommé, og det har kostet.

Københavns Byret har i dommen fastslået, at en spam-sms giver afsenderen en bøde på 100 kroner pr. afsendt meddelelse.

Afgørelsen mod natklubben er desuden blevet skærpet af, at Club Renommé tidligere har ignoreret en advarsel fra Forbrugerombudsmanden. Reprimanden handlede ligeledes om ulovlige udsendelser af mails og sms'er.

Bøden gives således for to forhold mod Club Renommé

De første 20.000 kroner er udskrevet for udsendelse af 200 sms-beskeder, og de følgende 5.000 kræves for ikke at overholde den første advarsel.

Overholder man ikke loven, bliver det et meget dyrt frimærke, man frankerer sine sms'er med, konkluderer Forbrugerombudsmanden, der mener, at dommen virker afskrækkende.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S