Læs uddybende svar fra Erhvervs- og Byggestyrelsen til Computerworld
Da Danmarks befolkning i sidste uge skulle ansøge om puljepenge til deres boligrenoveringer, var der folk, der måtte vente op til fem timer på at få en kvitteringsmail fra boligforbedring.dk.
Personer med æ, ø og å i deres navn kunne slet ikke få lov til at registrere sig.
Erhvervs- og Byggestyrelsen, der står bag boligforbedringer.dk, beklager ventetider og fejl, men mener også, der er grund til at fæstne sig ved de resultater, der blev skabt på meget kort tid, fordi Folketinget og regeringen lagde stor vægt på at få ordningen i gang hurtigt efter behandling af lovforslaget i Folketinget den 2. april.
"Som bekendt skal renoveringsordningen sætte gang i en kriseramt byggesektor, hvor meldingen var, at alt var gået i stå, fordi folk ventede på ordningen for at få tilskud. Derfor besluttede vi at gå i luften straks efter påske, medmindre der var risiko for alvorlige nedbrud og tab af data," siger Henning Steensig, vicedirektør i Erhvervs- og Byggestyrelsen.
"Man kan stille spørgsmålet om internettet overhovedet er gearet til at klare denne slags store, akutte belastninger, der kommer på spidstidspunkter. Jeg tror ikke, at der er nogen systemer, der kan håndtere den spidsbelastning, som vi oplever på de tungt belastede tidspunkter."
Et spørgsmål om ressourcer
Men professor i Informatik på CBS, Mogens Kühn Pedersen, giver ikke meget for forklaringen om, at det ikke er muligt at skalere dataløsninger, der kan håndtere de spidsbelastninger, der måtte komme, når man annoncerer en først-til-mølle pulje på nettet.
"Det er et spørgsmål om ressourcer snarere end teknologien, når der kommer disse lange svartider fra styrelsen. Her har man så enten gættet forkert på den mængde brugere, der ville være på systemet, eller også har styrelsen helt bevidst valgt ikke at købe nok datakraft til at løse opgaven," siger Mogens Kühn Pedersen.
"Styrelsen kunne også have valgt at lægge begrænsninger på systemet, hvis de havde gået ud og annonceret, at folk med et bestemt postnummer kunne benytte systemet på bestemte tidspunkter. Det havde givetvis reduceret spidsbelastningen."
Læs uddybende svar fra Erhvervs- og Byggestyrelsen til Computerworld
Systemet ikke designet efter planen
Erhvervs- og Byggestyrelsen har designet systemet til at håndtere 30.000 mail og pdf-dokumenter i timen. Men allerede i de syv første minutter skulle der genereres 60.000 nye brugere og tilhørende pdf-dokumenter.
Derfor havde man besvær i de første timer fra 09 til 11 med at få mailserverne til at følge med. Systemet var designmæssigt bygget til en belastning på 25.000-40.000 mails i timen. Det betød, at der klokken 10:00 var en kø på ca. 50.000 mails. Køen blev så afviklet ved middagstid.
Udover den kø, så blev Erhvervs- og Byggestyrelsens mails af nogle mailudbydere tolket som spammail på grund af de mange mails, som styrelsen sendte ud i løbet af et kort tidsrum. Derfor opstod der en yderligere forsinkelse på den side, da udbyderne automatisk nedsatte hastigheden for videresending af Erhvervs- og Byggestyrelsens mails.
"Vi fik cirka fire en halv uge til at udvikle et it-system, der er indrettet til at håndtere over 100.000 mere eller mindre samtidige ansøgninger. Og halvanden uge til at gennemteste en løsning, som formentlig har større kompleksitet og kapacitet end Billetnet," siger Henning Steensig
"Det er ærgerligt, at nogen måtte vente længe, og vi burde have afstemt brugernes forventninger bedre. Vi kunne selvfølgelig have designet mailsystemet til en højere kapacitet, men hensynet til økonomien er også et vigtigt parameter. En anden gang vil vi nok afstå fra at bruge almindelige e-mails i en "først til mølle" løsning."
Designet forkert
Men det er snarere tanken og designet om, at den offentlige pulje skulle køres ud fra et først til mølle-princip, der har gjort det til et projekt, hvor der netop skabes en spidsbelastning på et meget begrænset tidspunkt, som så medfører en masse frustrerede bruger. Det mener Morten Østergaard, politisk ordfører for Radikale Venstre.
"Det har været håbløst valg af metode i fordelingsnøglen til puljen. Det er jo et ret Klondyke. Den kunstneriske udførsel fra politisk side er under al kritik," siger Morten Østergaard (R).
"Men når det er sagt, så er det er et problem med offentlig it, at man skal opfinde den dybe tallerken på ny, hver eneste gang digital borgerservice lanceres."
Læs uddybende svar fra Erhvervs- og Byggestyrelsen til Computerworld