Computerworld News Service: Med Oracles køb af Sun Microsystems, tager virksomheden samtidig et skridt ud i hardwarebranchen.
Derfor kommer spørgsmålet nu: Kan software-orienterede database- og applikationsleverandøren Oracle få succes med Suns hardwareforretning?
"Jeg tager hatten af for Larry Ellison, den mand forstår at shoppe," siger Laura DiDio, som er ledende analytiker hos analyse- og konsulentfirmaet Information Technology Intelligence.
"Denne handel komplementerer virkelig Oracle. Den giver virksomheden øjeblikkelig troværdighed inden for hardware, virtualisering, open source, storage og cloud computing."
Denne form for opkøb inden for it og i andre brancher er dog fyldt med historier, der begynder med lovende troværdighed og ender med alt andet. Compaqs køb af den tidligere gigant Digital Equipment står øverst på denne liste.
At føje Suns teknologier til sin samling betyder for Oracle at begive sig ud i ukendt land, navnlig i forhold til hardware.
Oracle skal overbevise Sun-kunder
Selvom Suns salgstal for hardware er faldet, lige siden den første dot-com-boble bristede tidligere i dette årti, har virksomhedens servere stadig en massiv installationsbase, fortæller Chris Ingle, som er consulting director for European Systems Group hos IDC.
Med tiden vil Oracle få en god mulighed for at overbevise disse kunder om at opgradere til nye systemer i de kommende år.
"Der ligger der mange penge, og der ligger der megen royalty," siger Chris Ingle.
Der er også en forhistorie med, at Suns Solaris- og hardwareservere er den førende platform til Oracles database. Og det er fristende at gøre dette forhold endnu tættere, mener Andre Preoteasa, som er it-chef hos Castle Brands, der producerer alkoholiske drikke.
"Særligt når den næste generation af hardware udkommer. Jeg vil tro, at hardwaren bliver optimeret til Oracles databaser, eller i det mindste at Oracle får mulighed for at udføre fejlfinding på hardwaren udover kun på softwaren."
Oracles udfordringer
Men Oracles vision af en flydende overgang fra hardwaren over et styresystem til applikationer kan vise sig at blive svær at realisere, da virksomheder ofte bruger stærkt specialtilpassede applikationer, og det er sjældent, at noget hardware og det tilhørende software bare fungerer med det samme, påpeger IDC's Ingle.
Denne integration er også der, hvor leverandørerne tjener de fleste af deres penge, tilføjer han.
Om Oracle kan få succes inden for hardware afhænger af, hvordan virksomheden griber Sun an, mener DiDio fra Information Technology Intelligence.
"Nok har Sun haft marketingproblemer de sidste adskillige år, men virksomheden har fremragende teknologi og uovertruffen support. Hvis Oracle lader være med at pille ved teknologien - ligesom Hewlett-Packard gjorde med Compaq - hvis virksomheden lader Sun være Sun, så skulle det nok give fremgang," tilføjer DiDio.
"Det, der helst ikke skal ske, er, at Oracle spreder sig for meget."
Oracle er rustet til integrationen med Sun
Det er for tidligt at sige præcist, hvad Oracle vil gøre med Sun, men vice president for Forrester Research Ray Wang mener, at "på trods af skepsis har Oracle tidligere fået opkøb til at fungere finansielt med år-til-år kvartårlig overskudsvækst, der generelt har ligget godt over de 20 procent."
En del af årsagen til denne succes har ifølge Wang været, at Oracle har to tidligere investeringsbankmænd i sin øverste ledelse.
"Oracle har et af de bedste hold i branchen til at tage sig af integrationen efter en fusion. Oracle har været i stand til at tilføje nye virksomheder og deres omsætninger samtidig med at holde omkostningerne nede."
Afviste IBM for få uger siden
Og Oracle har sandelig været på opkøbstogt de senere år med opkøb af højt profilerede softwareleverandører som BEA Systems, JD Edwards, PeopleSoft og Siebel. Oracle indvilgede mandag i at betale 54,7 kroner per aktie eller omkring 42,6 milliarder kroner for Sun.
For kun to uger siden afviste Sun et opkøbstilbud fra IBM med den årsag, at prisen på 54,1 kroner per aktie, hvilket giver omkring 40,3 milliarder kroner, var for lav.
På daværende tidspunkt mente mange brancheanalytikere, at Sun ville få problemer med at finde en anden køber og i sidste ende blive tvunget til at sælge til en langt lavere pris.
"Det forbløffende er den smidighed og hastighed med hvilken, Sun gik fra den ene bejler til den næste," mener DiDio. "Det var hurtigere end Madonna."
Oversat af Thomas Bøndergaard