Nikolaj Nyholm havde en overraskelse med til Århus, da han skulle give de fremtidsorienterede tænkere og teknologi-freaks til årets NEXT-konference en kort præsentation.
Han benyttede nemlig lejligheden til at bebude lanceringen af en ny tjeneste fra Polar Rose den 8. april, som nu vil kunne finde og binde billeder af personer sammen på tværs af netværk som Flickr og Facebook.
Den nye løsning skal ifølge Nikolaj Nyholm, som er administrerende direktør i det Malmø-baserede firma, give brugerne mulighed for at styre, hvilke fotos der tagges, og hjælpe brugerne til lettere at holde styr på billeder på tværs af sociale platforme.
Ny retning
Nikolaj Nyholm forklarer, at der er tale om et skift i Polar Roses strategi fra at fokusere på billedsøgemaskine til den nye funktion, hvor søgemaskine og bruger spiller sammen på tværs af platforme.
"Det er i meget høj grad en effekt af en masse nye ting, der er kommet frem, som Facebook Connect og Googles portable contacts. Det er interessant på flere forskellige planer for os. For det første har du en unik, identificerbar identitet, og Polar Rose gør, at brugeren kan kontrollere sit privatliv omkring fotos," siger han.
Han forklarer, at brugerne får lettere ved at styre billeder af dem selv og billeder, de selv har taget.
"Må andre folk se fotos, jeg har taget. Ønsker jeg at fjerne mit navn fra et foto og den slags," siger Nikolaj Nyholm og tilføjer:
"Det er mange af de ting, som vi - faktisk forgæves - forsøgte at løse med søgemaskinen. Så på den måde kan man sige, at det er et skift."
Populær polar-rose
Polar Rose er også i løbet af det seneste år blevet kontaktet af flere af de store fotodelingssider, som har været interesserede i at samarbejde. Og Nikolaj Nyholm fortæller, at det er et samarbejde, som Polar Rose vil arbejde videre med, fordi det netop løser nogle af de problemer, som Polar Rose selv har haft.
"Vi kan levere enorm værdi til den enkelte bruger ved at lade dem sortere fotos med deres kollegaer, venner og børn. Det kunne vi ikke gøre, hvis vi ikke havde identiteterne og relationerne," siger Nikolaj Nyholm.
Netop arbejdet med en langsigtet strategi er noget af det, Polar Rose havde planlagt at forsøge sig frem til i 2008.
Polar Rose har fået kapital til at udvikle teknologi og ikke mindst forretningsideer fra Nordic Venture Partners, som i 2006 skød 30 millioner i selskabet. Og det er ved at være tid til at begynde at tjene penge på teknologien.
Andre er også i gang med lignende projekter. Apple har i sin seneste iPhoto-applikation en genkendelsesfunktion, der kan understøtte tagging. Nikolaj Nyholm ønsker ikke at kommentere hverken Apples applikation, eller om Polar Rose har bidraget til udviklingen af den.
En af de kommercielle muligheder, som Polar Rose ser nærmere på, er at brugerne skal kunne vælge en Polar Rose funktion i fotobutikker på nettet og på den måde kunne bestille for eksempel et album med billeder af deres børn.
Nikolaj Nyholm understreger, at løsningen skal kræve brugerens accept.
Privacy på hovedet
Der gik ikke lang tid, fra Polar Rose fortalte om den teknologi, firmaet udvikler, til kritikken af overvågnings-potentialet tog til i styrke.
Men den debat vil Nikolaj Nyholm gerne vende på hovedet. For med Polar Rose som hjælp, kan brugere, der har billeder på mange forskellige sites, taget af forskellige personer, lettere styre hvilke billeder, der er tilgængelige på nettet.
"Det er ikke, fordi vil have dine data, så vi kan eksponere dem til resten af verden. Det betyder ikke noget for os, om du vælger at dele dem med hele verden, eller om du bare vælger at dele med dit private netværk," siger han.
Brugernes grænser for hvad de gerne vil dele, kan være meget forskellige, og derfor er det vigtigt at tilbyde den form for styring. Det er en af lektierne, siden Polar Rose gik i luften.
"Det kan godt være, at hvis du vælger at dele med hele verden, så kan billederne findes på Google, og det var noget af det vores tidlige brugere protesterede over, og noget af det, vi gerne vil løse med det her."
Privatlivs-spørgsmål og overvågningspotentialet i Polar Rose er heller ikke gået sikkerhedsindustriens næse forbi.
Da Polar Rose i sin tid blev lanceret, var sikkerhedsindustrien og blandt andet CIAs investeringsfond også interesseret i teknologien. Men det var ikke den vej, som Nikolaj Nyholm og Jan Erik Solem valgte at gå.
"For det første tager det årevis at blive godkendt til den slags arbejde. Og for det andet, så er det ikke særlig sjovt," siger Nikolaj Nyholm, som tilføjer, at Polar Rose i stedet valgte forbrugervinkelen og den brede brug af fotos som målet.
En milliard fotos
Den store vision om en supersøgemaskine til billedsøgning eksisterer stadig. Men Polar Rose har erkendt, at det bliver nødt til at ske på brugerens præmisser.
"En af de andre årsager til skiftet er et hønen og ægget- problem. For vi har haft brugere, der har høstet 30.000 til 40.000 fotos, og jeg tror, vi har et indeks på en milliard nu. Men vi skal op omkring otte milliarder, før vi kan levere det, vi føler er en ordentlig søgning," siger Nikolaj Nyholm.
Samtidig pointerer direktøren, som ved lanceringen af Polar Rose var på forsiden af det anerkendte teknologimagasin Red Herring med overskriften "What Google can't do", at der er et skifte på vej inden for søgning.
"Søgningen ændrer sig fra pull til push. Du bliver skubbet information, som er relevant for dig, enten i kraft af de personer du følger på Twitter eller folk, du er forbundet med på Facebook. Vi anser det stadig som søgning, bare ikke i den her boks som, Google har," siger Nikolaj Nyholm.
Han håber, at den nye løsning sætter endnu mere fart i udviklingen af Polar Rose.
"Det kommer forhåbentlig til at betyde endnu højere vækst i det antal fotos, vi ved noget om. Vores ambition er at vide alting om alle de fotos, der er derude, og det kan vi bruge til enormt mange ting. Det er den linje, vi ønsker at accelerere," siger Nikolaj Nyholm.