Så er den gal igen med serverne hos Skandinaviens største formidler af internet-betalingsløsninger, DIBS Payment Services.
Denne gang skyldes den manglende kundeservice hos DIBS, at selskabets servere hos hostingselskabet Fujitsu var tvunget i knæ i flere timer på grund af et strømsvigt, der satte ind ved 16-tiden mandag eftermiddag.
Den manglende strøm resulterede i, at betalingerne gik helt i sort i de første 45 minutter.
Langvarige problemer
Da strømmen kom tilbage, skulle DIBS genstarte en lang række services som sin egen hjemmeside samt netbetalingerne, der i mere end fire timer stadig var sløve og i flere tilfælde timede ud hos en lang række danske netbutikker.
Tirsdag morgen var den gal igen med netbetalingerne, der enten foregik meget langsomt eller slet ikke kunne gå igennem mellem klokken 6.30 og 7.47.
"Det får alvorlige konsekvenser, når strømmen går på en server. Derfor har vi arbejdet hele natten på at få genstartet alle services," siger DIBS' administrerende direktør, Lars Friis, til Computerworld.
Hvorfor er der ikke backup af serverne, når strømmen går?
"Der er back up hos Fujitsu, men vi venter endnu på en skriftlig redegørelse om, hvorfor kunderne ikke oplevede det," svarer Lars Friis.
Vedkender sig ansvaret
DIBS' direktør har ikke travlt ved håndvasken, selv om gårsdagens strømsvigt falder uheldigt efter selskabets server-flimmer lige op til julehandlen i november.
"Vi fraskriver os ikke ansvaret for at vælge den rigtige leverandør, men vi ved endnu ikke i detaljer, hvad der præcis er sket ude hos Fujitu. Men det er naturligvis beklageligt og meget utilfredsstillende for alle," forklarer Lars Friis.
Han påpeger, at DIBS både har en imagemæssig og kontant interesse i at få den slags problemer løst så hurtigt som muligt, da DIBS' forretningsmodel hænger sammen med at tage en kommission for hver net-transaktion.
Lige nu er DIBS derfor i gang med at tælle, hvor mange transaktioner nedbruddet gik ud over.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Fujitu angående strømsvigtet.
Hvor er konkurrenterne?
En af de kunder, der blev ramt af nedbruddet, er spilbutikken Coolshop.
Medstifter Jacob Rissgaard er efterhånden godt træt af, at man ikke kan stole på driften hos DIBS, som Coolshop tidligere har forsøgt at afkræve erstatning i millionklassen, da Coolshop følte sig snydt for omsætning i julehandlen på grund af DIBS' servernedbrud i november.
"Mandag aften er den bedste e-handelsdag, og den får vi så ødelagt," sukker han.
Men han bliver givetvis ved med at hænge på hos DIBS, fordi det er småt med konkurrencen i Danmark.
"Vi aner ikke, hvor vi skal gå hen og finde en konkurrent, fordi der findes næppe et bedre alternativ til prisen. Men det undrer mig, at kunder som os kan blive behandlet på den måde," lyder det fra Jacob Riisgaard.