Artikel top billede

Microsoft slår ikke Google af pinden

Microsofts søgemaskine Kumo vipper ikke Google af pinden, hvis den kommer til at ligne Google. Til gengæld er Google-søgningerne blevet meget dårligere de seneste par år, mener internet-professor.

Google sidder så tungt på søgemaskine-markedet, at virksomheden synes umulig at vippe af pinden - eller i det mindste bare ryste pinden under den mægtige søge-fugls klør.

Det ved Microsoft selvfølgelig bedre end nogen anden, men det forhindrer ikke verdens største softewarefabrikant i at annoncere sin nye søgemaskine Kumo.

I en tale på en teknologikonference for nylig, kunne Googles topchef, CEO Eric Schmidt, fortælle, at han langt fra anser kampen om søgemaskine-markedet for vundet, skriver Internetnews.com.

Det mener han på trods af det faktum, at Google på det nærmeste er blevet synonym med det at søge på nettet. Over 80 procent af verdens internet-brugere bruger Google som deres søgeredskab.

"Det lader til, at folk meget hurtigt vil flytte fra en søgemaskine til en anden. I dag bruger et flertal faktisk flere end én søgemaskine, og selvfølgelig arbejder Microsoft hårdt på at bygge en konkurrerende søgemaskine (til Google, red.)," sagde Eric Schmidt.

Eric Schmidt frygter som sådan ikke konkurrencen, siger han, men er betænkelig ved Microsofts muligheder for at udnytte virksomhedens monopollignende status til at styre forbrugernes valg af søgemaskine.

"Alt, der handler om, at Microsoft eliminerer det frie forbrugervalg med hensyn til søgemaskiner og browsere, er bekymrende," siger Google-chefen.

Nødvendig strategi

Spørgsmålet er, om Google har noget at frygte fra Microsoft. Ganske vist er Microsoft tidligere blevet dømt for at misbruge virksomhedens unikke markedsposition.

Men hvis Microsoft præsenterer forbrugerne for en søgemaskine, der kan det samme som Google, skal Steve Ballmer og co. ikke forvente at blive internetbrugernes foretrukne.

Det mener Danmarks internet-professor Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet, hvor han leder af Center for Internetforskning

"Man kan ikke slå Google af pinden med Google-metoder. Man er nødt til at have et nyt koncept for, hvordan der søges," siger han.

Han understreger, at han ikke er bekendt med Microsofts strategi for sin søgemaskine, men han tvivler trods alt på, at Kumo ligefrem skal ryste Google.

"Man skal nok snarere se det som en nødvendig del af den samlede Microsoft-strategi, også at kunne tilbyde denne ressource. Den skal understøtte og opretholde deres andre aktiviteter, selvom jeg selvfølgelig ikke kan vide, hvad de tænker i Microsoft. Men de kan jo ikke leve med, at deres egne medarbejdere bruger Google," siger Niels Ole Finnemann.

Google har nået grænsen

Skulle Microsoft gøre noget smart for at konkurrere med Google, skulle man satse på flere og mere specialiserede søgemaskiner, mener internet-professoren.

Det skal de, fordi Google, efter hans opfattelse, har nået sin grænse.

"Jeg synes, man kan se et klart forfald i Googles sorteringer. Vi ved ikke, hvordan de sorterer, men søgeresultaterne bliver mere og mere tilfældige. Sikkert fordi, de parametre, der spiller en rolle for Google, ikke spiller en rolle for mig."

"Det er en ren subjektiv observation gennem de seneste par år, men jeg synes, søgningerne bliver ringere og ringere," siger Niels Ole Finnemann.

Har man brug for baggrundsmateriale til sine studier, er Google ikke hensigtsmæssig at bruge, mener han.

"Google er populistisk i sin prioritering af links, og skubber de populære og aktuelle links op. Det er sikkert godt nok på mange områder, men ikke på andre, der forsvinder langt ned i søgelisterne hos Google."

Rene fund med Yahoo

Niels Ole Finnemann bruger dog stadig selv Google, siger han.

"Men ofte også Yahoo, som kan give renere fund."

Om brugerne vil vælge Kumo frem for Google, må tiden vise, og verden har i øvrigt stadig til gode at se giraffen.

Det kan under alle omstændigheder blive svært at omvende internet-brugerne.

"Jeg har prøvet at få mine studerende til at prøve nogle af de andre søgemaskiner, når de nu er i dette fagområde. Men det er næsten ikke til at drive dem over til andre," griner Niels Ole Finnemann.

Danske Google glæder sig til konkurrencen

Hos danske Google hilser administrerende direktør Peter Friis konkurrencen fra Microsoft velkommen. Det sikrer fremdrift og innovation, både hos os og hos andre, siger han til Computerworld.

"Jo bedre mulighed, brugerne har for at finde de informationer, de har brug for, jo mere vil de bruge internettet. Det understøtter vores formål: at organisere verdens information og gøre den almindeligt tilgængelig og nyttig."

Den største udfordring er at give brugerne det hurtigste og mest relevante søgeresultat. Det er de to parametre, der afgør, hvilke søgemaskine brugerne vælger, mener han.

"Google arbejder konstant med at blive hurtigere, bedre og mere relevante, på computere og på mobiltelefoner, gennem både Googles søgeteknologi og browsere som Chrome, eller ved at udvikle mobile platforme som Android," siger Peter Friis.

Ingen fremtid i semantisk søgning

Sidste år købte Microsoft virksomheden Powerset, der udvikler en "Google-killer", en søgemaskine, der bygger på udnyttelsen af en såkaldt 'naturligt sprog'-teknologi - eller semantiske søgninger.

Om Kumo vil kunne bruge den teknologi er stadig uvist. Men semantiske data i søgninger ser professor Niels Ole Finnemann i hvert fald ikke nogen fremtid i.

"Det semantiske internet, baseret på kunstig intelligens, tror jeg ikke meget på. Forsøg på at løfte algoritmer op på semantisk niveau er næsten altid gået galt. Det er gode syntaktiske strukturer, men betydningsniveauet smuldrer mellem fingrene," siger professoren.

Man har bedst succes med den slags, hvis man har et meget lille område, fuld af veldefinerede fagtermer. Men så snart der kommer nye fagtermer til, der forskyder betydningerne, så bryder det sammen, forklarer han.

Det er betydningerne, der er problemet med semantik, og det kræver menneskelig intelligens.

"Jeg tror, det er en naturvidenskabelig drøm om at få den fuldkomne maskine. Vi, der arbejder med sprog- og kulturvidenskab, er meget skeptiske overfor det."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere