Google sidder så tungt på søgemaskine-markedet, at virksomheden synes umulig at vippe af pinden - eller i det mindste bare ryste pinden under den mægtige søge-fugls klør.
Det ved Microsoft selvfølgelig bedre end nogen anden, men det forhindrer ikke verdens største softewarefabrikant i at annoncere sin nye søgemaskine Kumo.
I en tale på en teknologikonference for nylig, kunne Googles topchef, CEO Eric Schmidt, fortælle, at han langt fra anser kampen om søgemaskine-markedet for vundet, skriver Internetnews.com.
Det mener han på trods af det faktum, at Google på det nærmeste er blevet synonym med det at søge på nettet. Over 80 procent af verdens internet-brugere bruger Google som deres søgeredskab.
"Det lader til, at folk meget hurtigt vil flytte fra en søgemaskine til en anden. I dag bruger et flertal faktisk flere end én søgemaskine, og selvfølgelig arbejder Microsoft hårdt på at bygge en konkurrerende søgemaskine (til Google, red.)," sagde Eric Schmidt.
Eric Schmidt frygter som sådan ikke konkurrencen, siger han, men er betænkelig ved Microsofts muligheder for at udnytte virksomhedens monopollignende status til at styre forbrugernes valg af søgemaskine.
"Alt, der handler om, at Microsoft eliminerer det frie forbrugervalg med hensyn til søgemaskiner og browsere, er bekymrende," siger Google-chefen.
Nødvendig strategi
Spørgsmålet er, om Google har noget at frygte fra Microsoft. Ganske vist er Microsoft tidligere blevet dømt for at misbruge virksomhedens unikke markedsposition.
Men hvis Microsoft præsenterer forbrugerne for en søgemaskine, der kan det samme som Google, skal Steve Ballmer og co. ikke forvente at blive internetbrugernes foretrukne.
Det mener Danmarks internet-professor Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet, hvor han leder af Center for Internetforskning
"Man kan ikke slå Google af pinden med Google-metoder. Man er nødt til at have et nyt koncept for, hvordan der søges," siger han.
Han understreger, at han ikke er bekendt med Microsofts strategi for sin søgemaskine, men han tvivler trods alt på, at Kumo ligefrem skal ryste Google.
"Man skal nok snarere se det som en nødvendig del af den samlede Microsoft-strategi, også at kunne tilbyde denne ressource. Den skal understøtte og opretholde deres andre aktiviteter, selvom jeg selvfølgelig ikke kan vide, hvad de tænker i Microsoft. Men de kan jo ikke leve med, at deres egne medarbejdere bruger Google," siger Niels Ole Finnemann.
Google har nået grænsen
Skulle Microsoft gøre noget smart for at konkurrere med Google, skulle man satse på flere og mere specialiserede søgemaskiner, mener internet-professoren.
Det skal de, fordi Google, efter hans opfattelse, har nået sin grænse.
"Jeg synes, man kan se et klart forfald i Googles sorteringer. Vi ved ikke, hvordan de sorterer, men søgeresultaterne bliver mere og mere tilfældige. Sikkert fordi, de parametre, der spiller en rolle for Google, ikke spiller en rolle for mig."
"Det er en ren subjektiv observation gennem de seneste par år, men jeg synes, søgningerne bliver ringere og ringere," siger Niels Ole Finnemann.
Har man brug for baggrundsmateriale til sine studier, er Google ikke hensigtsmæssig at bruge, mener han.
"Google er populistisk i sin prioritering af links, og skubber de populære og aktuelle links op. Det er sikkert godt nok på mange områder, men ikke på andre, der forsvinder langt ned i søgelisterne hos Google."
Rene fund med Yahoo
Niels Ole Finnemann bruger dog stadig selv Google, siger han.
"Men ofte også Yahoo, som kan give renere fund."
Om brugerne vil vælge Kumo frem for Google, må tiden vise, og verden har i øvrigt stadig til gode at se giraffen.
Det kan under alle omstændigheder blive svært at omvende internet-brugerne.
"Jeg har prøvet at få mine studerende til at prøve nogle af de andre søgemaskiner, når de nu er i dette fagområde. Men det er næsten ikke til at drive dem over til andre," griner Niels Ole Finnemann.
Danske Google glæder sig til konkurrencen
Hos danske Google hilser administrerende direktør Peter Friis konkurrencen fra Microsoft velkommen. Det sikrer fremdrift og innovation, både hos os og hos andre, siger han til Computerworld.
"Jo bedre mulighed, brugerne har for at finde de informationer, de har brug for, jo mere vil de bruge internettet. Det understøtter vores formål: at organisere verdens information og gøre den almindeligt tilgængelig og nyttig."
Den største udfordring er at give brugerne det hurtigste og mest relevante søgeresultat. Det er de to parametre, der afgør, hvilke søgemaskine brugerne vælger, mener han.
"Google arbejder konstant med at blive hurtigere, bedre og mere relevante, på computere og på mobiltelefoner, gennem både Googles søgeteknologi og browsere som Chrome, eller ved at udvikle mobile platforme som Android," siger Peter Friis.
Ingen fremtid i semantisk søgning
Sidste år købte Microsoft virksomheden Powerset, der udvikler en "Google-killer", en søgemaskine, der bygger på udnyttelsen af en såkaldt 'naturligt sprog'-teknologi - eller semantiske søgninger.
Om Kumo vil kunne bruge den teknologi er stadig uvist. Men semantiske data i søgninger ser professor Niels Ole Finnemann i hvert fald ikke nogen fremtid i.
"Det semantiske internet, baseret på kunstig intelligens, tror jeg ikke meget på. Forsøg på at løfte algoritmer op på semantisk niveau er næsten altid gået galt. Det er gode syntaktiske strukturer, men betydningsniveauet smuldrer mellem fingrene," siger professoren.
Man har bedst succes med den slags, hvis man har et meget lille område, fuld af veldefinerede fagtermer. Men så snart der kommer nye fagtermer til, der forskyder betydningerne, så bryder det sammen, forklarer han.
Det er betydningerne, der er problemet med semantik, og det kræver menneskelig intelligens.
"Jeg tror, det er en naturvidenskabelig drøm om at få den fuldkomne maskine. Vi, der arbejder med sprog- og kulturvidenskab, er meget skeptiske overfor det."