Kumo er navnet på Microsofts nye søgetjeneste, bekræfter Microsoft ifølge blandt andet eWeek og Wall Street Journal.
"Kumo.com eksisterer kun inden for virksomhedens netværk, og for at kunne få nok feedback, vil den interne live.com-trafik blive videresendt til testsiden i de kommende dage."
Det udtaler Satya Nadella, der er senior vice president for forskning og udvikling i Microsoft.
"Vi har valgt kodenavnet Kumo til den interne test," fortæller han.
Brug for ændringer
Det kræver ikke ligefrem en doktorgrad for at kunne analysere sig frem tid, at Microsoft bliver nødt til at gøre noget ved sin pendant til Googles søgemaskine, Microsoft Live Search.
Et kig på Net Applications, der udarbejder globale markedsstatistikker, viser, at Google sidder tungt på søge-markedet med 81,57 procent.
Microsoft Live Search har blot 1,74 procent af markedet og bliver overgået af søgetjenester som Yahoo med 10,07 procent og MSN - en anden Microsoft-tjeneste - med 2,97 procent.
Det bliver dog op ad bakke for Microsoft, når selskabet skal forsøge at relancere Live Search og dermed hente flere markedsandele.
Ikke nok med, at Google er så populær, at den for mange mennesker simpelthen er blevet synonym med det at søge efter information på nettet - Googles søge-algoritmer er efterhånden også så effektive, at Microsoft rent teknisk har brug for nyskabelser for at kunne matche konkurrenten.
Og endelig har Google efterhånden så mange populære tjenester knyttet til Google-brandet, at Microsoft virkelig kommer på arbejde, hvis selskabet skal stjæle Google-kunder.
Microsoft fortsætter kampen med nye tiltag
Microsoft har dog ikke tænkt sig at droppe kampen uden videre.
I sidste måned kunne selskabet annoncere, at det har indgået søge-alliancer med telefonselskabet Verizon og pc-producenten Dell, så Microsoft-søgemaskinen er default på de telefoner og computere, der sælges.
Satya Nadella udtaler da også ifølge Wall Street Journal, at Microsofts nye søgemaskine vil være bedre end den eksisterende.
"Vi tror på, at vi kan tilbyde en bedre og mere brugbar søge-oplevelse, der ikke bare hjælper dig med at søge men også med at udføre opgaver."
Han henviser til, at der i højre side af søgeresultat-skærmbilledet vil være adgang til diverse redskaber. Dette uddybes dog ikke yderligere.
Microsoft forsøgte sidste år at købe sig til en bedre online-forretning, da man bød på Yahoo. Købet blev dog aldrig til noget.
The Register skriver, at det bliver Steve Ballmer selv, der kommer til at præsentere de nye søgefunktioner, og at det vil ske onsdag i denne uge på Microsofts Valued Professional-konference.